Editia a XLVII, 3-9 iulie 2022

După doi ani de întrerupere, între 3 și 9 iulie, Centrul pentru Arte și Cultură „Carmen Saeculare” organizează cea de a XLVII-a ediție a Festivalului internațional „Vacanțe Muzicale la Piatra-Neamț”, finanțator Consiliul Județean Neamț. Vor fi șapte seri pline cu muzică de cea mai înaltă calitate, organizatorii căutând să satisfacă un număr cât mai mare de auditori. Publicul nemțean va putea audia muzică camerală, simfonică, de jazz, tango, muzică electronică, iar seara finală va aparține operetei, invitați fiind muzicienii de la Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian” București.

Ca noutate, la Vacanțe Muzicale vor răsuna pentru prima dată cântece lăutărești. Deja celebrul Mihai Bogdan Simion va urca pe scena festivalului, alături de trupa „Lăutarii de mătase”, venind cu un întreg program de muzică lăutărească veritabilă.

În cadrul Vacanțelor de anul acesta se va desfășura, în perioada 3-7 iulie, master-classul de compoziție. Ultima data când acest curs de măiestrie a mai figurat în programul Vacanțelor Muzicale a fost la finalul anilor ‘80. Acum, zece studenți ai instituțiilor de învățământ muzical superior din țară vor participa la cursul de compoziție, avându-i drept mentori pe dr. Diana Rotaru (București), dr. Alexandru Ștefan Murariu (Cluj) și dr. Irinel Anghel (București).

De asemenea, tot în cadrul ediției curente, cincisprezece elevi din Republica Moldova vor participa la Tabăra estivală de pictură, îndrumători fiindu-le artiștii plastici Radu Macavei și Cristian Bistriceanu, profesori în cadrul Școlii Populare de Artă Piatra-Neamț.

Invitat de onoare la ediția a XLVII-a va fi domnul Mădălin Voicu, Secretar de Stat în cadrul Ministerului Culturii. Fiu al celebrului violonist Ion Voicu, Mădălin Voicu, în calitate de dirijor și violonist, a făcut la rândul său carieră artistică, fiind apreciat drept un muzician valoros.

Sponsorul principal al Vacanțelor Muzicale, ediția anului 2022, este POP COLA.

Între 3 și 9 iulie, sub patronajul Consiliului Județean Neamț, Centrul pentru Arte și Cultură „Carmen Saeculare” organizează cea de a XLVII-a ediție a Vacanțelor Muzicale la Piatra-Neamț. Vor fi, după doi ani de întrerupere cauzată de pandemie, șapte seri pline cu muzică de cea mai înaltă calitate, organizatorii căutând să satisfacă un număr cât mai mare de auditori. Publicul nemțean va avea putea audia muzică camerală, simfonică, de jazz, tango, muzică electronică, iar seara finală va aparține operetei, invitați fiind muzicienii de la Teatrul național de operetă „Ion Dacian” București.

Ca noutate, la Vacanțe Muzicale vor răsuna pentru prima dată cântece lăutărești. Deja celebrul Mihai Bogdan Simion va urca pe scena festivalului, alături de trupa „Lăutarii de mătase”, venind cu un întreg program de muzică lăutărească veritabilă.

În cadrul Vacanțelor de anul acesta se va desfășura, în perioada 3-7 iulie, master-classul de compoziție. Ultima data când acest curs de măiestrie a mai figurat în programul Vacanțelor Muzicale a fost în anul 1986, la ediția a XV-a. Atunci, cursul de compoziție a fost coordonat de un nume greu al componisticii românești, Miriam Marbé, avându-l drept invitat de onoare pe celebrul compozitor român Roman Vlad, stabilit la Roma. 

La ediția care va debuta pe 3 iulie, zece studenți ai instituțiilor de învățământ muzical superior din țară vor participa la cursul de compoziție, avându-i drept mentori pe dr. Diana Rotaru (București), dr. Alexandru Ștefan Murariu (Cluj) și dr. Irinel Anghel (București).

Sâmbătă, 9 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

GALĂ DE OPERETĂ  

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” București 

Dirijor: CONSTANTIN ADRIAN GRIGORE

Soliști: BIANCA IONESCU-BALLO,

DOINA SCRIPCARU,

GABRIELA DAHA,

DANIELA BUCȘAN,

GEORGE VÎRBAN,

ANTON ZIDARU,

ȘTEFAN POPOV,

MARIUS MITROFAN,

OREST PÎSLARIU-RANGHILOF.

În Program: duete din operete și musicaluri celebre de: Emmerich Kalman, Franz Lehar, Johann Strauss, Gherase Dendrino, Florin Comișel, Andrew Lloyd Webber, Mitch Leigh, Richard Rodgers, Leonard Bernstein, Jerry Bock.

CONSTANTIN ADRIAN GRIGORE

CONSTANTIN ADRIAN GRIGORE

În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia, la Academia de Muzică „Karol Lipinski”, dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galati, Marek Pijarowski.

A susţinut concerte la pupitrul unor orchestre importante, atât din ţară (Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Română de Tineret, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Națională Radio, Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași, Filarmonica de Stat „Banatul” din Timișoara”, Filarmonica de Stat „Oltenia” din Craiova, Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Rm. Vâlcea, Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești, Filarmonica de Stat din Piteşti, Filarmonica de Stat din Sibiu, Filarmonica de Stat din Oradea, Orchestra Teatrului „Nae Leonard” din Galaţi, Orchestra Teatrului de Operă și Balet „Oleg Danovski”, Orchestra Teatrului Naţional de Operetă și Muzical din Bucureşti) cât şi de peste hotare.

Este unul din membrii fondatori și dirijorul orchestrei „Camerata Regală”, cu care a susținut numeroase concerte în Romania, dar și in Albania, Republica Moldova, Germania și Polonia.

A colaborat cu soliști de renume ai scenei muzicale, precum: Gabriel Croitoru, Nicolae Licareț, Florin Croitoru, Rebekka Hartmann, Daniel Podlovschi, Florin Ionescu-Galați, Aura Twarowska, Teodor Ilincăi, Cristian Mogoșan, Irina Iordăchescu, Sergi Gimenez Carreras, Katarzyna Dondalska, Ștefan Ignat, Ana Maria Donose, Cristina Anghelescu, Ioana Cristina Goicea, Josu de Solaun, Dana Borșan, Raluca Ouatu, Zlatomir Fung, Tina Munteanu, Cristian Sandrin, Laura Nicorescu, Anna Mirescu, Wictor Kociuban, Piotr Banasic, Alessandro Safina sau Corul Național de Cameră „Madrigal”.

Constantin Grigore a primit numeroase premii şi distincţii. Ca șef de promoţie al UNMB a primit premiul fundaţiei „Fraţii Bucovineni” (2006), Premiul I la Concursul de interpretare „Garabet Avachian”.

