Ediția a XLV-a, 1 – 7 iulie 2018

Consiliul Judeţean Neamţ şi Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare“ organizează, în perioada 1 – 7 iulie, ediţia a 45-a a Festivalului Internaţional „Vacanţe Muzicale“. Devenită un proiect tradiţional în calendarul cultural al judeţului, manifestarea, care cuprinde, pe parcursul a şapte seri, 14 evenimente muzicale, va aduce în faţa publicului nemţean artişti şi formaţii de marcă: soprana Elena Moşuc, Loredana, Romeo Cozma, orchestrele simfonice ale Filarmonicii, Universităţii de Arte „George Enescu“ şi Operei Naţionale Române din Iaşi, Orchestra de Muzică Populară „Folclor“ a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici“ din Chişinău, corurile Filarmonicii „Moldova“ şi „Cantores Amicitiae“, dirijori şi artişti instrumentişti din Elveţia, Irlanda, Republica Moldova şi Italia. Nu vor lipsi din program nici serile muzicale în care protagonişti vor fi studenţii – Seara instituţiilor de învăţământ superior muzical, respectiv Seara cursului de măiestrie dedicat clarinetiştilor.

Organizatorii îşi propun să ofere, prin toate acestea, şapte seri magice în care muzica (de diferite genuri – simfonic, pop, cameral, rock, corală ori folclorică) să se afle în prim plan.

Concertele şi recitalurile vor avera loc după un program devenit deja clasic: serile de deschidere şi închidere ale ediţiei, de la ora 21:00, la Turnul lui Ştefan, urmând ca în celelalte zile ale manifestării (de luni, până vineri) să aibă loc câte două evenimente: unul de la ora 19:00, la Teatrul Tineretului, altul, de la ora 21:00, în aer liber, în Piaţa Turnului.

Duminică, 1 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

FESTIVITATEA DE DESCHIDERE

CONCERT SIMFONIC

ORCHESTRA SIMFONICĂ ŞI CORUL ACADEMIC „GAVRIIL MUSICESCU”

ALE FILARMONICII DE STAT „MOLDOVA” IAŞI

Dirijorul orchestrei, RADU POSTĂVARU

Dirijorul corului, DORU MORARIU

Prezintă, muzicolog ANCA CIOBANU

În program:

Giuseppe VerdiUvertura operei „La forza del destino”

Gaetano DonizettiUvertura operei „Don Pasquale”

Pietro Mascagni – „Intermezzo” din opera „Cavalleria rusticana”

Carl Maria von WeberUvertura operei „Oberon”

Gioacchino RossiniUvertura operei „Il barbiere di Siviglia”

Carl Orff – „O, Fortuna” din cantata „Carmina Burana”

John Rutter – „Magnificat anima mea” din suita sacră „Magnificat”

Georges BizetCorul „Les voici!” din opera „Carmen”

Pietro MascagniCorul „Gli aranci ollezano” din opera „Cavalleria rusticana”

Giuseppe VerdiCorul „Zitti, zitti” din opera „Rigoletto”

Ruggero LeoncavalloCorul „Don, din, don suona vespero” din opera” Pagliacci”

Giacomo Puccini –- „Humming Chorus” din opera „Madama Butterfly”

FILARMONICA DE STAT „MOLDOVA” IAŞI

Filarmonica „Moldova”, instituție cu activitate concertistică permanentă, a fost inaugurată la 9 octombrie 1942, în sala Teatrului Național din Iași, cu un concert dirijat de George Enescu.

În primăvara anului 1953 se produce un eveniment care va deschide perspective noi de dezvoltare artistică: înființarea Corului, sub conducerea profesorului, muzicologului și dirijorului George Pascu. În toamna aceluiași an va căpăta titulatura de Corul „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii de Stat din Iași.

În 1962, la pupitrul orchestrei simfonice a Filarmonicii vine tânărul dirijor Ion Baciu, care va transforma acest ansamblu într-unul de rang național. În scurt timp internațional, în 1971 are loc primul turneu peste hotare, în Germania. Stimulați de ascensiunea artistică a orchestrei Filarmonicii, în 1973 se organizează prima ediție a Săptămânii muzicii românești, ce va deveni ulterior Festivalul Muzicii Românești. Tot în 1973, orchestra Filarmonicii ieșene este invitată pentru prima dată să participe la Festivalul Internațional „George Enescu”.

Demonstrând un profund și respectuos angajament față de eforturile muzicienilor fondatori, Filarmonica ieșeană a creat o istorie extraordinară. Între altele, pe scena de concerte ieșeană au evoluat interpreți aflați la începuturile carierei, ce au devenit apoi artiști de renume mondial, dar și personalități deja consacrate. Filarmonica ieșeană a devenit la rândul ei o prezență artistică remarcată și apreciată nu o dată, pe scenele de concert din țară și din străinătate.

Pentru promovarea valorilor inestimabile ale culturii muzicale românești și păstrarea spiritului național în muzică, pentru promovarea muzicii culte în rândul tinerelor generații și pentru recunoașterea muzicii românești peste hotare, la 25 martie 2015, la Castelul Peleș, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași a fost decorată cu Ordinul Crucea Casei Regale a României, distincție conferită profesorului univ. dr. Bujor Prelipcean, directorul general al instituției, de Principesa Moștenitoare Margareta, în numele Majestății Sale, Regele Mihai I.

Radu Postăvaru s-a născut la Iaşi, într‑o familie de muzicieni. S‑a manifestat ca un talent precoce, dirijând prima dată la vârsta de cinci ani. A studiat pianul la Liceul de Muzică „Octav Băncilă” din Iaşi. Din 1987, a devenit student al Secţiei de Compoziţie a Conservatorului „George Enescu” din Iaşi, iar din 1990 a frecventat clasa de compoziţie‑muzicologie‑dirijat din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A continuat cu profesorul Olaf Koch de la Musikakademie (Academia de Muzică) din Berlin. În aceeaşi perioadă, a dirijat la Leipzig, Orchestra simfonică a Filarmonicii din Halle.

A participat la diferite festivaluri, concursuri de compoziţie, pian şi dirijat, în ţară şi în străinătate, unde a obţinut importante premii şi distincţii. În perioada 1999 – 2001 a fost profesor la Conservatorul de Muzică „Salmon” din Casablanca (Maroc), unde a susţinut recitaluri şi concerte împreună cu alţi profesori şi studenţi. În prezent colaborează cu toate orchestrele simfonice importante ale ţării, iar în străinătate a condus ansambluri simfonice din Germania, Italia, Franţa, Spania şi Cehia.

Dintre cele mai importante compoziţii ale sale amintim aici „Trio pentru flaut, oboi şi fagot” (1987), „Cvartet pentru coarde” (1988), „Anotimpurile”, sonată pentru oboi solo şi pian (1989), „Poem simfonic”, după versuri ale poetului şi filosofului Lucian Blaga (1990), „Lieduri pentru soprană şi pian”, pe versurile lui Nichita Stănescu (1991), „Simfonia pentru orchestră” (1992). Acestea, ca şi multe altele, au fost interpretate în concerte de către orchestrele Universităţilor de Muzică din Bucureşti, Cluj, Iaşi, dar şi de către orchestre simfonice profesioniste din ţară.

De asemenea, a realizat înregistrări în studiourile muzicale şi în sălile de concert, filme artistice şi documentare pentru televiziunile din Japonia, Franţa, Rusia, Italia, Germania, Spania, Cehia, Maroc şi România.

În anul 2007, Radu Postăvaru a obţinut titlul de doctor în muzică la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi. A primit Diploma de Onoare a Radio Iaşi şi TVR Iaşi (în 1995), iar un an mai târziu a primit, din partea Uniunii Compozitorilor din România, Premiul Special „Constantin Bobescu”.

În prezent, este dirijor permanent al Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploieşti.

CORUL ACADEMIC „GAVRIIL MUSICESCU”

În primăvara anului 1953 se produce un eveniment ce va deschide noi și fericite perspective de dezvoltare artistică: înființarea Corului, sub conducerea profesorului, muzicologului și dirijorului George Pascu. În toamna aceluiași an va căpăta titulatura de Corul „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii de Stat din Iași.

Datorită existentei celor două ansambluri artistice ale Filarmonicii ieșene – Orchestra simfonică și Corul Academic „Gavriil Musicescu” – a fost posibilă prezentarea unor lucrări din repertoriul vocal-simfonic și de operă: Simfonia a IX-a, de Beethoven (prima audiție la 4 iunie 1954), „Requiem”-ul lui Mozart (27 mai 1955), Oratoriul „Anotimpurile”, de Haydn (26 aprilie 1957), „Requiem”ul de Verdi (17 februarie 1961) sau Cantata „Carmina Burana”, de Carl Orff (19 ianuarie 1962). Acestor momente de referință li s-au adăugat numeroase alte prime audiții locale din genurile vocal-simfonic, simfonic și concertant, precum și nenumărate lucrări corale a cappella – capodopere românești și universale.

