Lucrarea de faţă (Editura „Nona”, Piatra-Neamţ, 2004) este o aducere la zi, o actualizare, cu date noi, a unei ample monografii scrisă în anii 70 ai veacului trecut de către învăţătorul din satul Talpa (Bârgăoani), Alexandru Dabija. Autorii acestei trude, deopotrivă literară şi socială, sunt Alexandrina Camelia Mancaş (fiica învăţătorului amintit) şi Ion Sandu (născut în satul Talpa, cadru didactic, până la pensionare).
„Cartea se prezintă într-un format 17,50/23,50 cm, cu o copertă sugestivă (reproduce harta ţinutului cunoscut sub denumirea Valea Mare şi împrejurimile acesteia) şi structurată în mai multe părţi care, chiar dacă nu sunt menţionate de autori, le vom denumi şi numerota convenţional: 1. — Texte preliminare (Omagiu în loc de prefaţă de Ioan Sandu; citate: dintr-un hrisov datat 20 decembrie 1414, Suceava, din Amintiri din copilărie de Ion Creangă, din Domnu Trandafir de Mihail Sadoveanu, din Apostol de Cezar Petrescu şi din trei rapoarte întocmite de înv. Vasile Amilca şi înv. Ecaterina Dabija, la sfârşitul anilor şcolari 1871, 1877 şi 1942; un text intitulat De ce? al Alexandrinei-Camelia Mancaş, care explică motivele ce au determinat hotărârea de a publica această carte (pentru că celebrul pârâu Valea Mare /…/ deseori a fost confundat de cercetători cu celebrul pârâu Valea Albă – Războieni, pentru că Serbeştii lui Talpă, Talpa de azi, exista încă înainte de domnia lui Alexandru cel Bun, pentru că o altă nefericită confuzie, aceea dintre Serbeştii lui Talpă şi Şerbeştii lui Cantacuzino, persistă ca un ghinion în cercetările multor istorici, pentru că biserica ortodoxă, zidită înainte de anul 1700, nu figurează nici acum (2004) între monumentele istorice ale judeţului Neamţ, pentru că începând din 1865 comuna, apoi satul Talpa, a avut neîntrerupt şcoală primară de stat şi, nu în ultimul rând, pentru că au existat aici învăţători care, ducându-şi viaţa între săteni, au reuşit să ţină aprinsă lumina şcolii neîntrerupt, pînă azi)’, 2. – Monografia propriu-zisă (care conţine textele lui Alexandru şi ale Ecaterinei Dabija, la care se adaugă texte semnate, cele mai multe de Alexandrina-Camelia Mancaş, cea care a şi coordonat şi stilizat întreaga lucrare, apoi texte semnate de Ioan Sandu şi de Elvira şi Gheorghe Ciupercă, Domnica Sandu, D. Onu şi alte cadre didactice care au funcţionat la Şcolile din comuna Talpa – Chilia, Breaza, Homiceni şi Arămoaia -, precum şi despre bisericile ortodoxe din Hlăpeşti (M. Solomon şi V. Popa), din Talpa şi despre biserica romano-catolică din Talpa (Alexandrina-Camelia Mancaş); 3. – Note biografice (cu textele: Ultimii moşieri, Câţiva dintre oamenii şcolii: Vasile Dimitriu, Alexandru Dabija, Ecaterina Dabija, Gheorghe Mancaş, Domnica şi Ioan Sandu şi Dragoş-Livius Dabija, personalitate ştiinţifică, absolvent al Şcolii din Talpa); 4. – Anexe: Din arhiva Revizoratului şi a Inspectoratului Şcolar Neamţ; Documente istorice preluate din Arhivele Naţionale; Eroii satelor din comuna Talpa căzuţi în războaie); 5. – Iconografia cărţii (alta decât cea răspândită în paginile volumului), 44 de pagini cu nouăzeci de imagini – adevărată cronică foto; 6. – Bibliografia generală cu peste 35 de repere; Rezumatul lucrării (şi ca nişte autori ce se respectă, acest rezumat este realizat în limbile română şi franceză); Cuvânt de încheiere şi pomelnic (semnate de Alexandrina-Camelia Mancaş).
Intenţionat am lăsat la urmă o parte însemnată a acestei cărţi pe care o consider ca putând face obiectul unei alte cărţi şi pe care autorii, nu ştim din ce raţiuni, au aşezat-o între Anexe şi partea compactă de iconografie. Este vorba despre Povestirile din Şerbeştii lui Talpa şi Amintiri din Şerbeştii lui Talpa, în total, şaisprezece bijuterii literare ale învăţătorului Alexandru Dabija, apreciate în urmă cu trei decenii de redactorii ziarului Ceahlăul.
Cartea aceasta, pe lângă valoarea ei documentară – mărturie vie despre învăţământul românesc, aşa cum a fost el în secolul al XX-lea, cu lipsurile, cu greutăţile pe care le-a înfruntat întreaga dăscălime din România, dar şi cu rezultatele, nu de puţine ori, excepţionale pe care slujitorii devotaţi meseriei lor nobile le-au obţinut -, cartea aceasta este un omagiu adus celor nominalizaţi în cele aproximativ 250 de pagini de text şi, prin ei, cum spune în prefaţă Ioan Sandu, omului de la catedră, uman prin dimensiunea sa şi aplecat continuu asupra omenescului din fiecare elev. (prof. Constantin Tomşa, „Împătimit de lectură”)