În perioada 2017-2018 a fost consultantul artistic al Filarmonicii de Stat din Sibiu.

În prezent, Constantin Grigore este dirijorul principal al Orchestrei Camerata Regală și al Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” din București.

BIANCA IONESCU-BALLO

BIANCA IONESCU-BALLO

Din anul 1982 până în prezent este prim-solist, artist liric în cadrul Teatrului Național de Operetă și Musical ,,Ion Dacian”, din anul 2018 desfășurând și activitate de manager al aceleiași instituții.

Pe parcursul acestei perioade a interpretat roluri principale din „Mam’zelle Nitouche”, „Secretul lui Marco Polo”, „O noapte la Veneția”, „Sânge vienez”, „Liliacul”, „Voievodul Țiganilor”, „Paganini”, „Poveste din cartierul de Vest”, „Vila cu iluzii”, „Lăsați-mă să cânt”, „Frumoasa Elena”, „Bal la Savoy”, „Rosemary”, „Văduva veselă”, „Floarea din Hawaii”, „Contesa Mariza”, „Logodnicul din lună”, „Rebecca”, „Paris, mon amour”, „London – A New Story”, „Parfum de femeie”, „Bonjour, Bonne Nuit, Paris!”.

A colaborat cu numeroase filarmonici din țară, dintre care amintim: Filarmonica din București, Sibiu, Bacău, Târgu Mureș, Satu Mare, Brașov, Botoșani, Ploiești.

În 1986 și 1987 joacă în filmele ,,Cucoana Chirița” și ,,Chirița în Iași”, regia Mircea Drăgan, având totodată roluri alături de Draga Olteanu Matei, Dem Rădulescu și Ștefan Tapalagă.

În perioada 1994-2005 este dirijoarea corului de copii ,,Minisong” / ,,Ministars”. După dispariția dirijorului Ioan Luchian Mihalea, a preluat conducerea corului de copii, cu care a efectuat turnee (Belgia, Franța) concerte și înregistrări: „Joy to the world” (L.P. casa Eurostars, colinde de Crăciun), „O, brad frumos” (CD, casa Electrecord), „Supercalifragilistic” (CD casa Electrecord)

Activitatea sa artistică include și turnee în stăinătate, astfel: Statele Unite (1991, 1997) Italia (1991, 1993, 1995, 2006, 2007), Germania (1994, 2001, 2002), China (1996), Japonia (2000, 2002), Israel (1995, 1996, 2000, 2010, 2014), Kiev (2012).

În anul 2019 finalizează cursuri de Master în canto la Institutul ,,Luigi Boccherini” din Lucca, Italia.

DOINA SCRIPCARU

DOINA SCRIPCARU

Doina Scripcaru a urmat cursurile Școlii de Muzică din Ploiești, Liceul de Muzică „George Enescu” din București și Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu”. A studiat, cu prof. Magda Ianculescu, arta liedului, repertoriul vocal-simfonic, opera și opereta. În anul 1986, pleacă în Italia cu o bursă de studii, fiind imediat remarcată în concerte, pe scene din Torino, Milano, Udine și Padova.

Își găsește adevărata vocație la Teatrul de Operetă din București, unde, începând cu anul 1997, devine primadonă și interpretează roluri ca: Saffi din „Voievodul țiganilor”, Rozalinda din „Liliacul” de Johann Strauss-fiul, Hanna Glavari din „Văduva veselă”, Liza din „Țara Surâsului”, Ana Eliza din „Paganini” de Franz Lehár, Berta din „Lăsați-mă să cânt” de Gherase Dendrino, Geta din „Fântâna Blanduziei” de Cornel Trăilescu, Contesa Maritza din opereta cu același nume de Emmerich Kálmán, Laya „Floarea din Hawaii” de Paul Abraham, Elena din „Frumoasa Elena” de Jacques Offenbach, Victoria din „Victoria și-al ei husar” de Paul Abraham.

Participă la numeroase turnee în Italia, Germania, Austria, Rusia, Franța, Elveția, dar și din țară, colaborând cu Filarmonicile din Târgu Mureș, Ploiești și Iași.

GABRIELA DAHA

GABRIELA DAHA

Gabriela Daha a absolvit Liceul de Artă și Academia de Muzică „George Enescu” din București. Activitatea profesională include colaborări cu posturi de radio și televiziune naționale și internaționale, dar și cu Opera Comică pentru Copii, în prezent fiind angajata Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”.

Repertoriul de operă comică include roluri din: „Il Signor Bruschino” de Gioachino Rossini, „Directorul de Teatru” de W.A. Mozart sau „Telefonul” de Gian Carlo Menotti. În operetă a dat viață unor personaje ca: Liza din „Contesa Maritza”, Adela din „Liliacul”, Jaqueline din „Suzana”, Cristinel din „Vânzătorul de păsări”, Sikima din „Țara Surâsului”, Bessy din „Floarea din Hawaii”, Țic-Țic din „Micuța Dorothy”, Miryna din „Lysistrata”, Suzănica din „Lăsați-mă să cânt”, Minnie din „Hello, Dolly!”, Arsena din „ Voievodul țiganilor”, Klarken din „La calul bălan”.

DANIELA BUCȘAN

DANIELA BUCȘAN

Daniela Bucșan, este o tânără soprană din Republica Moldova. A absolvit Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” și Colegiul de muzică „Ștefan Neaga” din Chișinău, unde a studiat vioara, la clasa Valentinei Panfil și Liliana Bobeică și canto cu Valentina Borodin și Jana Vdovicenco. Și-a continuat studiile la Universitatea Națională de Muzică din București, în urma bursei acordate de statul român în 2013. În primii doi ani de licență a fost studenta regretatei Eleonora Enăchescu. În present, este absolventa Facultății de Interpretare, Specializarea Canto, Master, clasa doamnei Claudia Codreanu.

Având o bogată paletă interpretativă, s-a afirmat la diverse concursuri ca: „Le Grand Prix de l’Opera” București, Concursul Internațional de Duo „Suzana Szörenyi” și în diverse concerte și recitaluri, atât în cadrul facultății, cât și pe scenele Ateneului Român, Sălii Radio, Muzeului „George Enescu” și a Palatului „Șuțu”.

Apariții recente în spectacolele „O noapte la Veneția”, „Motanul Încălțat”, și „Bastien și Bastienne”, în cadrul colaborării cu teatrul Opera Comică pentru Copii. Ca angajată a Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” se afirmă în majoritatea spectacolelor: „Victoria și al ei husar”, „Povestirile lui Offenbach”, „ O noapte la Veneția, o noapte la Viena”, „Călătorie în lumea filmului și a musicalului”, „Liliacul”, „Dacika”, „Kiss Me Kate”, „Candid”.