DORU MORARIU

Este un muzician complex, în cariera sa artistică îndeplinind rolurile de compozitor, dirijor, profesor. Experienţa sa muzicală este polarizată, aproape simetric, în jurul a două centre urbane – Reşiţa (oraşul său natal) şi Iaşi (oraşul adoptiv), dar cu identităţi profesionale diferite. La fel, instruirea sa muzicală s-a datorat unor oraşe de tradiţie, tot două la număr, Timişoara (Liceul de Muzică „Ion Vidu“) şi Bucureşti (Conservatorul „Ciprian Porumbescu“).

La Reşiţa dezvoltă o activitate cu adevărat impresionantă prin densitatea implicărilor sale în învăţământul muzical local, în plan organizatoric dar îndeosebi în planul practicii artistice. Înfiinţează Corul de cameră „Mioriţa“, cu care atinge performanţe artistice deosebite –Premiul I la toate cele şapte ediţii ale Festivalului naţional „Cântarea României“ la care a participat, plus şapte premii internaţionale la concursuri din Italia şi Franţa. Corul „Mioriţa“ a fost şi partener de scenă al orchestrelor filarmonice „Banatul“ din Timişoara sau „George Enescu“ din Bucureşti, în concerte vocal-simfonice (Cantata Anotimpul frumuseţii de W. M. Klepper, Simfonia a IX-a de L. v. Beethoven).

În paralel a dirijat Corul Palatului Pionierilor (1974-1980) şi corul de copii „Primavera“ (1980-1990), obţinând cu ele aceleaşi bune rezultate.

Din anul 1990 este dirijor permanent al Corului „Gavriil Musicescu“ al Filarmonicii „Moldova“ din Iaşi, împlinindu-şi cariera la cotele celui mai înalt profesionalism. Cu acest cor a susţinut peste două sute de concerte à cappella şi vocal simfonice la Iaşi şi în numeroase localităţi de pe întreg cuprinsul ţării, în străinătate: Italia, Polonia, Olanda, Germania, Spania, Austria.

Doru Morariu este, în acelaşi timp, un compozitor prolific. Creaţia sa cuprinde aproape patruzeci de partituri. A compus şi coruri pe voci, a realizat aranjamente pentru cor mixt cu acompaniament instrumental. A abordat de asemenea şi genul vocal-simfonicA făcut numeroase aranjamente pentru solişti, cor mixt şi orchestră.

 

Luni, 2 iulie 2018, ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA MUZICII CORALE

CORALA „CANTORES AMICITIAE” a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” Iaşi

Dirijor, NICOLAE GÎSCĂ

În program:

Drayton – Masterpiece

B Sager & D. Foster – The prayer (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solişti: Maria Ojică şi Mircea Rotariu, la pian: Octavian Ambrosie

W. Stole, Del Roma – I will follow him

la pian: Iustina Nedelcu

Dorsey – Take my hand (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solistă: Maria Ojică, la pian: Octavian Ambrosie

Sviridov – Snowstorm, Romance 3

la pian: Octavian Ambrosie

Alibiaeva – Vecernii zvon (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solistă: Maria Ojică

Anonim – Kalinka (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solist: Ionuţ Ciobotaru

Presnik – Ein Stern der deinen Namen traegt (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solist: Mircea Rotariu, la pian: Alexandru Mocanu

Ch. Aznavour – Les comediens

la pian: Alexandru Mocanu

Anonim – Von Luzern (aranjament, Nicolae Gâscă)

Anonim – Oh, Happy day (aranjament, Nicolae Gâscă)

Solist: Eduard Irimiea, la pian: Octavian Ambrosie

Smith – Ride the chariot

Solistă: Andreea Rotariu

Cohen – Hallelujah (aranjament, Nicolae Gâscă)

Soliste: Iustina Nedelcu, Maria Ojică, Andreea Rotariu

la pian: Alexandru Mocanu

Jarda – Măi pretine eu şi tu

M. Goia – Cântec şi joc din Maramureş

Nireşteanu – Suita corală nr.2

Spătărelu – Floare albastră

Solistă: Andreea Rotariu

Pautza – Sări, mândra

I. Paşcani – Hora cu strigături

Gr. Dinicu – Hora staccato (aranjament, Nicolae Gâscă)

În program, lucrări ale compzitorilor P. Drayton, C. B. Sager, D. Foster, J.W. Stole, Del Roma, Dorsey, G. A. Alibiaeva, N. Presnik, Ch. Aznavour, H. Smith, L. Cohen, D.M. Goia, L. Nireşteanu, V. Spătărelu, S.Păutza, G. Dinicu.

CORALA „CANTORES AMICITIAE”

Fondat în anul 1976, Corul de cameră „Cantores Amicitiae” al Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi s-a impus în viaţa muzicală românească şi internaţională prin calităţi precum omogenitatea, precizia şi fineţea interpretării, respectarea stilului şi caracterului naţional propriu fiecarei lucrări.

Activitatea artistică de până în 1989 a „Cantoresului” este strâns legată de „Vacanţele Muzicale”, artiştii studenţi ieşeni participând an de an la Festival, fie la cursurile de măiestrie, fie prezentând publicului din întreg judeţul Neamţ numeroase concerte, evenimente rămase în memoria afectivă a melomanilor decenii de-a rândul.

Laureat al numeroase concursuri naţionale şi internaţionale de prestigiu – Concursul Internaţional „Tineretul şi muzica” – Viena, Concursul Coral Internaţional de la Montreux, Concursul Internaţional de la Elsenfeld, Concursul Coral Internaţional de la Tampere (Finlanda) – „Cantores Amicitiae” a realizat o serie de turnee încununate de succes în Austria, Belgia, Elveţia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Mexic, Spania şi S.U.A.

„O prezenţă juvenilă, posesoare al unui incredibil de larg spectru expresiv, când elastică, asemenea unui jet de fotoni, când zămislitoare de basoreliefuri sonore, perfecte ca veşnicia şi cu adâncimi fiinţând doar o clipă. Un «Cantores» care, cioplind subtil în marmura umană a vocilor, a zămislit, spontan, ca trăire şi peren ca semnificaţie, arhitecturi fluide şi pensulaţii cromatice vibrânde.” (Gheorghe A. M. Ciobanu, „Gazeta de Roman”, 15 iulie 1997, după un concert al oaspeţilor ieşeni)

NICOLAE GÎSCĂ

Activitatea corului, care cuprinde şi numeroase înregistrări realizate atât pentru televiziune şi radio, cât şi pentru diverse case de discuri din ţară şi din străinătate, este coordonată încă de la înfiinţare de profesorul Nicoale Gîscă, eminent dascăl în cadrul catedrei de dirijat coral a Conservatorului ieşean.

Născut la 30 septembrie 1942 în localitatea Tibirinca – Orhei (actualmente în Republica Moldova), fondatorul coralei „Cantores Amicitiae” este profesor universitar doctor la Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi. Nicolae Gîscă este, în domeniul teoretic, autor a numeroase studii şi articole în revistele de specialitate şi a unor lucrări de anvergură. De asemenea, este autor a peste o sută douăzeci de compoziţii şi aranjamente pentru cor a cappella şi cu acompaniament.

„Există ceva cu care Nicolae Gâscă nu glumeşte! Acest ceva este calitatea. Şi am putut constata, o dată în plus, câtă profesionalitate autentică implică această muzică. Adaptată la specificul formaţiei, ea înseamnă acurateţe perfectă, precizie ritmică, omogenitate timbrală, dar şi variaţiile coloristice cerute de expresie sau stilul particular al lucrărilor.” (L. Gherman, „Opinia”, nr. 848 din 13 aprilie 1993)

Luni, 2 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

SEARA MUZICII TRADIŢIONALE

ORCHESTRA DE MUZICĂ POPULARĂ „FOLCLOR” A FILARMONICII NAŢIONALE „SERGHEI LUNCHEVICI” CHIŞINĂU

Director Artistic și Prim Dirijor, PETRE NEAMŢU

Solişti: GAVRIIL GRONIC (trompetă), VASILE RUSU (acordeon,) ANATOL NUNU (trompetă), ZINAIDA BOLBLOCEANU (voce), NICOLAE PALIŢ (voce), SILVIA GONCEAR (voce), SORIN ZBEREA (clarinet), VIORICA MORARU (voce), VALENTIN BUTUCEL (voce), IGOR PODGOREANU (nai), NĂTĂLIŢA MUNTEANU (voce), CĂLIN CORAI (vioară).

ŞI

ANSAMBLUL DE DANSURI FOLCLORICE „ HORA” CHIŞINĂU

Conducător artistic, ȘTEFAN ONOFREI

ORCHESTRA DE MUZICĂ POPULARĂ „FOLCLOR” A FILARMONICII NAŢIONALE „SERGHEI LUNCHEVICI” CHIŞINĂU

Acest colectiv a fost fondat în anul 1968, acum cincizeci de ani, cu scopul de a păstra şi a propaga folclorul moldovenesc – tezaurul culturii naţionale. Pe parcursul deceniilor această orchestră şi-a ocupat locul bine meritat în şirul colectivelor de frunte ale Republicii Moldova, realizând un număr impunător de înregistrări audio şi video, care au îmbogăţit considerabil fondurile radioului şi a televiziunii moldoveneşti. Orchestra „Folclor” se deosebeşte printr-un colorit special, prin stilul inedit, autentic al interpretării instrumentale. Este remarcabil că Orchestra „Folclor” contribuie la susţinerea şi realizarea tinerilor talentaţi. Mulţi solişti – vocalişti, instrumentişti care şi-au început cariera artistică cu acest colectiv, au devenit ulterior laureaţi ai prestigioaselor concursuri şi festivaluri naţionale şi internaţionale. În cadrul orchestrei „Folclor” se organizează concursuri de interpretare a muzicii populare, se desfăşoară festivalul romanţei moldoveneşti „Crizantema de argint”, concursurile folclorice „Barbu Lăutaru”, „Tamara Ciobanu” (Moldova), „Maria Tănase” „Crizantema de aur” (România).

