Program „Vacante muzicale”, Joi, 10 iulie 2014, ora 19,00

Joi, 10 iulie 2014, ora 19,00
Sala “Calistrat Hogaş”
a Consiliului Judeţean Neamţ

SEARA MUZICII CORALE

Corul de cameră
„CAPPELLA TRANSYLVANICA”

Dirijor
RODICA TRANDAFIR

Program

Anonim spaniol (sec.XVI) – Dindirin; Pase el agoa
Vasile Stanciu – Irmosul Rusaliilor
Constantin Rîpă – Lioara
Constantin Rîpă – Cântec satiric
Nicolae Ursu – Lino-Leano; De doi
Emil Simon – Tatăl nostru
Vasile Spătărelu – Crizanteme
Maurice Ravel – Nicolette
Dimitri Bortniansky – Ige heruvimi
Augustin Bena – Mândruliţă pui,pui,pui
Augustin Bena – De n-ar fi ochi şi sprâncene
Jakob Arcadelt – Ave Maria
Pierre Certon – La, la, la
Robert Schumann – Sommerlied
F.Mendelssohn-Bartholdy – Die Waldfogelein
Gavriil Musicescu – Doamne, buzele mele
Orlando di Lasso – Matona mia cara
Enrique Fabrez – Boleras sevillanas
Adrian Pop – Vine hulpe

capellaFondat în anul 1955 de către profesorul Dorin Pop, corul de cameră CAPPELLA TRANSYLVANICA constituie un model şi un real stimulent pentru activitatea interpretativă corală românească în general şi, în special, pentru creaţia corală clujeană. În ţară, ansamblul şi-a onorat prezenţa scenică la Festivalul „George Enescu” (1979), „Toamna Muzicală Clujeană” (anual), „Primăvara Arădeană”, „Festivalul muzicii de cameră” (Braşov, 1970, 1978, 1982), „Festivalul muzicii româneşti” (Iaşi, 1972, 1980); concerte la Tg.Mureş, Oradea, Baia Mare, Timişoara, Alba Iulia, Sighişoara, Sibiu, Satu-Mare.
Calitatea artistică a formaţiei a fost confirmată şi în prezenţele externe, la festivaluri şi concursuri sau turnee artistice: Concursul polifonic Guido d’Arezzo (Italia, 1978) – Premiul I, Concursul polifonic de la Spittal/Drau (Austria, 1982) – Premiul III, Concursul polifonic Gorizia (Italia, 1982) – Premiul II, Festivalul muzicii vechi sud-est europenene de la Bydgoscz (Polonia, 1969), Bienala de artă Berlin şi Zilele culturii românesti (Germania, 1979), Festivalul coral de la Karditsa (Grecia, 1985), Turnee de concerte în Bulgaria (1984), Anglia (1978 şi 1980), S.U.A. (1978). În colaborare cu casa de discuri „Electrecord” au fost realizate discurile: „Madrigale de Claudio Monteverdi” (1972), „Muzică corală de compozitori clujeni” (1975), „Madrigale de Luca Marenzio şi Carlo Gesualdo” şi un disc în memoria maestrului Dorin Pop, decedat în 1985.
După dispariţia maestrului Dorin Pop, conducerea corului a fost preluată de elevul său Cornel Groza, care a consolidat prestigiul formaţiei în prezenţe interne şi externe, dintre care menţionăm turneele de concerte din Italia, Austria, Germania, Moldova şi Grecia. Multe din aceste evoluţii pe scene de concert internaţionale au fost încununate de importante premii: patru premii I, un premiu II şi Marele Premiu al Festivalului coral de la Karditsa (Grecia, 1994); două premii I la Concursul coral internaţional Franz Schubert de la Viena (Austria, 1995); premiile II şi III (premiul I – neacordat) la Concursul coral de la Karditsa (Grecia, 1997)
În ultimii ani, tabloul prezenţelor Cappellei Transylvanica pe scenele de concert poate fi completat cu participarea formaţiei la viaţa culturală internă, prin includerea ei în programele principalelor scene din Bucureşti, Cluj, Tg. Mureş, Sighişoara, Oradea, Satu-Mare, Piatra Neamţ, Iaşi („Festivalul muzicii româneşti”-2009) etc., precum şi realizarea, în colaborare cu “Electrecord”, a unui CD, conţinând cea mai mare parte a muzicii laice a compozitorului Gheorghe Dima. De remarcat performanţa corului în concertele de la Satu-Mare, Günzburg şi Donauworth – Germania, din octombrie 1999 (în program – Missa Solemnis de Ludwig van Beethoven), în urma cărora aprecierile la adresa formaţiei au fost superlative.
Luna octombrie a anului 2000 a oferit Cappellei Transylvanica, prin asociaţia Punţi culturale, coordonată de profesorul Demetrius Popp, ocazia de a evolua pe scene din Germania. Şase concerte a cappella susţinute în oraşe de mare tradiţie muzicală, cum ar fi Bayreuth, Nürnberg, Zwikau şi altele, oferind coriştilor români ocazia unui adevărat triumf artistic, subliniat din plin de presa de specialitate germană. Remarcabile, de asemenea, sunt de amintit turneele de concerte vocal-simfonice din Italia (2002-2006) în compania orchestrelor Academiei de Muzică “Gh. Dima” din Cluj, a Filarmonicii din Braşov şi a celei din Kiev-Ucraina, având în program lucrări reprezentative ale repertoriului universal: Mozart – Requiem, Verdi – Requiem şi coruri celebre din opere.
O colaborare de înalt nivel profesional s-a realizat în mai 2011 când, la invitaţia ansamblului parizian Soli-Tutti, Cappella Transylvanica a efectuat un turneu de promovare a muzicii româneşti în Franţa (Rencontres chorales autour de la musique roumaine), susţinând un număr de şapte concerte, la Besancon, Paris, Montreuil, Bagnolet etc. Prestaţiile, unanim elogiate de public şi artiştii profesionişti parizieni, au constituit o fericită ocazie de a face cunoscută publicului francez creaţia corală românească laică şi religioasă.