GEORGE VÎRBAN

GEORGE VÎRBAN

Tenorul George Vîrban s-a născut pe 6 iulie 1994, la Tulcea. Și-a început studiile muzicale în 2009, la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați, Secția Canto Clasic, clasa de canto a prof. Rodica Koler, continuând să se perfecționeze la Universitatea Națională de Muzică București, unde a absolvit ciclul de Licență și Master în 2019, având-o ca mentor pe soprana Mariana Colpoș. Debutul său internațional a fost în 2016 la Teatrul de Operă din Saransk, Rusia, în rolul lui Lensky din Evgheni Onegin de Ceaikovski.

A câștigat premii la concursuri vocale precum: „Vox Artis” Sibiu-România, „George Enesco” Paris-Franța, „Virginia Zeani” Tg. Mureș, „Jeunes Espoirs” Avignon-Franța, „Sabin Drăgoi” Timișoara-România.

Din 2013 până în 2015, a câștigat bursa națională „Tinere Talente” a Fundației Regale Margareta a României, cel mai bun program pentru tinerii muzicieni din România.

Între 2017-2019 a fost solist al Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian” din București și al Operei Naționale București, unde a cântat roluri precum: Nemorino, Fenton, Beppe, Alfred, Koltoy, Graf Edward.

Ca invitat, a cântat la teatre și săli de concerte, precum: „Harbin Concert Hall”, „Opera Grand Avignon”, Opera Națională Română Cluj-Napoca, „Shanghai Concert Hall”, „Cheboksary Opera Theatre”, „Berlin Konzerthaus”. 

Între anii 2019-2021, a fost solist al prestigiosului Opera Studio al Operei de Stat din München. 

ANTON ZIDARU

ANTON ZIDARU

A absolvit Academia de Muzică din București, Facultatea de Interpretare, secția Canto. Din anul 2000 este solist al Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian”. Repertoriul său include spectacole ca „Floarea din Hawaii” (Locotenentul Stone), „Liliacul” (Gabriel von Eisenstein), „Silvia” (Edwin), „Hello, Dolly!” (Barnaby), „Fântâna Blanduziei” (Galus), „Lăsați-mă să cânt!” (Schumaher), „Povestirile lui Hoffmann” (Florestan), „Văduva veselă” (St. Brioche), „Vânzătorul de păsări” (Stanislas), „Kiss me, Kate!” (Harrison Howell), „Candid” (Pangloss).

ȘTEFAN POPOV

ȘTEFAN POPOV

A absolvit Universitatea Națională de Muzică din București, în 1991. Între 1983 și 1985 a fost artist liric la Teatrul de Operă din Sliven, Bulgaria. A participat la numeroase concursuri internaționale de profil. Până în prezent a obținut o serie de premii care i-au atestat valoarea profesională. Din 1992, este solist al Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian”.

Pentru activitatea sa a fost distins cu: Premiul de Excelență pentru interpretare (1999) și Premiul „Ion Dacian” pentru activitate (2004).

A avut numeroase colaborări cu teatre din țară și din străinătate, cu Filarmonica din București, cu Radioteleviziunea Română și turnee în: Italia, Germania, Elveția, Portugalia, Cipru, Olanda, Ucraina, Ungaria și Egipt.

Repertoriul său cuprinde arii din operă, operetă și lucrări din domeniul vocal-simfonic. Printre rolurile interpretate se numără: Danilo din „Văduva veselă” de Franz Lehár, Falke din „Liliacul” de Johann Strauss, Homonay din „Voievodul țiganilor” de Johann Strauss, Papacoda din „O noapte la Veneția” de Johann Strauss, Tassilo din „Contesa Maritza” și Feri din „Silvia” de Emmerich Kálmán, Jim Boy și Lt. Stone din „Floarea din Hawaii” de Paul Abraham și Capulet tatăl din musicalul „Romeo & Julieta” de Gérard Presgurvic, Henry Higgins din musicalul „My Fair Lady” de Frederick Loewe.

MARIUS MITROFAN

MARIUS MITROFAN

A fost admis în anul 1998 la Facultatea de Interpretare – Secția Canto, din cadrul Universității Naționale de Muzică București, la clasa prof. univ. Iulian Băiașu, facultate pe care a absolvit-o în anul 2003, la clasa prof. univ. dr. Eleonora Enăchescu.

A debutat pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian” în anul 2003, cu rolul Feri din opereta ,,Silvia” de E. Kalmann, susținând cu această ocazie examenul de absolvire a Facultății de Interpretare. Anterior, a absolvit cursurile Facultății de Electronică și Telecomunicații din cadrul Universității Politehnice București.

A urmat cursurile Masterclass – Canto în cadrul Fundației Culturale „Pro Arte” Viena.

Pe scena Teatrului de Operetă și Musical „Ion Dacian” a interpretat rolurile: Colonelul Homonay din opereta „Voievodul Ţiganilor” (J. Strauss), Locotenent Stone din opereta „Floarea din Hawaii” (P. Abraham), Prințul Leopold Maria din opereta „Silvia” (E. Kalmann), Ambasadorul John Cunlight din opereta „Victoria și-al ei husar” (P. Abraham), Feri din opereta „Silvia” (E. Kalmann), Locotenent Chasuble din musicalul „Mein freund Bunbury” (G. Natschinsky), Poetul din spectacolul de șansonete „Bonjour, Bonne Nuit, Paris”, Frank din opereta „Liliacul” (J. Strauss), Colonel Pickering din musicalul „My Fair Lady” (Fr. Loewe), Pangloss din opereta „Candid” (L. Bernstein).

OREST PÎSLARIU-RANGHILOF

OREST PÎSLARIU-RANGHILOF

Bas-bariton, absolvent al Academiei de Muzică București, la clasa maestrului Hero Lupescu, al cursurilor de masterclass cu Toma Popescu, Theodore Coresi, Mariana Nicolesco, Alfredo Mariotti și Virginia Zeani.

În prezent, este prim-solist al Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”. A cântat în compania unor soliști de prestigiu, precum: Ruxandra Donose, Anooshah Golesorkhi, Iano Tamar, Natalia Ushakova, Julia Novikova, Gustavo Porta.

A interpretatat roluri de operă, precum: Don Pasquale, Zaccaria („Nabucco”), Leporello („Don Giovanni”), don Alfonso („Cosi fan Tutte”), don Bartolo („Bărbierul din Sevilla”), Ramfis („Aida”), Dulcamara („Elixirul dragostei”), Uberto („La serva padrona”); de operetă, precum: Alfred P. Doolittle („My Fair Lady”), Zetta („Văduva veselă”), Frank („Liliacul”), Pimpinelli („Paganini”), Jupan („Voievodul țiganilor”).

A avut colaborări internaționale în Statele Unite, Grecia, Italia, Spania, Germania, Norvegia, India.