Susţinuţi de orchestra “Folclor”, evoluează în concerte guvernamentale celebrităţile operei naţionale Maria Bieşu, Mihail Muntean, artişti consacrați din ţară, precum Vasile Iovu, Nicolae Glib, Leonid Moşanu, Semion Duja, Maria Sarabaș, Nicolae Cibotaru, Ioan Paulencu.

Orchestra „Folclor” a colaborat cu majoritatea marilor interpreți de muzică populară din România, dintre care îi amiuntim acum pe: Gheorghe Zamfir, Lucreția Ciobanu, Ion Dolănescu, Grigore Leșe, Nicolae Furdui Iancu, Dinu Iancu Sălăjanu, Angela Moldovan, Mioara Velicu, Liviu Vasilică, Viorica Macovei.

Orchestra de Muzică Populară „Folclor” este formată din muzicieni profesionişti care, prin măiestria lor, au cucerit publicul din Moldova şi de peste hotarele ei, evoluând în România, Ucraina, Polonia, Rusia, Belarus, Austria, Italia, Franța, Germania, India, Nepal, S.U.A.

Din anul 1985, director artistic și prim-dirijor al orchestrei „FOLCLOR” este Petre Neamţu, Artist al Poporului, profesor universitar, Cavaler al Ordinului Republicii, Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Ofițer, din partea Guvernului României.

ANSAMBLUL DE DANSURI FOLCLORICE „ HORA” CHIŞINĂU

Este un promotor adevărat în valorificarea și păstrarea tradițiilor populare și a folclorului din Republica Moldova. A fost fondat în anul 1965 de către regretatul coregraf, lucrător emerit al culturii din Republica Moldova – Ion Bazatin. Ansamblul este laureat al mai multor festivaluri naționale și internaționale. A evoluat cu succes în Romania – la Festival Internaţional “Cântecele munților” (Sibiu, 2009), Festival Internațional de Folclor de la Târgu-Jiu (2014), Festivalul Internațional de Folclor “Muzici și Tradiții în Cișmigiu” (București, 2016) –, Bulgaria, Polonia, Slovenia, Turcia, Grecia, Muntenegru, Italia, Spania, Portugalia, Franța, Belgia, Elveţia, Cipru, Etiopia, Angola, India, Japonia, Canada şi S.U.A.

Ansamblşul „Hora” este apreciat pentru dansurile și costumele populare deosebite și este unicul ansamblu din Republica Moldova care își menține componența de la fondare; vârsta dansatorilor este cuprinsă între 20 şi 70 de ani.

Marţi, 3 iulie 2018, ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA TÂNĂRULUI ARTIST NEMŢEAN

IOANA CONSTANTIN – PIPELEA – soprană (Irlanda)

La pian, DEABHLA COLLINS (Irlanda)

În program, lieduri şi arii din oratorii şi opere semnate de A. Vivaldi, F. Mendelssohn-Bartholdy, G. Puccini, L. Delibes.

IOANA CONSTANTIN – PIPELEA

Soprana Ioana Constantin – Pipelea este absolventă a Academiei Regale de Muzică din Irlanda (Royal Irish Academy of Music, Dublin), fostă Young Artist cu Northern Ireland Opera, Belfast. Ioana a studiat pianul la Liceul de Artă „Victor Brauner” din Piatra-Neamţ, avându-i profesori pe Cosma Magdolna, Cristina Popa şi Iuliana Ceobanu; teoria muzicii şi-a însuşit-o cu prof. Ionel Ceobanu. Studiul vocii l-a început cu mama ei, prof. Gabriela Pipelea.

În perioada studenţiei a participat la cursuri de măiestrie la „Covent Garden”, „National Opera Studio London” şi „English National Opera”, cu artişti de renume precum: Dame Kiri Te Kanawa, Dame Ann Murray, Sir Thomas Allen, Brenda Hurley, Iain Burnside. Ioana a interpretat urmatoarele roluri de operă: Pamina (Mozart: Flautul fermecat) la „Lismore Opera Festival”, Vixen (Janacek: The Cunning Little Vixen) la Teatrul „Samuel Beckett”, „Trinity College Dublin” şi „Royal Irish Academy of Music”, Cupid (Handel: Semele) la „St. Werburgh’s Church in Dublin”, Emmie (Britten: Albert Herring) la „Project Art Centre Dublin”, Clorinda (Monteverdi: Il Combattimento di Tancredi e Clorinda) la „The Lyr Dublin”.

În genul vocal simfonic a interpretat partea de sopran solo în Simfonia a 4-a de Mahler, cu „Hibernian Orchestra” la „National Concert Hall Dublin”, sopran solo în oratoriul „Messiah” de Handel, cu Orchestra „Baroc” a Irlandei; a fost solistă în concertul B.B.C. Radio live cu „Ulster Orchestra”.

Este laureată şi finalistă a mai multor competiţii. Recent a câştigat bursa „Gerard Arnhold” oferită de „Wexford Festival Opera”, unde a interpretat rolul Fenitckai din opera „Risurrezione” de Alfano.

Proiectele viitoare includ: debutul cu „RTE National Symphony Orchestra”, concert difuzat live pe postul national de radio RTE Lyric FM şi rolul Michellinei în opera Il Bravo de Mercadante la Opera Naţională a Irlandei în cadrul festivalului internaţional de operă de la Wexford.

Dearbhla Collins s-a născut la Dublin. A studiat pianul în oraşul natal, la „Royal Irish Academy of Music”, dar şi la „Hochschule für Musik und darstellende Kunst” din Viena. S-a perfecţionat, studiind la Bologna cu Boris Pertushansky. Este apreciată ca fiind una dintre cele mai bune şi mai versatile muziciene din Irlanda. În cariera sa solistică a obţinut o serie de premii internaţionale.

Dearbhla Collins este una dintre cele mai bune pianiste din Irlanda. Doamna Collins este cel mai bine cunoscuta ca fiind acompaniatoare a genului de Lied, Art Song si Mélodie, interpretand alături de cântăreţi de renume. Dearbhla colaborează cu artişti, precum Dame Ann Murray şi Brigitte Fassbaender. Dearbhla Collins este vocal coach la „Royal Irish Academy of Music” din Dublin, „Universität für Musik”, Viena, şi „Beijing Central Conservatory”.

Dearbhla Collins este, de asemenea, directoarea artistică executivă a prestigiosului concurs internaţional de canto „Veronica Dunne International Singing Competition”. În octombrie 2017 a primit un doctorat onorific de la „National University of Ireland” pentru contribuţiile sale muzicale în Irlanda.

Împreună cu fratele ei, Finghin Collins, Dearbhla este directoare a „Dublin Song Series”, în parteneriat cu Sala Națională de Concerte („National Concert Hall”) și Galeria „Hugh Lane”, Dublin.

Începând cu anul 2007, a cântat alături de Ayllish Kerrigan pe scenele din Irlanda, Germania şi China.

De asemenea, recent a interpretat recitaluri cu renumita soprană germană Juliane Banse și baritonul german Benjamin Appl, la „National Concert Hall Dublin”, precum și recitaluri la Festivalul „Blackwater Valley Opera” şi „Great Music in Irish Houses”.

Între proiectele sale recente se numară un concert cu violoncelistul Nadege Rochat, la „Wigmore Hall”, Londra, concerte cu mezzo-soprana Angela Brower, precum și o înregistrare la Radio B.B.C. 3, cu soprana egipteană Fatma Said.

Are mai multe albume înregistrate alături de alţi solişti de valoare. Dinttre titlurile cele mai recente amintim: „Schoenberg & Bodley: Vocal Works” şi „I am Wind on Sea”.

Marţi, 3 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

SEARĂ DE JAZZ

Portret de compozitor:

ROMEO COZMA

Invitaţi:

LUIZA ZAN (voce), IULIAN PAVELESCU (chitară), DORU ALBU (clarinet),

DANIEL DRAGOMIRESCU (chitară), CRISTIAN COZMA (percuție).

ROMEO COZMA, pianist, compozitor, aranjor, profesor, s-a născut la 13 noiembrie 1955 în București. A făcut primii săi pași spre o carieră în muzică studiind pianul la Liceul de Artă „Octav Băncilă” din Iași. Urmează apoi cursurile Facultății de Compoziție, Muzicologie, Dirijat și Pedagogie din cadrul Universității de Arte „George Enescu”, Iași, specializându-se în pedagogie muzicală și compoziție. Acolo are ca profesori renumiți maeștri ai muzicii românești, precum Vasile Spătărelu, Anton Zeman, Sabin Păutza, care au avut o importantă influență asupra carierei sale de compozitor.

