Program “Vacante muzicale”, Sâmbătă, 12 iulie 2014, ora 21,00

Sâmbătă, 12 iulie 2014, ora 21,00
Piaţa Turnului lui Ştefan cel Mare

FESTIVITATEA DE ÎNCHIDERE

SEARA MUZICII DE OPERĂ

ORCHESTRA SIMFONICĂ
A FILARMONICII „Mihail Jora” BACĂU

Dirijor
CRISTIAN LUPEŞ

Solişti
Cursanţii masterclass-ului de canto susţinut de

IULIA ISAEV – soprană
şi
RALUCA OUATU – pian

În program
uverturi şi arii celebre din opere semnate de
Wolfgang Amadeus Mozart, Vicenzo Bellini,
Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini,
Jules Massenet, Georges Bizet.

iasev IULIA ISAEV a absolvit Universitatea de Muzică din Bucureşti, iar imediat după absolvire a debutat la Opera Naţională Bucureşti în rolurile Micaela din Carmen de Georges Bizet, Pamina din Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, Mimì din Boema şi Cio Cio San din Madama Butterfly de Giacomo Puccini, Nedda din Paiaţe de Ruggero Leoncavallo.
Debutul său internaţional s-a petrecut în anul 1992, când a fost invitată la Viena să interpreteze rolul Donna Anna din opera Don Giovanni de W.A. Mozart, rol care i-a adus nenumărate satisfacţii, fiind invitată să-l susţină pe toate scenele importante din Europa şi Asia (Opera de Stat din Viena, Opera din Nancy, Opera din Bruxelles, Opéra national du Rhin din Strasbourg – producţie transmisă live pe canalul tv ARTE, Bunkamura Hall din Tokyo, Teatrul Naţional din Tokyo – coproducţie cu Opera de Stat din Viena, Semperoper din Dresda, Opera de Stat Bavareză din München, Teatro dell’Opera di Roma. Cariera internaţională a continuat cu o serie de roluri importante interpretate cu succes pe scene de prestigiu din Europa: Mimi din Boema de G. Puccini, interpretat la Opera din Zürich, Opera din Köln, Viena şi Teatro Regio di Torino, Fiordiligi din Così fan tutte şi Contesa din Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, la teatrele de operă din Viena, Zürich, Amsterdam, Berlin, Hamburg, Margareta din Faust de Ch. Gounod la Teatro Regio di Torino, Corina din Anacreon de L. Cherubini la Teatro La Fenice din Veneţia, Alice Ford din Falstaff de G. Verdi, la Teatro San Carlo din Lisabona, Cio Cio San din Madama Butterfly la Teatro La Fenice din Veneţia şi la Teatro Sociale di Mantova, Desdemona din Otello de G. Verdi, rol interpretat pentru prima dată la Opera de Stat din Hamburg şi, ulterior, în cadrul ultimei ediţii a Festivalului Internaţional George Enescu, în producţia Operei Naţionale Bucureşti.
În ultimii ani, repertoriul sopranei s-a îmbogăţit cu două noi titluri de factură dramatică, Elsa din Lohengrin de R. Wagner şi Elisabeth din Tannhäuser de acelaşi compozitor, roluri create pe scena Operei Naţionale Bucureşti, sub conducerea muzicală a maestrului Cristian Mandeal. De asemenea, a abordat şi genul vocal-simfonic, fiind deosebit de apreciată în Requiem-ul de G. Verdi la Concertgebouw din Amsterdam, la Festivalul de Muzică de la Gstaad (Elveţia) şi în versiune regizată la Deutsche Oper din Berlin, sub bagheta dirijorului Mstislav Rostropovich. A mai interpretat rolul Cleopatra din Moartea Cleopatrei de H. Berlioz la Sala Megaron din Atena, sub bagheta lui Cristian Mandeal, apoi partitura sopranei din Requiem-ul German de J. Brahms la Teatro Massimo din Palermo, Requiem-ul de W.A. Mozart la Théâtre des Champs-Elysées din Paris şi în sala Filarmonicii din Köln.
A susţinut concerte alături de Angela Gheorghiu şi Placido Domingo (la Bucureşti, Teatro Liceu din Barcelona, la Tokyo, Nagasaki, Seul) apoi, alături de Angela Gheorghiu la Opera National de Paris Palais Garnier, sub bagheta dirijorului Ion Marin.
Iulia Isaev este laureată a mai multor concursuri internaţionale de canto: Loire Atlantique din Nantes (Franţa, 1990), George Enescu din Bucureşti (1991), Madama Butterfly din Barcelona (Spania, 1992) şi, din anul 2012, este profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti.