A mai urcat pe scena „Vacanțelor Muzicale” în anul 2004.

Vineri, 8 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

SYMPHONIC SHOW – CONCERT DACIKA

În program:

1. Aşa-i românul 11. Tezaur folcloric 
2. Barbu Lăutaru 12. Sun Dance  
  3. Tudoriţo, nene  13. Târgoviştea
4. A New Morning 14. Tears of Autumn
5. Imn de luptă 15. Cine iubeşte
6. Night Ritual 16. Lie, ciocârlie
7. Flutaka 17.Mociriţă cu trifoi
8. Ale, Alo      18. Balada pentru vioară (George Enescu)
9. Unde e ea? (Unde e Târgoviştea) 19. Rapsodia a II-a (George Enescu)
10. Balada lui Porumbescu     20. Tribal Enescu (Ciocârlia)  

Dacika este un concept muzical original, impresionant prin capacitatea de a transmite publicului emoţia puternică şi incofundabilă a specificului naţional românesc și a înţelegerii spaţiului cultural din care această muzică provine. Proiectul adaptează filonul tradițional al muzicii românești la necesitățile de expresie moderne, transformând temele cele mai cunoscute din muzica folclorică autohtonă în valori de nivel internațional. 

Creatorul conceptului este compozitorul și orchestratorul Mihai Toma, unul dintre cei mai cunoscuți muzicieni români din spațiul New Age la nivel mondial. Prelucrările incluse în proiectul Dacika sunt realizate într-un limbaj muzical modern și atractiv, în același timp caracterizat de o deplină decență, păstrând un echilibru rar întâlnit în muzcia actuală între energia unui show de muzică electronică și profesionalismul rafinat.

Efectul acestei muzici asupra publicului este de fiecare dată unul impresionant, ascultătorul fiind fascinat de spectaculozitatea efectelor sonore, de spaţialitatea neaştepată pe care încadrarea sonorităţilor electronice o conferă temelor folclorice arhicunoscute cu ajutorul fluierului, taragotului, naiului, viorii, pianului şi sintetizatoarelor.

Repertoriul spectacolului cuprinde mai multe categorii de piese muzicale:teme folclorice româneşti celebre, muzică folclorică solemnă, muzică românească de factură cultă, melodii originale de inspirație folclorică.

Joi, 7 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

ATHENAEUM BRASS QUINTET  

În program, lucrări ale compozitorilor Georges Bizet, J. Strauss, Paul Desmond, Carlos Gardel, Lew Pollack, Leroy Anderson, Freddie Perren, Leslie Pearson, Astor Piazzolla, Henry Mancini, Michael Jackson.

ATHENAEUM BRASS QUINTET  

Este o formație camerală înființată în anul 2003, un ansamblu special și interesant în care stau alături instrumente de suflat din alamă – trompetă, corn, trombon și tubă – pe care le mânuiesc, cu talent, virtuozitate, sensibilitate și umor, instrumentiști din Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, din Orchestra Națională Radio și de la Opera Natională București. 

Athenaeum Brass Quintet abordează un repertoriu foarte bogat și divers, care cuprinde partituri de la baroc la jazz și pop, desigur rearanjate pentru cvintet de alamă. Muzicienii au susținut numeroase concerte camerale atât în țară cât și în străinătate.

Athenaeum Brass Quintet a participat în diverse proiecte educative, cum au fost concertele educative organizate în Bucuresti („Clasic e fantastic” (la Ateneul Român).

În anul 2017, formația a lansat primul C.D. care conține colinde românești și internaționale, intitulat „The Magic of Christmas”. Trei ani mai târziu, în 2020, ansamblul muzical bucureștean a lansat un nou album, intitulat „Classical Treasures”.

Joi, 7 iulie 2022 – Sala Calistrat Hogaș” a Consiliului Județean Neamț, ora 18:00   

CONCERT ROMANIA UNIVERSALIS

Soliști: DIANA JIPA – vioară

ȘTEFAN DONIGA – pian 

În program:

George Enescu – Impromptu concertant pentru vioară și pian;

Walter Mihail Klepper – Sonatina pentru vioară și pian;

Eugen Doga – Balada pentru vioară și pian;

Hilda Jerea – 4 dansuri populare românești;

Theodor Rogalski – Balada pentru vioară și pian;

Mihail Jora – Mica suită op. 3 pentru vioară și pian;

Alfonso Castaldi – Elegia (versiune pentru vioară și pian de Diana Jipa și Ștefan Doniga);

Béla Bartók – 6 dansuri populare românești.

Violonista Diana Jipa și pianistul Ștefan Doniga formează unul dintre cele mai de succes duo-uri din muzica românească actuală. În cinci ani de colaborare, cei doi tineri muzicieni au publicat două compact discuri și au prezentat peste 250 de concerte în 20 țări de pe 4 continente și 40 de orașe din România, au organizat mai mult de 25 de turnee și proiecte comune și au publicat în mediul virtual peste 50 de materiale, de la videoclipuri la lung metraje, toate axate pe promovarea muzicii clasice românești. Numai în ultimii doi ani, aceste proiecte au totalizat peste 2.500.000 de vizualizări pe platformele social-media și au atras o serie de compozitori care creează lucrări special pentru cei doi muzicieni.

DIANA JIPA

DIANA JIPA

Calităţile muzicale ale violonistei Diana Jipa au fost recunoscute de la o vârstă fragedă, debutând ca solistă la doar 10 ani alături de orchestra Filarmonicii din Braşov. A devenit în scurt timp o prezenţă constantă pentru majoritatea scenelor de concert din România. A susţinut concerte şi recitaluri în numeroase ţări din Europa şi Asia, iar în anul 2005 a reprezentat România în concertul organizat la Bruxelles, cu ocazia semnării Tratatului de Aderare a României şi a Bulgariei la Uniunea Europeană.

Diana Jipa a fost prezentă pe scenele unor importante festivaluri muzicale, precum Festivalul Muzicii Româneşti – ediţia a XVI-a, alături de Filarmonica „Moldova” din Iaşi, Festivalul Internaţional „George Enescu” – ediţia a XVIII-a, de asemenea alături de orchestra Filarmonicii ieşene, precum și în ediția din 2019, împreună cu pianistul Ștefan Doniga.

A participat la cursuri de perfecţionare susţinute de maeştrii Ştefan Gheorghiu, Wolfgang Marschner, Nataly M. Fichtengoltz, Petru Munteanu, Alexandru Gavrilovici, Sherban Lupu, Anatoly Resnikovsky, Rudolf Koelman, Isaac Schuldman, Krzysztof Wegrzyn, dezvoltându-şi un repertoriu deosebit de vast.