Iubirea sa pentru muzica de jazz datează încă din timpul anilor de liceu, când a început să dezvolte o deosebită admirație pentru Chick Corea și Herbie Hancock. El continuă apoi să se dedice jazz-ului, deși compozițiile sale incorporează diferite genuri și stiluri, de la vocal-simfonic și muzică de cameră la muzică electronică, jazz și ușoară.

De-a lungul anilor, Romeo Cozma a dovedit un talent deosebit atât ca pianist cât și ca lider de formație. Prezența sa pe diferite scene în România și peste hotare (Republica Moldova, Germania, Franța, S.U.A., Austria, Italia, Belgia, Suedia) a avut un impact deosebit, surprinzând publicul printr-o diversitate de formule de la pian solo la combo și big band (începând cu grupul propriu „Studio” din anul 1980), dar și ca pianist solist alături de orchestre simfonice.

În 2004, în urma susținerii tezei de doctorat cu titlul „Ipostaze ale muzicii de jazz” la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Romeo Cozma primește titlul de Doctor în Muzică, devenind astfel primul muzician român cu această distincție în domeniul jazz-ului.

Pe langă deosebitele calități componistice și interpretative, Romeo Cozma s-a remarcat şi prin talentul organizatoric și cel pedagogic. În acest sens a inițiat și coordonat secția de jazz și muzică usoară din cadrul Universității de Arte „George Enescu” Iași. Dintre studenţii săi, care acum sunt nume cunoscute în muzica de gen, amintim doar pe: Luiza Zan, Iulian Pavelescu, Răzvan Boroda, Dan Spînu, Maria Răducanu, Teodora Enache.

De asemenea, Romeo Cozma este fondatorul și coordonatorul Clubului de Muzică „Richard Oschanitzky” Iași.

 

Miercuri, 4 iulie 2018, ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR MUZICAL

UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE ARTE „GEORGE ENESCU” IAŞI

Daniela Maria Dumitru – soprană, anul I master

Clasa: conf. univ. dr. Cristina Simionescu

La pian: lect. univ. dr. Brîndușa Tudor

Eugen Toboș – chitară, anul I master

Clasa: lect. univ. dr. Daniel Dragomirescu

Vlad Lavric – saxofon, anul II

Clasa: lect. univ. dr. Florin Fodor

La pian: lect. univ. dr. Edit Arva

UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE MUZICĂ BUCUREŞTI

Ioana Tudor – vioară, anul I

Izabela Gergu – violoncel, anul I

Alexandru Țală – pian, anul III

Clasa: prof. univ. dr. Verona Maier

ACADEMIA DE MUZICĂ „GHEORGHE DIMA” CLUJ-NAPOCA

Cristina Ciolacu – clarinet, anul I

Clasa: lect. univ. dr. Răzvan Poptean

La pian: conf. univ. dr. Adina Mureşan

Miercuri, 4 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

CONCERT SIMFONIC

ORCHESTRA UNIVERSITĂŢII NAŢIONALE DE ARTE „GEORGE ENESCU” IAŞI

Dirijor, BOGDAN CHIROŞCĂ

Solişti: OCTAVIAN CEZAR IONESCU, CLAUDIA DIANA BÎLCU,

ZAHARIA HOJBOTĂ, PETRU PAVEL

În program:

  1. Brahms – Uvertura „Academica” op. 80, G. Rossini – Aria „La calunnia” din opera „Bărbierul din Sevilla”, Fr. Cilea – Aria „Eccco respiro appena” din opera „Adriana Lecouvreur”, L. Bassi – Fantezia pentru clarinet şi orchestra pe teme din opera „Rigoletto”, G. Puccini – Aria „Nessun dorma” din opera „Turandot”, P. I. Ceaikovski – Poloneza din opera „Evgheny Oneghin”, L. Delibes – Polca pizzicato din baletul „Silvia”, E. Grieg – Suita nr. 1 „Peer Gynt” (nr. 1 şi nr. 4), E. Elgar – „Salut d’amour”, H. Zimmer – „Pirates of the Carribean”, E. Morricone – „Gabriel’s oboe”, L. Delibes – Vals din baletul „Coppelia”,
  2. Rodgers – Suita „The sound of music”

 

ORCHESTRA UNIVERSITĂŢII NAŢIONALE DE ARTE „GEORGE ENESCU” IAŞI, condusă de conf. univ. dr. Bogdan Chiroșcă, este ansamblul reprezentativ al Facultății de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice, continuând vechea tradiţie a orchestrei de studenţi a Conservatorului.

Ansamblul are în componență studenţi din toţi anii de studiu, inclusiv masteranzi, şi are o activitate constantă pe parcursul anului, susţinând concerte simfonice, vocal-simfonice, spectacole de operă sau musical, abordând repertorii variate, de la muzica clasică până la cea modernă, din creația universală dar și din cea a compozitorilor români.

Orchestra acompaniază cei mai merituoşi studenţi solişti şi promovează creaţia naţională contemporană prin participarea în diverse evenimente de amploare precum: Festivalul Muzicii Românești, Festivalul Internațional al Educației, Vacanțele Muzicale de la Piatra-Neamț, Festivalul Operelor Independente.

BOGDAN CHIROŞCĂ

A absolvit în 1994 cursurile Liceului de Artă „Ştefan Luchian” din Botoşani, unde a studiat pianul cu Adrian Moroşanu. În anul 1999 a absolvit cursurile Facultăţii de Interpretare a Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi (secţia pian principal) la clasa profesorului Ioan Welt, iar în anul 2004, secţia de compoziţie cu Vasile Spătărelu şi dirijat orchestră cu Corneliu Calistru.

Are o bogată activitate concertistică şi didactică atât ca maestru corepetitor şi dirijor la Opera Naţională din Iaşi (perioada 1999 – 2011), profesor de orchestră la Liceul de muzică „Octav Băncilă” din Iaşi, iar din 2007 devine asistent la Universitatea de Arte George Enesc din Iaşi, la catedra de armonie şi compoziţie.

În 2014 obţine titlul de doctor în muzică cu lucrarea „Simfonia de cameră – Studiu și creație proprie” şi devine totodată membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

În prezent, este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice din Iași – catedra de armonie, compoziție, dirijat orchestră și dirijor al orchestrei de studenți.

Concomitent cu prezentarea creației în diverse recitaluri, festivaluri susţine o bogată activitate concertistică. A participat la Workshop-ul de creație susținut de Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti în cadrul Festivalului Internațional „George Enescuˮ, edițiile 2011 și 2013; la Festivalul Muzicii Romȃnești (Iași) – edițiile 2011, 2013, 2016. Printre proiectele artistice desfășurate în țară și în străinătate amintim: InterArt 2007 – România şi InterArt 2008 – Germani /Italia).

Joi, 5 iulie 2018, ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA MUZICII DE CAMERĂ

„PRO MUSICA ACADEMICA”

DORU ALBU – clarinet

DANIEL DRAGOMIRESCU – chitară

DANIEL PAICU – clarinet

CIPRIAN CIOTLOŞ – pian

Invitaţi:

LUIGI MAGISTRELLI – clarinet (Italia)

ANTONIO TINELLI – clarinet (Italia)

În program:

Crusell – Andante și Allegro vivace

Luigi Magistrelli, Doru Albu, Ciprian Ciotloș

Ponchielli – Il Convegno

Antonio Tinelli, Daniel Paicu, Ciprian Ciotloș

Rossini – Aria „Bel raggio lusinghiero” din opera „Semiramida”

Luigi Magistrelli, Ciprian Ciotloș

Roland Dyens – Libra sonatina pentru chitară solo

Daniel Dragomirescu

Piazzolla – Histoire du Tango – Café 1930, Nightclub 1960

Doru Albu și Daniel Dragomirescu

Bernstein – Sonata pentru clarinet și pian

Antonio Tinelli și Ciprian Ciotloș

Munteanu – Invocații pentru clarinet solo

Daniel Paicu

W.A. Mozart – Trei arii din opera „Flautul fermecat”

Luigi Magistrelli, Antonio Tinelli, Doru Albu, Daniel Paicu

 

ANSAMBLULCAMERAL “PRO MUSICA ACADEMICA”

A fost înființat în anul 2000, la inițiativa profesorului universitar Dumitru Sâpcu (o prezenţă binecunoscută melomanilor Vacanţelor anilor 80), pe structura cvartetului de clarinete care purta aceeași denumire.

Acest ansamblu are o structură flexibilă, în cadrul căreia au funcționat și cvartetul de clarinete „Orpheus”, cvartetul de chitare „Alhambra”, duo-uri, trio-uri sau alte formule camerale, în funcție de repertoriul abordat.

Activitatea artistică a membrilor ansamblului este bogată și la un nivel calitativ ridicat. A fost prezent la Festivalul Internațional „EUROTREFF” (Germania, edițiile 2005 și 2008), Festivalul „George Enescu” (București, 2009), „Transilvania Guitar Festival” (Cluj-Napoca), Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, Festivalul Internațional „Vacanțe Muzicale” (Piatra-Neamț), Festivalul „Nae Leonard” (Galați), Festivalul Internațional de la Plodviv (Bulgaria), Festivalul Muzicii Românești (Iași), Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, Festivalul de chitară (Arad), Festivalul de chitară (București), Festivalul-Concurs Internațional de clarinet și saxofon (Iași).