De la înfiinţarea sa, consfinţită în 16 octombrie 1956, Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău a realizat un continuu crescendo, graţie activităţii muzicale desfăşurate la început sub îndrumarea dirijorilor Eugen Pricope şi Igor Ciornei, dar şi a calităţii profesionale a membrilor orchestrei. Astăzi, orchestra reuneşte un grup de aproximativ 75 de muzicieni talentaţi. Majoritatea instrumentiştilor fac parte din diferite formaţii camerale cum ar fi orchestra de cameră „Tescana”, renumitul „Trio Syrinx”(flaut- Dorel Baicu, oboi- Dorin Gliga, fagot- Pavel Ionescu), câştigător a şase premii internaţionale la cele mai importante competiţii, cvartetul de fagoturi „Fagottissimo”, Cvartetul „Consonanţe”, Duo „Capriccio”, Trio „Ateneu”.
Repertoriul permanent al orchestrei cuprinde lucrări simfonice, vocal-simfonice şi de cameră din diferite perioade de creaţie şi stiluri muzicale: Baroc, Clasic, Romantic, Contemporan. Pe lângă concertele săptămânale din cadrul stagiunii, filarmonica organizează diferite festivaluri internaţionale cum ar fi: „Enescu, Orfeul Moldav”, „Zilele Muzicii Contemporane”, „Atelierul Tinerilor Compozitori”, Cursurile internaţionale de dirijat etc O constanţă a activităţii instituţiei din ultimii 20 de ani o constituie participarea la numeroase concursuri internaţionale pentru a acompania semifinaliştii şi finaliştii selectionaţi de juriu la pian, vioară, canto, şi instrumente de suflat (Italia – Citta di Cantu, Valsesia Musica, Barletta, A.M.A. Calabria, Racconigi, Brescia, Franta – Floraisons Musicales, Aix -en- Provence, Spania- Madrid, SUA- Altamura Music Festival on the Greene etc).
Datorită valorii sale artistice orchestra a fost solicitată să colaboreze pentru a imprima CD-uri cu diferite case de discuri din Europa: Electrecord (România), Edi Pan, Musica Insieme, Exess (Italia), Cadenza Music Production (Germania). De la înfiinţare, a susţinut peste 2000 de concerte în Italia, Franţa, Germania, Spania, Gibraltar, SUA, Grecia, Malta, Olanda, Austria, Elveţia USFR, Ucraina, Moldova, Coreea, China. A participat la festivalul „Altamura Music Festival On The Greene” şi la a XX-a aniversare a festivalului „L. van Beethoven” (Long Island , SUA – 2001).
„Mi-e dragă Filarmonica din Bacău, pentru seriozitate, pentru felul cum a evoluat, pentru preocupările pe care le are”. (Ilarion Ionescu Galaţi); „Dacă la început era în formare şi nu avea condiţii bune de dezvoltare, neavând sala de repetiţii şi concert, astăzi este una din orchestrele cele mai bune din ţară, având condiţii excelente pentru a-şi desfăşura activitatea”. (Valentin Gheorghiu); „Inconfundabila-i emblemă „Mihail Jora” i-a sporit Filarmonicii notorietatea încă din 1991, iar ceea ce o situează printre cele mai originale şi rodnice instituţii de profil din ţară este organizarea şi patronajul manifestărilor anuale ale Zilelor Muzicii Contemporane”. (Felicia Donceanu)