Diana Jipa este doctor al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, instituţie la care a obţinut diplomele de licenţă şi de master cu tema „Cele 6 sonate pentru vioară solo de Eugène Ysaÿe”, la clasa reputatului violonist şi profesor Florin Croitoru.

ȘTEFAN DONIGA

ȘTEFAN DONIGA

Pianistul Ştefan Doniga a colaborat cu cele mai importante instituţii muzicale din România şi a susţinut concerte şi recitaluri în peste 20 de ţări. În parteneriat cu Institutul pentru Muzică de la Haga şi cu Orchestra Filarmonicii Janaček din Ostrava (Cehia), a realizat, pentru casa olandeză de discuri „Brilliant Classics”, prima înregistrare mondială a concertelor pentru pian şi orchestră numerele 2 şi 3 de Serghei Bortkiewicz, partituri descoperite recent, după aproape 90 de ani de la compunerea lor. Alte premiere, de astă dată pentru scenele din România, au fost reprezentate de înregistrarea LIVE a integralei mazurcilor pentru pian, de Alexandr Skriabin, de interpretarea şi imprimarea versiunii complete a Suitei a II-a pentru pian, de Remus Georgescu şi de realizarea, împreună cu violonista Dian Jipa, a unui compact disc cu compoziţii semnate de Dinu Lipatti. A realizat imprimări în compania Orchestrei de Cameră Radio precum şi ca invitat al cvartetului slovaco-finlandez „Tangazzi”, pentru producţia unui disc dedicat creaţiei lui Astor Piazzolla.

În domeniul muzical, Ştefan Doniga desfăşoară o activitate amplă, alături de apariţiile scenice numărându-se realizarea unor cicluri de emisiuni muzicale pentru posturile culturale naţionale de radio şi televiziune, realizarea de ilustraţie muzicală pentru piese de teatru, conceperea de scenarii de teatru şi balet, traducerea şi publicarea de cărţi din domeniul artistic precum şi o bogată activitate managerială care include înfiinţarea şi conducerea artistică timp de opt ani a Filarmonicii din Giurgiu şi coordonarea de proiecte culturale în România şi peste hotare.

Miercuri, 6 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

SEARĂ DE BLUES  

BLUE DROPS

Soliști : BERTI BARBERA  

             NICU PATOI   

Blue Drops se deschide către public. Cel mai bun produs de blues acustic apărut până acum în România, din partea a doi dintre cei mai titrați muzicieni: Berti Barbera și Nicu Patoi. Mai multe instrumente, stiluri și stări, doar doi artiști, o singură lume, aceea a sunetelor sincere și bine articulate. O delectare pentru orice iubitor de specialități muzicale, o bucurie pentru oricine primește divertismentul de calitate și arta muzicală cu deschidere. O performanță la nivel mondial.

„Nu suntem americani. Nu am vizitat această țară până acum, dar am ascultat-o pe tot parcursul vieții. Nu suntem nici «maeștri» văduviți de adulație, dornici de a demonstra măreție plebei. De ce blues, totuși, dacă nu suntem americani și nu am respirat niciodată aerul de acolo? Pentru că este muzica pe care o percepeți imediat, în timp ce noi putem da totul ca muzicieni. Pentru că prin emoții puternice, dureri de cap și inimă, dezamăgiri și revelații am trecut toți, dar poate nu am avut aceeași ocazie de a fi sinceri.

Suntem ca apa atinsă de o picătură albastră, infuzând muzica pe care o articulăm cu pasiune, prin dinamica emoției care ia atât de multe forme, în atât de multe feluri, de atât de multe ori. Blues-ul e cât se poate de real, forma lui simplă oferă libertate expresiei, ne dă ușurința de a fi direcți, intenși și coerenți, mai ușor de înțeles. Piesele sunt diferite, pentru că noi suntem diferiți, sunt atâtea tipuri de blues pentru că există multe tipuri de oameni. Acesta este omagiul nostru adus muzicii care a venit ca un sprijin în multe momente dificile de-a lungul vieții, este lumea noastră reală, locul în care putem fi noi înșine. Fiecare piesă are propria estetică, primind o abordare care ne-a făcut să studiem stiluri și tehnici, pentru o muzică limpede și vie.”

BERTI BARBERA

BERTI BARBERA si NICU PATOI  

Este cunoscut ca un artist cu un stil aparte, care acoperă o arie variată de stiluri musicale, de la Jazz, trecând prin Blues, spre muzica Rock. Născut la Rădăuți (Suceava), în 27 ianuarie 1972, Berti Barbera descoperă lumea muzicii de mic copil. Rând pe rând, până în anii studenției, ia contact cu chitara, cu tobele, muzicuța, în același timp consolidându-și stilul vocal.

„Momentul «Taverna» mi-a adus cea mai largă expunere, ajutându-mă să folosesc ceea ce am învățat până în acel moment și să cunosc cea mai mare parte a oamenilor valoroși din jurul meu. De asemenea, cele două turnee alături de «Timpuri noi», anul în care am fost împreună cu «Proconsul» și proiectele alături de «Platonic Band», «4Given» sau «13» mi-au dat ocazia de a folosi aproape tot arsenalul acumulat până atunci.”

NICU PATOI

A mai cântat (alături de Berti Barbera) la „Vacanţe Muzicale”, este unul dintre puţinii chitarişti autohtoni cu polivalenţă stilistică remarcabilă. Construieşte sonorităţi surprinzătoare, indiferent de genul pe care îl abordează. Este un muzician rafinat, apreciat pentru proiectele sale artistice, un „trotter” al stilurilor adaptate chitarei.

Miercuri, 6 iulie 2022 – Sala Calistrat Hogaș” a Consiliului Județean Neamț, ora 18:00   

PORTRET DE ARTIST NEMȚEAN

Solistă, soprana ALEXANDRA GRIGORAȘ

La pian, MIHAELA SPIRIDON

În program, lieduri si arii din creația compozitorilor: Franz Schubert, Antonín Dvoŕak, George Enescu, Nicolae Bretan, Georges Bizet, Charles Gounod, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini.

ALEXANDRA GRIGORAȘ

ALEXANDRA GRIGORAȘ

Născută la Piatra-Neamț, Alexandra Grigoraș, fiind îndrumată de apreciata profesoară Elena Botez, a absolvit, în 2011, Liceul de Artă „Victor Brauner” Piatra-Neamţ, precum și Conservatorul Luigi Cherubini” din Florența, în 2016. În cadrul aceleiași instituții muzicale italiene, a obținut Masteratul, în 2019.

A participat la cursuri de măiestrei conduse de nume importante ale scenei musicale mondiale: Mirella Freni (2011), Stefania Bonfadelli (2015), Giulio Zappa (2016), Mariella Devia (2016 și 2019).