CORNEL GROZA (n. 1950) şi-a început pregătirea muzicală la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca, apoi a studiat pedagogia muzicală la Academia de Muzică din acelaşi oraş. În 1970, a devenit membru al corului de cameră „Cappella Transylvanica” din Cluj care, sub conducerea maestrului Dorin Pop, a devenit un centru coral de marcă. Această experienţă a fost decisivă în alegerea lui Cornel Groza, aceea de a urma cariera de dirijat. În 1972, devine membru fondator al Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania”.
Din 1978, Cornel Groza predă dirijat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, în 1985 preia conducerea „Cappelei Transylvanica” iar din 1986 este dirijorul permanent al Corului Filarmonicii clujene. Prin tehnica sa dirijorală excelentă, cunoaşterea completă şi stăpânirea cântului coral, prin simţul fin al sonorităţii, Cornel Groza aduce un impuls vital succesului permanent al celor două ansambluri vocale.

RODICA TRANDAFIR a studiat vioara la Liceul Teoretic Zalău şi, între 1998 şi 2003 şi-a continuat studiile muzicale la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj‑Napoca, specializarea Pedagogie muzicală. În 2005 a absolvit studiile de Masterat în arta muzicală, specializarea Stilistică dirijorală, avându‑i ca profesori pe Florentin Mihăescu şi Gheorghe Victor Dumănescu. În 2012 obţine titlul de Doctor în muzică şi, în 2013, absolvă specializarea Dirijat (clasa maestrului Petre Sbârcea) la aceeași instituţie. În 2009 începe colaborarea cu Facultatea de Muzică Piatra-Neamţ, actuala extensie a Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj‑Napoca, iar din 2013 este angajată aici ca lector universitar titular.
Are la bază o bogată experienţă muzicală acumulată atât în diverse ansambluri corale: Cappella Transylvanica, Filarmonica de Stat „Transilvania” (colaborator), De Juventute, Intermezzo, Angeli, Sf. Cecilia, Oratorium, Ave Musica, Jubilate, Camerata Academica Porolissensis, cât şi instrumentale: cvartetele Kyrie, Issimo şi Klompen, orchestra proiectului Oratorium, Orchestra Medicilor–Cluj ş.a. Se perfecţionează ca dirijor prin participarea activă la Cursurile de măiestrie susţinute de Sharon A. Hansen (USA)-2004; Jan Stulen (Olanda)–2011; Enrique Garcia Asensio (Spania)-2012,2013, Luis Salomon (Italia)–2013.
A dirijat Orchestra profesorilor de la Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă”, Corul de copii al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu”, Orchestra studenţilor a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, Filarmonica Mihail Jora din Bacău şi diverse ansambluri corale sau instrumentale cu care a participat la prezentarea unor lucrări în primă audiţie. Din 2007 Rodica Trandafir este dirijor al Corului „Astra” din Câmpia Turzii, cu care a participat la numeroase festivaluri corale din ţară şi din străinătate.

___________
REMEMBER
„Am găsit aici un public care seamănă foarte bine cu sufletul meu. Am comunicat zdravăn, frumos cu acest public”.
(Marin Constantin-dirijor, 1996)