lupesNăscut la Oneşti, dirijorul CRISTIAN LUPEŞ îşi începe studiile universitare la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj şi, în 1998, obţine licenţa în fizică şi chimie la Universitatea Bucureşti. În anul următor se înscrie la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti-Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie muzicală iar din 2001 devine student al secţiei dirijat-orchestră la clasa prof. Cristian Brâncuşi. În timpul studiilor a urmat cursuri de dirijat-orchestră organizate de Universitatea de Muzică din Viena (2004-2005, prof. Vladimir Kiradjiev, Mark Stringer) şi s-a perfecţionat cu dirijorii Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Alexander Myrat, Seiji Ozawa.
În 2008, după un masterat finalizat cu disertaţia „Anton von Webern-Orchestraţia lucrării „Fuga ricercata” din „Ofranda Muzicală” de Johann Sebastian Bach”, devine doctorand al compozitorului şi prof. univ. dr. Liviu Dănceanu cu lucrarea „Parametrii ştiinţifici ai interpretării dirijorale”. Tot de atunci începe şi începe activitatea didactică în funcţia de asistent universitar al Catedrei de Muzicologie a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti unde predă disciplina Istoria muzicii.
În anul II de studenţie debutează ca dirijor la pupitrul Filarmonicii „Ion Dumitrescu“ din Rămnicu Vâlcea, apoi devine un invitat obişnuit la pupitrul orchestrelor Filarmonicilor din Bacău, Timişoara, Braşov, Sibiu, Iaşi, Ploieşti, Craiova, Piteşti Galaţi, Bucureşti. Colaborează cu solişti de renume, între care: Elisabeth Leonskaja, Rudolf Fatyol, Horia Mihail, Alexandru Tomescu, Răzvan Suma, Young Hee Lee, Horia Văcărescu, Verona Maier, Asya Sofikanova, Gabriel Croitoru, Nicolas Bourdoncle.
În anul 2007 este numit director artistic şi dirijor al Cameratei „Dorin Teodorescu“ a Teatrului Naţional de Operetă Bucureşti alături de care organizează o serie de nouă concerte sub titlul „Serile muzicale europene” în Bucureşti (Palatul Cotroceni, Teatrul Naţional de Operetă, Tinerimea Română, Centrul Cultural al MAI, Biserica Anglicană) şi în ţară (Sala de concerte a Bibliotecii Municipale şi Casa de Cultură din Oneşti, Cercul Militar din Braşov). În stagiunea 2008-2009 dirijează ansamblul de muzică contemporană „Archaeus” la Ateneul Român, Centrul de artă „Tinerimea Română”, UNMB etc.
În 2010, după un stagiu ca dirijor asistent al Bamberger Symphoniker Bayerische Staatsphilharmonie, cu dirijorii Jonathan Nott şi Herbert Blomstedt, a fost asistent dirijor al maestrului Marek Janovski într-un proiect gigant (10 opere de Richard Wagner cu Rundfunk- Sinfonieorchester Berlin) şi s-a perfecţionat în Elveţia (Tonhalle Orchester – Zurich, Suisse Romande Orchestra-Geneva, Orchestre de Chambre de Laussane) şi Olanda (Concertgebow-Amsterdam), colaborând cu dirijori ca David Zinman, Bernard Haitink, Mariss Jansons, Andris Nelsons, etc. Proiectele de perfecţionare viitoare includ, de asemenea, Concertgebouw şi Berliner Philharmoniker. În 2011 debutează în străinătate la pupitrul Filamonicii din Berna, unde l-a înlocuit cu succes pe dirijorul Günther Herbig şi este invitat să participe în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu” cu orchestra „Camerata Regală”.
Din anul 2001 este colaborator al Agenţiei de Impresariat Artistic Artexim şi, deopotrivă, beneficiază de recomandările unor renumite personalităţi artistice ca: Elisabeth Leonskaja, Seiji Ozawa, Jonathan Nott, Ioan Holender, Cristian Mandeal, Horia Andreescu şi alţii.