Are în palmeres o serie de premii importante, dintre ele detașându-se Premiul I și titlul de Cea mai bună soprană obținute la Concursul Internațional de Canto „Ferruccio Tagliavini” – 2017 (Graz, Austria), Premiul I la Concursul ASLICO „Per Giovani Cantati Lirici” – 2017 (Como, Italia),

Din 2015 activează ca solistă de operă.

Cea mai recentă aparție pe scena internațională a muzicii s-a consumat anul acesta, pe 8 aprilie, la Granada, în Spania, la Festivalul „Juventudes Musicales – «Manuel de Falla»”.

O lună mai devreme, în martie 2022, a interpretat, pe scena Teatrului „Colón” din Buenos Aires, rolul Mimi din opera „Boema”, de Giacomo Puccini. Atunci, Alexandra Grigoraș i-a avut parteneri de scenă, în rolurile principale, pe tenorul Rodolfo Galeano, baritonul Armando Noguera, soprana María Belén Rivarola, başii Emiliano Bulacios, Felipe Carelli, cu toții evoluând sub conducerea muzicală a dirijorului Alain Guingal.

MIHAELA SPIRIDON

MIHAELA SPIRIDON

Este absolventă a Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, specializarea Pian principal, şi Doctor în Interpretare muzicală.

Pianist cu experimentată şi bogată activitate, susţine concerte şi recitaluri individuale sau camerale în compania unor nume consacrate ale artei interpretative europene şi este solicitată frecvent la diferite cursuri de măiestrie sau prestigioase competiţii europene, între care: Concursul Internaţional de Pian „Citta di Cantu”, Concursul Internaţional de Canto „Umberto Giordani” şi Concursurile Internaţionale de Vioară „Viotti”, „Rodolfo Lipizer” şi „George Enescu”.

Iniţiator şi fondator al Concursului Internaţional de Pian „Carl Czerny”, al Concursului Internaţional de Vioară „Ion Voicu”, este membru în diferite comisii de jurizare şi, în calitate de director artistic, coordonează programul Festivalului Internaţional „Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ”.

Manifestă o intensă preocupare pentru îndrumarea tinerilor muzicieni, discipoli ai săi fiind laureaţi la importante concursuri naţionale şi internaţionale, absolvenţi sau studenţi ai universităţilor de muzică din România, Grecia, Germania, Norvegia, Marea Britanie, Franţa, Elveţia şi Italia.

A publicat o serie de volume de specialitate: „Orizonturi ale pedagogiei muzicale – Metodologia studiului unui repertoriu pianistic”, „Wolfgang Amadeus Mozart – Sonatele pentru pian la patru mâini”, „Un pian, patru mâini şi trei clasici vienezi”, „Romantismul muzical oglindit în  pagini dedicate pianului la patru mâini”, Dacă era Miercuri, era Muzică”, „File din istoria Filarmonicii «Transilvania» din Cluj (1955-1989)”, „Douăzeci de ani de învăţământ superior muzical la Piatra-Neamţ (1998-2018)”.

Este conferenţiar universitar titular al Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Extensia Piatra-Neamţ, şi colaborator permanent al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău.

Marți, 5 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

SEARA DE MUZICĂ LĂUTĂREASCĂ  

BOGDAN MIHAI SIMION şi LĂUTARII DE MĂTASE 

BOGDAN MIHAI SIMION

Deși provine dintr-o familie de economiști și este doctorand la Litere, Bogdan a găsit în muzica tradițională sensul vieții sale. A învățat să cânte la cobză, unul dintre cele mai vechi instrumente de pe teritoriul țării noastre şi a dat voce proiectului „Șamanul Mut”. Căuta lăutari vechi în toate colţurile ţării şi îi invita… la concert. Mare le este uimirea unora dintre ei atunci când află intenţiile tânărului.

LĂUTARII DE MĂTASE 

„Muzica lăutărească e o muzică orăşenească, urbană, ce se prefigurează la Bucureşti în perioada interbelică, pe vremea când Bucureştiul nu era nici rural, dar nu era nici urban. Apare mai decis şi îşi atinge vârful estetic, din punctul meu de vedere, după al Doilea Război Mondial, undeva la jumătatea anilor ‘50. Şi muzica lăutărească e tot o muzică tradiţională. E poate ultima muzică de tradiţie orală ce apare în România şi mi s-a părut cu atât mai interesantă, pentru că fiind o muzică foarte nouă, din punctul meu de vedere a fost o muzică ce mereu a fost nedreptăţită. Şi de folclorişti şi de etnomuzicologi şi de statul român şi de mediile intelectuale şi de mediile politice şi în general a fost mai greu promovabilă decât celelalte muzici.” (Bogdan Mihai Simion)

Prea puțini mai știu sa mânuiasca instrumentele aşa cum se făcea pe vremuri. Ei sunt lăutarii de mătase ai Bucureștiului: Victor Teioanu, Milan de la Bobeşti, Costel Vasilescu, Nelu Răducanu și Gigel Mihai. Sunt, poate, ultimii lăutari clasici ai Bucureştiului, care speră încă în resuscitarea muzicii tradiționale românești. Ideea de a-i aduce împreună îi aparține lui Bogdan Mihai Simion.

Marți, 5 iulie 2022 – Sala „Calistrat Hogaș” a Consiliului Județean Neamț, ora 18:00   

VIOLA FANTASIA

Soliști, LUCIAN MORARIU – violă

            VINICIU MOROIANU – pian

În program:

Franz Schubert – Sonata D 821 Arpeggione

Adrian Connell – Memories, pentru violă și pian

George Enescu – Konzertstück

Giacomo Puccini – Nessun Dorma, din opera Turandot (Arr. Lucian Moraru)

Piotr Ilici Ceaikovsky – Aria lui Lensky, din opera Evgheni Oneghin

Lucian Moraru – Borșa (suită folclorică din Maramureș)

Giulio Caccini – Ave Maria (Arr. Lucian Moraru)

Carlos Gardel – Por una Cabeza (Arr. Lucian Moraru)

Lucian Moraru – Improvizație (după o temă muzicală a lui Erik Satie)

Angel Villoldo – El choclo (Arr. Lucian Moraru)

Erik Satie – Gnossienne no. 4 (Arr. Lucian Moraru)

Gerardo Matos Rodriguez – La Cumparsita (Arr. Lucian Moraru)

Astor Piazzolla – Milonga del Angel

Astor Piazzolla – Libertango

VIOLA FANTASIA este un recital pentru publicul larg, în care sonoritatea caldă a violei se va împleti cu robustețea pianului într-un stil de interpretare unic, plin de emoţie şi virtuozitate, în dorința de a crea auditorilor o seară de neuitat.