Ansamblul are în palmares recitaluri în Germania, Italia, Republica Moldova, Bulgaria, Turcia, Ungaria, România, precum şi turnee în Japonia, Ucraina, Tunisia, Anglia, Austria, Franța, Belgia, Olanda, Germania, Italia, România.

Membrii Ansamblului cameral „Pro Musica Academica” au participat, ca profesori, la cursuri de măiestrie în Italia, Germania, Grecia, Republica Moldova, România. De asemenea, ei au făcut parte din jurii la concursuri naționale și internaționale

În ultimii ani, Ansamblul a reuşit editarea CD–urilor: „Bijuterii muzicale” (2009), „Clarinetul în creația compozitorilor ieșeni” (volumul I – 2014 și volumul II – 2015), „Chitara de la Preclasic la Modern” (2018).

Joi, 5 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

SEARĂ DE OPERĂ POP-ROCK

„THE ONE BORN FROM A TEAR”

Adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” de Mihai Eminescu

Compozitor şi dirijor: DAN SPÎNU

Libret: RAMONA COJOCARU, DAN SPÎNU, CODIN DEBOVEANU

Regia: ALEXANDRU PETRESCU

Soliști:

The One Born From A Tear – ALEXANDRU GROSU

Joane – CRISTINA TOȘU

Algar – MIHAI POPISTAȘU

Rowena – ANDRA BOTEZ

Queen Mother (Regina mamă) – MARIA PĂULEȚ

The Old Lady (Bătrâna) – IRINA GORGA

Holt – ALEXANDRU IOSIPESCU

The Servant (Slujnica) – DIANA ROGOJINĂ

The Horse (Calul) – SANDU BANTAȘ

Naratorul (personaj virtual sub formă de înregistrare video):

SORIN CIMBRU / ANDREI DĂNILĂ

Secția ritmică:

PAUL PINTILIE – pian, EUGEN TOBOŞ – chitară, DAN SPÎNU – chitară bas,

MIHAI TĂBÂRCĂ – baterie, RAMONA COJOCARU – claviaturi/efecte sonore

„THE ONE BORN FROM A TEAR”

Opera rock „The One Born From A Tear” are ca libret o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă”, de Mihai Eminescu. Modificările au fost multiple, constând în reununțarea la profilele psihologice ideale și unilaterale ale personajelor tipice unui basm şi realizarea unora mai nuanțate, complexe, realiste, ca într-un film istoric modern. Cadrul inițial al basmului a fost lărgit la cel al unei legende medievale iar libretul e scris în limba engleză, fapt ce nu a constituit o problemă în montările de până acum, spectacolul fiind însoțit de o subtitrare.

Din punct de vedere muzical lucrarea este o fuziune stilistică rarisimă la noi, între genul de operă și genurile pop/rock/jazz moderne. Fuziunea e realizată atât la nivel de scriitură muzicală cît și la nivel de orchestrație, unde se îmbină sonoritatea tradițională a unei orchestre simfonice cu cea a instrumentelor electrice și electronice ale unei formații pop-rock. Maniera de interpretare a soliștilor este și ea diferită de cea din operă, fiind specifică genurilor pop-rock moderne. Spre deosebire de musical-urile clasice, partiturile soliștilor sunt de performanță vocală. Proiecțiile video și efectele sonore întregesc modernitatea montării acestei lucrări.

„The One Born From A Tear” a primit o serie de distincții importante: Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru musical pe anul 2014, Premiul pentru orginalitate la Festivalul Operelor Independente în anul 2017, premii care reprezintă confirmări ale valorii sale.

Vineri, 6 iulie 2018, ora 19:00, Teatrul Tineretului

SEARA CURSULUI DE MĂIESTRIE

RECITALUL CLASEI DE CLARINET

În program, lucrări susţinute de studenţii cursului de măiestrie coordonat de:

DORU ALBU (România)

ANTONIO TINELLI (Italia)

LUIGI MAGISTRELLI (Italia)

La pian, CIPRIAN CIOTLOȘ

Doru Albu

DORU ALBU

Este profesor universitar doctor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. A studiat clarinetul la Liceul de Artă „Octav Băncilă” Iași, cu prof. Viorica Mustață, și la Conservatorul „George Enescu”, cu prof. univ. Dumitru Sâpcu. A participat la numeroase cursuri de măiestrie, printre care și cele conduse de renumitul clarinetist Aurelian Octav Popa.

În ipostază solistică, a colaborat cu Filarmonicile din Iași, Bacău, Brașov, Timișoara, Botoșani, Teatrul Muzical din Galați, cu orchestra UNAGE Iași.

A susținut recitaluri în străinătate: Germania, Italia, Ucraina, Republica Moldova și Bulgaria. A cântat cu Orchestra Națională de Cameră a Germaniei (Bremen) la Festivalul Internațional „George Enescu”, ediția 2009, și cu aceeași orchestră a participat la proiectul internațional „Langrée”, având concerte în Italia și Germania. A colaborat cu pianistul Maki Kobayashi (Japonia) și clarinetistul Walter Ifrim (Germania).

În anul 2000 a înființat cvartetul de clarinete „Orpheus”, cu care a susținut un număr mare de recitaluri în România, Germania, Italia și Republica Moldova. Ca o recunoaștere a valorii sale artistice, cvartetul „Orpheus” a fost invitat la două ediții ale Festivalului internațional „Eurotreff” (2005 și 2008) organizat în Germania, Festivalul Muzicii Românești și Săptămâna Internațională a Muzicii Noi.

Pe lângă activitatea artistică, Doru Albu se remarcă și ca didactician, fiind invitat să susțină cursuri de master-class în România, Germania, Italia, Republica Moldova și Grecia.

A fost invitat în juriile concursurilor naționale și internaționale (România, Republica Moldova și Italia). A avut mai multe înregistrări la radio și televiziune. Foștii și actualii lui studenți au câștigat numeroase premii la concursuri naționale și internaționale, au fost selectați să cânte ca soliști cu orchestre din România și din străinătate.

Ca parte a activității și experienței sale artistice, profesorul Doru Albu este autorul a două cărți și a mai multor aranjamente pentru patru clarinete. A înregistrat două CD-uri la Editura Muzicală București: cu cvartetul „Orpheus” și unul solo/duo.

Antonio Tinelli

ANTONIO TINELLI

Muzicianul italian a fost caracterizat de specialişti ai domeniului cu expresii de genul: „muzicalitate perfectă” („Musica Magazine”), „interpretare magistrală” („The Clarinet U.S.A.”), „coerență admirabilă”, „un sunet cald, bogat și foarte atrăgător” („Journal of Music”), „într-un cuvânt, superb” („Fanfare Magazine U.S.A.”). Karl Leister, prim clarinetist istoric al Orchestrei Filarmonice din Berlin, spunea, la rândul său: „Sunt foarte impresionat de frumusețea sunetului, calitatea dinamicii, culoarea tonului piesei, expresivitatea muzicală și redarea fantezistă.”

Muzicienii care au avut o contribuție semnificativă la dezvoltarea sa artistică sunt Angelo Clemente, Romeo Tudorache și Karl Leister. Colaborarea sa artistică cu Karl Leister, Fabio Bidini, Yuri Gandelsman, Paolo Pollastri, Francesco Pomarico, Ovidiu Bălan, Riccardo Ceni, Ivano Battiston, Fabio Di Cásola, Victoria Soames Samek, Aurelian Octav Popa, Mark Clinton, Karen Becker, Angelo Inglese, Landon Baumgard, Patrick Messina, „Cvartetul Enescu” (Paris) și Giuliano Mazzoccante, cu care a format un duo stabil, este remarcabilă.

Câștigător a peste triezeci de premii la importante concursuri naționale și internaționale, atât ca solist, cât și ca membru al unor formații camerale. Antonio Tinelli a susținut concerte în Europa, Orientul îndepărtat şi în Statele Unite ale Americii.

Mulți compozitori i-au dedicat creațiile lor camerale sau solistice, printre ei îi amintim pe Angelo Inglese, Luigi Giachino, Fabrizio Festa and Sergio Calligaris. Tinelli a înregistrat pentru Radioul Național și TVR din București, pentru R.A.I., Deutsche Südwestfunk (Germania), TV Dubai (U.A.E.), News 24 (Albania), Venezuela TV.

Actualmente, este profesor de clarinet la Conservatorul de Muzică „N. Piccinni” din Bari. De asemenea, a susținut numeroase cursuri de măiestrie în Europa – la Oulu University (Finlanda), la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, la Tirane Art University (Albania) și în S.U.A., la California State University din Northridge. În plus, este Director artistic al unor organizații muzicale, cum ar fi International Clarinet Competition „Saverio Mercadante”.

Luigi Magistrelli

LUIGI MAGISTRELLI

S-a născut în San Stefano Ticino, lângă Milano (Italia). A studiat clarinetul la Conservatorul din Milano cu Primo Borali. A participat la câteva cursuri de măiestrie conduse D. Kloecker, K.Leister şi Giuseppe Garbarino. A cântat ca solist cu „Orchestras of Pomeriggi musicali”, „Angelicum”, “Teatro Litta”, „Radio of Milan”, „Città di Magenta”, „Vivaldi Val Camonica”, „Legnano Symphony Orchestra”, „Grande Orchestra Romantica” din Milano, „Beijing Wind Band”. De asemenea, a apărut pe scenă cu multe grupuri camerale (de la duet cu pian până la formule lărgite).