LUCIAN MORARU

LUCIAN MORARU

Născut la Galați, începe studiul viorii la vârsta de cinci ani. Urmează apoi cursurile Academiei de Muzică din București, sub îndrumarea profesorilor Valeriu Pitulac și a maestrului Ștefan Gheorghiu (violonistul). După 1990 participă la cursurile de măiestrie, cu specialitatea muzică de camera, la Kerkrade în Olanda, profesor Milan Scampa (membru al cvartetului Smetana) și la Londra, cu Amadeus Quartett.

A început cariera muzicală ca membru al Orchestrei Filarmonicii „George Enescu” din București, în paralel desfășurând și o consistentă activitate solistică, evoluând ca solist sub bagheta unor dirijori de renume ca: Sergiu Comissiona, Zoltán Peskó, Petre Zbârcea, Mihai Brediceanu, Daisuke Soga, Horia Andreescu, Iosif Ion Pruner. În recitaluri, a cântat alături de pianiști precum Sandu Constantin, Viorela Ciucur, Viniciu Moroianu, Horia Mihail, Horia Maxim, Iosif Ion Pruner, Andreea Butnaru, Marinela Mitria.

Concertele și recitalurile solo includ apariții în țări precum România, U.S.A., Suedia, Canada, Grecia, Rusia și Italia. Cântă pe o violă construită de lutierul italian Bruno Tondo.

Este cooptat în diverse proiecte ce aparțin genului cameral cum ar fi: cvartet de coarde, trio de coarde, cvintet de coarde etc. La începutul anului 2005, înființează „Traffic Strings” – un grup instrumental care abordează un repertoriu variat – muzică preclasică, clasică, romantică, modernă și contemporană.

Din anul 2002, Lucian Moraru renunță la cariera de instrumentist de orchestra, ca membru al Filarmonicii „George Enescu”, alegând să-și diversifice sfera activităților profesionale ca liber profesionist în domeniul industriei musicale, în calitate de producător muzical, producător de studio, regizor muzical al unor producții teatrale, cât și pentru transmisii TV. Este preocupat de compoziție și de conceperea unor aranjamente muzicale și orchestrații pentru instrumente precum vioară, violă, violoncel, cvartet de coarde, orchestră de coarde, clarinet, trompetă, saxofon și nai.

VINICIU MOROIANU

VINICIU MOROIANU

S-a născut în București, în anul 1962, într-o familie de muzicieni.

A absolvit, în orașul natal, Liceul de Muzică „Dinu Lipatti”, la clasa profesoarei Marta Paladi. La Universitatea Națională de Muzică, Viniciu Moroianu a fost îndrumat de pianistul și profesorul Gabriel Amiraș, fost elev al marelui profesor rus Heinrich Neuhaus. La Acompaniament a fost discipolul Suzanei Szorenyi. A studiat armonia cu compozitorii Doru Popovici și Pascal Bentoiu, precum și dirijatul cu Constantin Bugeanu.

Începând din anul 1973 a fost distins cu Premiul I în competiții naționale de pian, fiind totodată laureat al Concursurilor internaționale de la Paris (1979) și București (1991). A primit Premiul Colegiului Criticilor Muzicali din România (1981) pentru interpretarea Sonatei a treia pentru pian de Enescu și Premiul Fundației „Dinu Lipatti” din București (1992) pentru restituirea și prezentarea în concert a Fanteziei op. 8 de Lipatti. S-a afirmat în peste o mie de apariții pe podium.

Repertoriul său vast include concerte cu orchestra (Integrala Beethoven, precum și alte peste douăzeci de titluri, inclusiv românești), programe de recital, muzică de cameră.

A participat la festivalurile internaționale „George Enescu” (opt ediții), „Dinu Lipatti” (trei ediții), „Academia Sighișoara” (unsprezece ediții), precum și la Besancon, San Jose, Graz, Chișinău și Bratislava.

A cântat pe scene din Grecia, Elveția, Franța, Italia, Germania, Spania, Belgia, Danemarca, Luxemburg, Ungaria, Ucraina, Republica Moldova, Bulgaria. A concertat cu toate orchestrele din România, precum și cu ansambluri din Marea Britanie, Austria, Elveția, Republica Moldova și Bulgaria.

Este membru fondator al Societății Române Mozart (1991).

În anul 2005, a obținut titlul de Doctor în Muzică, cu teza „Două secole de gândire componistică reflectate în creația pentru pian solo a lui Dinu Lipatti”.

Între discipolii săi se numără Mihai Ritivoiu, Andrei Licareț, Ana Silvestru, Silvan Negruțiu, Simona Strungaru, Abel Corban, Maria-Diana Petrache, Cătălin Răducanu.

Predă la Universitatea Națională de Muzică din București, din 1990, ca titular la Muzică de cameră (până în 1994) și Pian.

Luni, 4 iulie 2022 – Piața Turnului, ora 21:00

CONCERT – TANGO SIMFONIC

Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu

Dirijor, TIBERIU DRAGOȘ OPREA

Soliști: ANALIA SELIS (Argentina) – voce

            MARIANO CASTRO (Argentina) – pian

În program:

A.Piazzolla / F. Solanas – Regreso al amor / Vuelvo al Sur

A. Piazzolla / J.L. Borges – Jacinto Chiclana

A. Piazzolla – Verano Porteño

A. Piazzolla / E. Blázquez – Siempre se vuelve a Buenos Aires

A. Piazzolla – Otoño Porteño

A. Piazzolla / H. Ferrer – Los paraguas de Buenos Aires

A. Piazzolla – Invierno Porteño

A. Piazzolla / H. Ferrer – Balada para un loco

A. Piazzolla – Primavera Porteña

A. Piazzolla / H. Ferrer – Balada para mi muerte

A. Piazzolla – Fuga y misterio

A. Piazzolla / H. Ferrer – Chiquilín de Bachín

A. Piazzolla / H. Ferrer – Milonga de la anunciación

ORCHESTRA FILARMONICII DE STAT SIBIU

În contextul existenţei unui însemnat număr de muzicieni şi a unui Conservator de muzică, ca şi a unei îndelungate tradiţii în domeniul interpretării simfonice şi de operă, la 1 ianuarie 1949 a luat fiinţă Filarmonica de Stat Sibiu, instituţie profesionistă de spectacole şi concerte care a prezentat mii de concerte simfonice şi de muzică de operă, asimilând un vast repertoriu simfonic şi liric. Nenumărate cronici din ziare şi reviste româneşti şi străine au elogiat nivelul muzical al concertelor orchestrei sibiene, oglindind totodată calitatea înregistrărilor pentru radio şi televiziune, pentru disc şi CD. De asemenea, un mare număr de turnee au fost efectuate cu deosebit succes atât în ţară, cât şi în străinătate – în Franţa, Germania, Italia, Austria, Spania, Rusia, Turcia.