A cântat vreme de un an de zile ca principal clarinetist cu „Sanremo Symphony Orchestra” A participat la turnee efectuate de “Orchestra Internaţională a Italei. A cântat mai mulţi ani ca principal clarinetist cu „Milano Classica Chamber Orchestra” şi „Cremona Barock Orchestra”.

A câştigat numeroase premii în competiţii internaţionale, cum ar fi cele de la Genova şi Stresa. A concertat în oraşele importante ale Italiei, precum şi în Elveţia, Malta, Austria, Belgia, fosta Iugoslavie, Cehia, Franţa, Spania, Africa (la „National Theatre of Nairobi”), India, Germania, Finlanda, Israel, Canada, Mexic, S.U.A., Coreea de Sud, Rusia, Iar în formulă de duet, cu pianistul Sumiko Hojo, a urcat pe scene din Cehia, China şi Japonia.

A înregistrat şaizeci de compact discuri conţinând muzică de cameră cu diverse orchestra de gen, iar ca solist a cântat pentru casele discuri „Pongo Classica”, „Bayer Records”, „Gallo”, „Nuova Era”, „Stradivarius”, „Urania/Leonardo”, „Arta Records”, „ASV”, „Clarinet Classics”, „Centaur Records”, „Leonarda”, „Talent Records”,

De asemenea, a înregistrat două albume cu muzică de Mozart pentru „Camerata Tokyo” cu prof. Karl Leister, un foarte cunoscut solo-clarinetist de la Filarmonica berlineză şi alte două albume cu Dieter Kloecker.

A condus multe cursuri de măiestrie şi a conferenţiat pe tema muzicii de clarinet în Italia, Spania, Austria (la „Mozarteum Academy” şi „University of Vienna”), Germania, Belgia, China, Israel, Corea de Sud, Cehia, Letonia, Rusia, Lituania, Bulgaria, Mexic şi S.U.A. (la „Mississippi Southern University” şi „Los Angeles State University”), Islanda (la „Reykjavik Academy of Arts”).

Actualmente, este profesor de clarinet la Conservatorul din Milano.

CIPRIAN CIOTLOŞ

A absolvit, în 1993, Liceul de Arte din Târgu Mureş, la clasa de pian a prof. Aved Eva. Şi-a continuat studiile la Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, la clasa prof. Ioan Welt (1993 -1998), defintivându-le prin doctoratul în domeniul muzical obţinut la aceeaşi instituţie în anul 2016.

Experienţa sa profesională a debutat cu postul de profesor corepetitor la Liceul „Octav Băncilă” din Iaşi începând cu anul 1996. Din anul 1999, a devenit titular la catedra de coarde şi muzică de cameră a Universităţii Nationale de Arte „George Enescu” Iași, actualmente deținând poziția de lector universitar la instituția mai sus menționată. Începând cu anul 2008, activează ca pianist în orchestră, la Filarmonica „Moldova” din Iași.

În ceea ce priveşte activitatea artistică, Ciprian Ciotloş are la activ o serie de recitaluri şi concerte în diferite formule camerale pe scene din ţară – Iaşi, Bucureşti, Bacău, Suceava, Reşiţa –, dar şi din străinătate – la Heilsbronn (Germania), Oristano (Italia) şi în Olanda.

Ca pianist acompaniator, a participat la o serie de cursuri de măiestrie susţinute de Wolfgang Klos (Universitatea din Viena), Sylvie Altenburger (Universitatea din Freiburg, Germania), Dimitri Mattu (Conservatorul Cagliari, Italia).

Vineri, 6 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

SEARA MUZICII POP

L O R E D A N A

LOREDANA GROZA

Interpreta română a cărei paletă stilistic-muzicală este foarte diversă – pop, alternative rock, gypsy spirituals, electronika, muzică tradiţională românească, fiind doar o parte a stilurilor abordate – s-a născut pe 10 iunie 1970 în Oneşti (Bacău).

Se lansează în muzica uşoară românească la vârsta de 16 ani, în 1986, participând la celebrul în epocă Festival de la Mamaia. Atunci avea să câştige Trofeul festivalului, fiind cea mai tânără participantă şi cea mai tânără laureată de la Mamaia. Anterior, timp de trei ediţii (1984 – 1986) a triumfat şi în celălalt festival de anvergură al vremii – “Steaua fără nume”.

Primele sale hituri s-au numit “Mă întreb ce să fac” (1986), “O inima de 16 ani” (1987) şi “Bună seara, iubite!” (1988), ultimul, cântat alături de actorul Ion Caramitru, aducându-i şi primul album (cu acelaşi titlu) înregistrat în 1988.

Ascensiunea sa fulminantă a continuat şi după 1990. Colaborarea cu poetul Lucian Avramescu şi compozitorul Adrian Enescu a fost fructuoasă, cariera Loredanei având o traiectorie mereu asendentă.

Din 1996 şi-a început colaborarea cu Pro TV-ul, moment care a constituit intrarea talentatei cântăreţe în lumea show-bizului în care are atât de mult succes.

Are peste o mie de concerte live, concertând peste tot în ţară, dar şi pe scene din: Germania, Israel, Coreea de Nord, Bulgaria, Polonia, Rusia, Marea Britanie, Italia, Franţa, Turcia, Canada, S.U.A., Austria.

A fost solicitată să facă parte din distribuţia filmelor: „Căderea Constantinopolelui” (1994), „Paradisul în direct” (1995), „Asfalt tango”, „Vacuums” (2001), „Modigliani” (2003, cu Andy Garcia, regia – Mike Davis), “Supravieţuitorul” (2007, regia – Sergiu Nicolaescu). De asemenea, a evoluat şi în o serie de telenovele marca Media Pro.

Dintre cele mai recente succese ale Loredanei amintim două albume inspirate din folclorul românesc – „Agurida” şi „Zaraza”.

Concertul din 6 iulie 2018 este prima apariţie a Loredanei pe scena Vacanţelor Muzicale.

Sâmbătă, 7 iulie 2018, ora 21:00, Piaţa Turnului

FESTIVITATEA DE ÎNCHIDERE

SEARA MUZICII DE OPERĂ

ORCHESTRA OPEREI NAŢIONALE ROMÂNE IAŞI

„RESONANCE”

Proiect muzical original

conceput de soprana Elena Moşuc,

prezentat în premieră absolută în România

Dirijor, MARCELLO MOTTADELLI (Italia)

Solişti: ELENA MOŞUC – soprană (Elveţia)

BOGDAN MIHĂILESCU – chitară (România)

Invitat,

CHRISTOPH HEBEISEN (Elveţia)

În program, lucrări de Gabriel Fauré, Giacomo Puccini, Raul Ferrão, Alfonso Montes, Joaquin Rodrigo, Francesco Cilea, Erik Satie, Pietro Mascagni, Ariel Ramirez,

Vincenzo Bellini, Gregory Pino, Giorgio Tortora, Flavio Motalla, Marius Dragomir

Opera Nationala Romana Iasi

OPERA NAŢIONALĂ ROMÂNĂ IAŞI

Înființată în 1956, Opera Națională Română din Iași este o instituție publică de cultură care funcționează în subordinea Ministerului Culturii și Identităţii Naţionale. Opera își desfăşoară activitatea, împreună cu Teatrul Naţional Iaşi, într-unul dintre cele mai frumoase teatre din țară, monument istoric, datând de la finalul secolului al XIX-lea.

1833 este anul primului spectacol de Operă din Iaşi. Prima stagiune a debutat în seara de 3 noiembrie 1956 cu spectacolul „Tosca” de Giacomo Puccini, sub bagheta dirijorului Radu Botez, regia artistică fiind semnată de Hero Lupescu, iar scenografia de Zoltan Gerzanich.
Primul director al Operei a fost muzicianul şi profesorul Ioan Goia, care a condus în perioada 1956-1965.

Evoluţia Operei Naţionale Române din Iaşi este legată de numele unor personalităţi artistice:

Radu Botez (1909-1980) – prim dirijor al instituţiei între anii 1956-1977; Ion Iorgulescu – tenor liric, Dimitrie Tăbăcaru (1929-1985) – regizor artistic 1956-1985, director al Operei în perioada 1974-1982; Bella Balogh – coregraf, a activat între 1958-1977 şi 1980-1986; Mioara Cortez – soprană-spinto; Corneliu Calistru – dirijor.

Pe scena lirică ieşeană au evoluat artişti cunoscuţi din România şi din străinătate: Arta Florescu, Nicolae Herlea, Eugenia Moldoveanu, Maria Slătinaru-Nistor, Viorica Cortez, Virginia Zeani, Nicola Rossi-Lemeni, Walter Monacchesi, Irina Arhipova, Todor Kostov, Viktor Tretiak.

Spectacolele au fost montate de maeştri ai regiei de operă: Hero Lupescu, Anghel Ionescu Arbore, Dimitrie Tăbăcaru, George Zaharescu, Marina Emandi Tiron, Anda Tăbăcaru-Hogea, Mihai Zaborilă.

În pregătirea spectacolelor, regizorii artistici au colaborat cu scenografi şi pictori scenografi talentaţi. În ceea ce priveşte scenografia, la Opera din Iaşi au semnat: Zoltan Gerzanich, Hristofenia Cazacu, George Dorosenco, Nicolae Vericeanu, Gheorghe Codrea, Rodica Arghir, Cătălin I. Arbore, Adriana Urmuzescu, Marfa Axenti.

Elena Mosuc

 

ELENA MOŞUC

Născută în România, la Iaşi, a studiat la Universitatea de Muzică „George Enescu”. A câştigat mai multe concursuri internaţionale, cel mai important fiind „ARD Wettbewerb” (1990), concursul televiziunilor germane, care i-a deschis drumul unei cariere internaţionale de succes.

Elena Moşuc este foarte ataşată de Opera din Zürich, unde şi-a demonstrat talentul şi dăruirea pentru scenă în diverse roluri, majoritatea interpretate pe tot mapamondul, precum Regina Nopţii (interpretat de 250 de ori), Konstanze, Donna Anna, Zerbinetta, Lucia, Linda di Chamounix, Elvira, Gilda, Violetta, Mimi, Musetta, Micaela, Maria Stuarda, Norma. A fost invitată să cânte atât în intreaga Europă, pe cele mai faimoase scene internaţionale (la Teatrul „Scala” din Milano, la Viena, la Opera „Covent Garden” din Londra, Teatrele „Bastille”, „Opéra Comique”, „Palais Garnier” şi „Champs-Elysées” din Paris, la Roma, Torino, Veneţia, Palermo, München, Berlin, Hamburg, Bucureşti, Barcelona, Bilbao, Tel Aviv).

I s-au decernat multe distincţii şi premii prestigioase. În 2005, Preşedintele României i-a acordat titlul de „Ofiţer al Artelor”, înalta recunoaştere a meritelor ei excepţionale. În 2009 a obţinut titlul de Doctor în muzică, Summa cum laude la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. În 2015 i se acorda „Oscarul” românesc – „Marele Premiu al Operelor nationale din Romania”, încununând astfel cariera sa internaţională de excepţie, iar în 2017 şi în 2018 a fost nominalizată pentru renumitul Premiu Internaţional „OSCAR DELLA LIRICA”.

A participat la festivaluri de renume, atât în Europa – Salzburg, „Arena” din Verona, „Savonlinna” (Finlanda), „Torre del Lago” (Italia) – cât şi în S.U.A. (la „Metropolitan Opera” New York şi la Dallas), precum şi în Asia – în Japonia, China, Taiwan şi Coreea de Sud.

A lucrat cu mari dirijori, precum Sir Colin Davis, Nikolaus Harnoncourt, Christoph von Dohnanyi, Fabio Luisi, Nello Santi, Lorin Maazel, Gustavo Dudamel, Philipp Jordan, Valéry Gergiev şi cu regizori de marcă : Franco Zeffirelli, Liliana Cavani, Ruth Berghaus, Sven-Eric Bechtolf, Stefan Herheim, Mario Martone, Graham Vick, Martin Kusej.

Printre triumfurile recente se numără câteva debuturi considerate excepţionale, care i-au îmbogăţit repertoriul, precum Norma (Zürich, Lyon, Paris, Festivalul din Savonlinna), Marguerite (Faust) la Zürich, Hamburg şi Budapesta, Liù (Turandot) la Zürich şi la Festivalul puccinian de la Torre del Lago, Mimi (Zürich, Bucureşti), Medora (Il Corsaro) Zürich şi Duisburg, Nedda (Pagliacci ), Alice Ford (Falstaff ), Luisa Miller (Zürich, Napoli, „Scala” din Milano), Lucrezia Borgia, Maria Stuarda (Zürich şi Berlin), Anna Bolena (concertant la Viena), Semiramide (Lyon, Paris) şi Magda (La Rondine ) în München.

O menţiune specială merită debutul său la „Scala” din Milano cu rolul Violetta Valéry în La Traviata sub bagheta marelui maestru Lorin Maazel, urmând apoi, tot la „Scala”, Gilda (Rigoletto), noua producţie de Luisa Miller în care Elena Moşuc a avut un succes personal ieşit din comun, Micaela din Carmen şi Lucia di Lammermoor.

Adăugăm ultimele succese cu Zerbinetta (Ariadne auf Naxos) la Zürich, Festivalul din Salzburg şi” Bastille” Paris, Lucia di Lammermoor la Barcelona, Palermo, Torino, Las Palma şi Menorca, Lucrezia Borgia la Brüxelles şi ABAO Bilbao, La Traviata în Malta şi Atena.

În 2017, punctele culminante ale apariţiilor sale pe scenele lirice internaţionale au fost Maria Stuarda in Genova, spectacol considerat unul dintre cele mai bune din Europa ale acelui an, şi senzationalul succes cu dificilul rol Anna Bolena la Lisabona şi Desdemona în Tokyo.

Pe lângă spectacolele de operă şi concerte, Elenei Mosuc îi place să experimenteze şi alte genuri musicale, precum Fado şi Musical. Este pasionată de muzica de film, realizând un superb CD – L’amore è poesia, la Abbey Road Studios, cu Orchestra Simfonică din Londra.

Discografia sa include trei CD box (A Portrait) şi un CD (Donizetti Heroines) publicate de “Sony Classical”, precum şi inregistrarea în premieră mondială a operei Stabat Mater, de Gualberto Brunetti, ori înregistrarea integrală a operettei Schön ist die Welt (Lumea este frumoasă), de Franz Léhar, cu aceasta din urmă obţinând premiul criticii muzicale germane pentru înregistrări, Simfonia a doua, de Mahler, sub conducerea lui Valéry Gergiev, opera integrală La Rondine aparută în 2017 şi ciclul de lieduri cu orchestră, Tragédie d’amour, aparţinând compozitorului elveţian Emile Jacques-Dalcroze, precum şi numeroase DVD-uri cu producţii de operă, cum sunt Rigoletto, Flautul Fermecat, Ariadne auf Naxos, La Bohème şi Lucia di Lammermoor.

O menţiune particulară merită interpretarea sa în filmul The Genius of Mozart (Geniul lui Mozart) realizat de B.B.C., precum şi participarea artistei de două ori la Gala FIFA transmisă în direct în toată lumea în peste o sută de ţări.

Marcello Motadelli

 

MARCELLO MOTTADELLI (Italia)

Şi-a început cariera ca dirijor-șef la “Berner Symphoniker”, la “Stadttheater Bern”, Elveția (în perioada 1999 – 2001). În 2001, s-a aflat la pupitrul dirijoral, în Statele Unite ale Americii, cu spectacolul Turandot, la “Colorado Opera Company”. În același an, a debutat și în Africa de Sud, dirijând Rigoletto și Simfonia a II-a lui Mahler la Opera din Cape Town. În 2002 a realizat în Germania producții de Carmen, Rigoletto și Il Trovatore. Ulterior a realizat producția de Tosca la Teatrul “Bolshoi” din Minsk și Messa da Requiem, de Verdi în Besana Brianza, Italia.

Între anii 2002 și 2008, printre alte producții, domnul Mottadelli a condus Der Freischütz și Rigoletto la Opera Națională Daneză, concerte simfonice cu Orchestra Simfonică din Odense și Aalborg. A avut mai multe apariții cu Orchestra Simfonică din Cairo, atât în Cairo, cât și în Iordania, la o Gala cu Placido Domingo, Julia Migenes și Daniel Barenboim.

Din 2008 până în 2011, a deținut funcția de Director General Muzical la Orchestra Simfonică din Cairo. În acest timp a debutat și în Coreea de Sud la Centrul de Artă Seongnam din Seul și a dirijat Don Carlos la Opera Regală Daneză din Copenhaga. Au urmat și alte invitații în Danemarca, unde a dirijat L’Elisir d’Amore și Manon Lescaut de Donizetti la Opera Națională Daneză în 2009 și 2010.

A fost invitat la prestigioasa Gală a Premiilor Nobel de la Stockholm din anul 2011, unde a dirijat Orchestra Filarmonicii Regale din Stockholm, în prezența laureaților premiilor Nobel și a familiei regale suedeze.

Activitatea lui Marcello Motadelli cuprinde și numeroase spectacole care au avut loc în România, Opera Națională Română București, Opera Națională Română Iași, Opera Craiova.

A fost Coordonatorul Artistic și Muzical al Operei Naționale București, unde a avut premiere cu spectacolele Il Barbiere di Siviglia, Lucia di Lammermoor (regia Andrei Șerban, cu faimosul tenor Ramon Vargas) și Un Ballo în Maschera (regia Grischa Asagaroff).

De asemenea, a dirijat concertul din cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale Române în decembrie 2016, cu invitați speciali, faimosul tenor internațional Roberto Alagna și Nelly Miricioiu.

Bogdan Mihailescu

 

BOGDAN MIHĂILESCU

S-a nǎscut la Bucureşti la 14 iunie 1959. Începe sǎ studieze vioara la Liceul de muzicǎ „Dinu Lipatti” din Bucureşti. Continuǎ studiul chitarei clasice la Şcoala de artă din Bucureşti, cu prof. Adrian Ionescu, şi la cea din Cluj-Napoca, cu prof. Valentin Farcaş, obţinând Diploma de absolvire cu notǎ maximǎ.