În ultimii doi ani, activitatea Filarmonicii de Stat Sibiu s-a intensificat remarcabil, orchestra susținând aproape o sută de concerte simfonice în Sibiu, București, Deva, Piatra-Neamț, Făgăraș, unele dintre ele fiind difuzate în live-streaming sau post-eveniment pe canalele de televiziune locale și naționale sau pe pagina de socializare a Filarmonicii.

Împreună cu orchestra sibiană au concertat celebri interpreţi de talie internațională ca Ion Voicu, Alexandru Tomescu, Valentin Gheorghiu, Ştefan Ruha, Ruxandra Donose, Ionuț Bogdan Ștefănescu (România), Michael Barenboim (Germania), Monique de la Bruchollerie şi Jean Jaques Thiollier (Franţa), Sviatoslav Richter, Rudolf Kerer, Lazăr Berman, Dimitri Başkirov, Svetla Krsteva, ​Lubov Stuchevskaya (Rusia), Ivry Gittlis, Teodora Gheorghiu (Elveţia), Monserrat Caballe (Spania) sau Aydin Ustuk (Turcia).

Horia Andreescu, Mihnea Ignat, Tiberiu Soare, Gabriel Bebeșelea, Cristian Lupeș (România), Cem Mansur (Turcia), Gabor Horvath (Ungaria), Theo Wolters, Marijn Simons (Olanda), Tulio Gagliardo (Argentina), Bruno Aprea, Nil Venditti (Italia) sunt doar câțiva dintre dirijorii de marcă sub bagheta cărora a evoluat Orchestra Filrmonicii de Stat Sibiu.

Instituția muzicală sibiană a fost distinsă, în anul 2021, cu Ordinul „Meritul Cultural în grad de Comandor”. În anul 2020, a primit Premiul pentru muzică din cadrul „Premiilor Radio România Cultural”.

TIBERIU DRAGOȘ OPREA

Visul unui copil cu vioara în mână s-a materializat în premii naționale până în clasa a XII-a, când a schimbat arcușul cu bagheta, iar de la debutul la pupitru din 1997, zece ani mai târziu, Tiberiu Dragoș Oprea devine co-fondator și prim-dirijor al Filarmonicii Pitești, munca și dăruirea fiindu-i recunoscute prin Premiul de Excelenţă pentru „performanţa de a fi primul dirijor al unei filarmonici pe care multă vreme piteştenii doar au visat-o”.

Născut într-o familie de muzicieni, dirijorul Tiberiu Dragoş Oprea este licenţiat al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, secția Dirijat orchestră, la clasa maestrului Ludovic Bács, absolvind totodată şi cursurile de Master. În prezent, activează ca prim-dirijor al Filarmonicii Piteşti.

Între anii 2009-2018, a fost dirijor colaborator al Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” Bucureşti, unde a susţinut premiere, spectacole, concerte de gală.

În iulie 2019, la Râmnicu Vâlcea, a dirijat „Carmina Burana” într-un concert dedicat Zilelor Imnului Național, iar în septembrie a deschis stagiunea Filarmonicii din Ploiești cu un program integral Paul Constantinescu, un concert eveniment în cadrul Festivalului „George Enescu”. În ianuarie-februarie 2020, Tiberiu Dragoș Oprea a repurtat succese extraordinare în Germania și Austria, cu ocazia unui turneu alături de New Vision Symphony Orchestra.

Anii i-au șlefuit măiestria și aprecierea a venit prin colaborări cu artişti vocali de marcă și  instrumentişti renumiţi.

Din anul 2002, a activat ca Asistent Universitar al Catedrei de Muzică a Universităţii Piteşti, fiind şi iniţiator al orchestrei universităţii. Pentru contribuţia sa ca dirijor şi organizator, primăria Piteşti i-a decernat titlul de „Protector al Artelor” .

ANALIA SELIS

Este originară din Argentina. În anul 1998, a obţinut „Diploma de educatoare de muzică” la Universitatea de Muzică din San Miguel de Tucuman (Argentina), pentru ca, din 2002, să deţină „Diploma in Vocal Performance” la „Longy School of Music” (Boston, USA).

Din S.U.A. a apărut un drum neaşteptat pentru Analia. L-a întâlnit pe apreciatul violoncelist român, Răzvan Suma, motiv pentru care, în anul 2003, s-a mutat în România.

Analia Selis a reprezentat Argentina la Festivalul „Cerbul de Aur” 2004, obținând Premiul III. Între 2005 şi 2009, a lansat patru albume de mare succes, care au dus-o pe Analia în atenţia mediilor de presă, radio şi televiziune din România.

În anul 2009, a fost invitată pentru a doua oară să cânte în Piaţa Festivalului „George Enescu”, alături de chitaristul Julio Santillan (Argentina), violoncelistul Răzvan Suma şi actrița Mihaela Teleoacă. Au urmat o serie de concerte împreună şi un album lansat în anul 2011, „Un instante”.

În anul 2014, Analia Selis se îndreaptă spre o altă cale muzicală, menită să-i aducă Argentina mai aproape – drumul tangoului. A debutat în arta tangoului în turneul naţional „Vă place tango?”, împreună cu violoncelistul Răzvan Suma şi chitaristul argentinian Julio Santillan.

În anul 2015, a lansat, împreună cu Mariano Castro (membru al renumitei trupe de tango „Narcotango”), proiectul „Tango Simfonic”, tango aranjat pentru orchestră de cameră, pian şi voce.

Anul 2016 este un an extrem de important al carierei sale: devine membru al ansamblului „ArgEnTango”, alături de patru mari muzicieni: Răzvan Suma – violoncel, Rafael Butaru – vioară, Mariano Castro – pian şi Omar Massa – bandoneon. Împreună cu „ArgEnTango”, Analia abordează un alt stil de a cânta tango – Piazzolla. Tot în anul 2016, Analia debutează în cariera sa internaţională, fiind invitată în luna aprilie să reprezinte România la „ABU Radio Song Festival” (Beijing, China) şi în iulie să cânte în Argentina, în oraşul său natal, Tucuman.

Vine pentru a treia oară la Festivalul Internaţional „Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ”.

MARIANO CASTRO

Argentinian din Buenos Aires, stabilit în România din 2013, Mariano Castro este un muzician complex, pianist, chitarist, compozitor, orchestrator, solist și membru în diferite formaţii. A adus cu el vasta sa cultură muzicală, un statut recunoscut la nivel mondial şi o mare bucurie de a cânta. În cariera sa de interpret la pian sau chitară, abordează diferite stiluri muzicale, cântând alături de formaţii de tango, jazz, rock şi muzică clasică, şi ca solist. Are activ peste treizeci de turnee internaționale în diferite orașe din Statele Unite, Canada, Brazilia, Ecuador, Italia, Elveția, Germania, România, Franța, Rusia, Portugalia, Polonia, Spania, Danemarca, Bulgaria, Olanda, Cehia și Lituania.