În 1984, câştigǎ Marele trofeu al Concursului naţional de chitarǎ clasicǎ de la Sinaia, ce constă într-o chitarǎ de concert construitǎ de Roman Boianciuc. În urma acestui succes, începe o intensǎ activitate concertisticǎ şi pedagogică în România, Germania, Africa de Sud şi Marea Britanie; de asemenea, realizeazǎ înregistrǎri în studiourile de Radio, Televiziune şi artǎ cinematograficǎ din România.

În perioada 1997–2006, Bogdan Mihǎilescu se perfecţioneazǎ la Londra, descoperind noi valenţe ale chitarei, cu profesorii Gary Ryan şi Carlos Bonell, şi participând în mod regulat la şedinţele de cursul de măiestrie în cadrul Royal Academy of Music. În acelaşi timp, duce în biblioteca prestigioasei instituţii de învăţământ londoneze şi o intensǎ activitate de cercetare a literaturii camerale pentru chitarǎ.

Compozitoarea letoniană Anna Veismane îi dedică special compoziţia „Hidden Dragons”, interpretată de Bogdan Mihǎilescu în primă audiţie absolută la Ateneul Roman în 2012.

Şi alţi compozitori îi dedicǎ lui Bogdan Mihǎilescu lucrǎri de muzicǎ de camerǎ, îmbogǎţind astfel literatura internaţionalǎ pentru chitarǎ în ansamblu cu alte instrumente.

Din 2014 şi până în prezent, Bogdan Mihǎilescu susţine numeroase recitaluri camerale internaţionale, sub înaltul patronaj al Institutului Cultural Român, în săli de concerte renumite din Londra, Paris, Vilnius, Luxemburg, Bruxelles, Sofia, Budapesta, Sarajevo. Tematica repertoriului ales subliniazǎ vizibilitatea culturii ţǎrii noastre în diferite zone ale Europei.

Meritele sale chitaristice, socotite a fi ale unuia dintre importanţii promotori ai chitarei clasice în România, sunt menţionate de reputata revistǎ „Guitar International” .

Bogdan Mihǎilescu cântǎ pe o chitarǎ RAMIREZ Especial clasa I, pe care a selectat-o personal la Madrid, chiar din atelierul celebrului lutier, în 1995.

 

Christoph Hebeisen

CHRISTOPH HEBEISEN

Născut în Zürich, Elveţia, într-o familie foarte cunoscută şi respectată în toată ţara, Christoph Hebeisen a iubit de mic copil muzica şi arta spectacolului, având în acest sens o activitate foarte intensă şi bogată, împletită cu studiile şcolare.

Este absolvent al Universităţii din Zürich (1996), unde a studiat la Facultatea de Drept, definitivându-şi studiile la Facultatea din St. Gallen (2006). În prezent, lucrează ca avocat în cancelaria prestigioasă Rabenhaus din Zürich.

Pasiunea pentru muzică o are de când era mic copil, intrând la vârsta de unsprezece ani în Corul de copii al Operei din Zürich, pentru ca apoi să rămână în Corul suplimentar al Operei, lucrând împreună cu ansamblul de cor profesionist al instituţiei.

Studiile particulare de pian cu profesorii Anneliese Ritzmann, Rudolf Wipf şi Lyllan Ziegler şi studiile de canto de la Conservatorul din Zürich, cu profesorii Rudolf A. Hartmann şi Laszlo Polgar (solişti ai Operei din Zürich), l-au ajutat să se perfecţioneze în lumea cântului de care este pasionat.

De asemenea, are studii particulare de dirijat cu importanţi maeştri ai baghetei, precum Karl Kamper (profesor la „Mozarteum Salzburg”), Mandred Honeck, Ralf Weikert (dirijori la Opera din Zürich) şi Nicolae Moldoveanu.

La Opera din Zürich, cântând ca bariton în corul suplimentar al Operei, a avut ocazia să lucreze cu regizori importanţi: Nello Santi, Ralf Weikert, Rafael Frühbeck de Burgios, Fabio Luisi, Nikolaus Harnoncourt, Valéry Gergiev, Christoph von Dohnanyi, Franz Welser-Möst.

Pasiunea sa pentru dirijat s-a concretizat în concerte cu diverse formaţiuni muzicale în cadru restrâns.

 

ECOURI ȘI CIFRE ALE EDIȚIEI A XLV–A A “VACANȚELOR MUZICALE”

 

 

“Vacanțele Muzicale”, edția a XLV-a, s-au încheiat. Dincolo de serile muzicale oferite de artiști și organizatori publicului nemțean și turiștilor aflați ocazional prin urbea pietreană, au rămas în urmă ecouri, amintiri și… date statistice.

Trăiri și amintiri de la “Vacanțe”

La începutul săptămânii trecute, în a doua zi de Festival, profesorul Nicolae Gâscă, fondatorul și dirijorul Coralei “Cantores Amicitiae”, se bucura “de o nouă prezență la «Vacanțe», loc de muncă și destindere (în egală măsură) estivală a mai multor generații de studenți care au făcut parte din ansamblul nostru coral” și își amintea cu nostalgie “de o zi de iulie a anului 1982, când compozitorul și profesorul ieșean Vasile Spătărelu saluta public, din loja centrală a Teatrului Tineretului, interpretarea coriștilor «Cantoresului», în premieră mondială, a compoziției «Floare albastră», versurile aparținându-i lui Mihai Eminescu”.

La sfârșit, în ultima seară a ediției, celebra soprană Elena Moșuc, apreciată pe cele mai mari scene ale lumii, se bucura sincer de prima prezența la “Vacanțe”, “festival de care am auzit ]nc[ de când eram elevă”.

Între cele două borne temporale ar mai fi de reținut munca asiduă și marile emoții încercate de valorosul clarinetist român Doru Albu, cel care și-a dorit imens ca toate cele trei ieșir ale sale la rampa “Vacanțelor” să fie de succes. Și au fost. Atât la seara de jazz, atunci când a cântat la recitalul colegului Romeo Cozma, cât și și la recitalul oferit de Ansabmlul cameral “Pro Musica Academica” (Doru Albu, Daniel Dragomirescu – chitară, Daniel Paicu – clarinet, Ciprian Ciotloș – pian – și invitații italieni, clarinetiștii Luigi Magistrelli și Antonio Tinelli), precum și la spectacolul clasei de măiestrie pe care a coordonat-o.

Premiere și concerte inedite pentru Festival

Dacă din rândurile anterioare se poate deduce că ieșeanul Doru Albu a fost muzicianul cu cele mai multe prezența pe scena ediției a XLV-a a “Vacanțelor”, vă mai putem spune că au fost și o serie de premiere pentru Festival și nu numai.

Astfel, populara Loredana și celebra Elena Moșuc au cântat pentru prima dată la “Vacanțe”. Mai mult, în concertul de închidere al ediției, propus de soprană, RESONANCE, a fost (cităm din programul editat special pentru acest eveniment) “un proiect muzical original conceput de soprana Elena Moșuc, prezentat în premieră absolută în România”. În timpul concertului, Elena Moșuc a anunțat chiar o premieră mondială absolută: urma să interpreteze pentru prima dată pe o scenă o compoziție a lui Marius Dragomir.

Tot o premieră pentru “Vacanțele Muzicale” a fost și opera pop-rock “The One Born From A Tear”, cea care a țintuit sute de pietreni pe scaunele din Piața Turnului până la acordurile finale.

Statistici… statistici….

În final, iată și câteva alte elemente de statistică privind ediția a XLV-a a Festivalului „Vacanțe Muzicale”:

– în cele șapte zile au fost douăsprezece spectacole;

– evenimentele artistice au avut loc în două locații – Teatrul Tineretului, respectiv Piața Turnului;

– pe scena Festivalului au urcat opt ansambluri: două corale (Corul „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii „Moldova” Iași și Corul „Cantores Amicitiae”; trei orchestre simfonice (respectiv cele ale Filarmonicii „Moldova”, Operei Naționale și Universității Naționale de Arte „George Enescu”, toate din Iași); o orchestră folclorică (Orchestra „Folclor” a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” din Chișinău); un ansamblu de dansuri populare (Ansamblul „Hora” din Chișinău); nu în cele din urmă, Ansamblul cameral „Pro Musica Academica”;

– cel mai mare număr de spectatori la spectacolele din sală a fost înregistrat la concertul de deschidere, cel al orchestrei simfonice și al corului „Gavriil Musicescu” ale Filarmonicii „Moldova” Iași;

– cel mai mare număr de spectatori la spectacolele din Piața Turnului a fost consemnat la trei evenimente: respectiv, la spectacolul folcloric oferit de îndrăgiții basarabeni (Orchstra „Folclor” și Ansamblul „Hora”, la concertul Loredanei, din penultima seară, și la concertul susținut de Elena Moșuc și Bogdan Mihăilescu, acompaniați de orchestra Operei Naționale Iași, din seara de închidere a Festivalului;,

– la festival, ediția a XLV-a au fost invitați (și au participat) douăsute șaptezeci și nouă de artiști muzicieni (soliști, instrumentiși, dansatori, actori), dintre care o sută optzeci și unu au evoluat pe scena mobilă din Piața Turnului și o sută nouăzeci și opt pe scena Teatrului Tineretului.