Vacante Muzicale – Ediţia a XLIV-a, 2 – 8 iulie 2017

Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” organizează, în perioada 2 – 8 iulie, ediţia a XLIV-a a Festivalului Internaţional „Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ”. Programul pregătit pentru acest an conţine numeroase puncte de atracţie menite să ofere publicului din Piatra-Neamţ – şi nu numai – motive de a petrece câteva ore plăcute în lumea fascinantă a muzicii. Organizatorii au invitat o serie de artişti de valoare, precum Cellia Costea, Analia Selis, Ion Bogdan Ştefănescu, Răzvan Suma, Horia Mihail, Marcel Pavel, George Natsis, Andrei Gologan. De asemenea, pe scena festivalului vor urca şi formaţii sau ansambluri apreciate pe plan intenaţional – Corul Academic Radio, Traffic Strings, Ansamblul folcloric profesionist „Cindrelul – Junii Sibiului”, în rândurile căruia va putea fi revăzută de către pietreni îndrăgita interpreta a folclorului românesc, Mariana Anghel.

Dechiderea ediţiei curente va avea loc duminică, 2 iulie, în Piaţa Turnului, de la ora 21:00, când pe scenă va urca flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, însoţit de membrii orchestrei simfonice a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” din Chişinău, cu Mihail Agafiţa la pupitrul dirijoral.

Programul primei seri este unul atractiv. Se va cânta: Uvertura Egmont op. 84 (Ludwig van Beethoven), Concert în Re Major KV 314 pentru flaut şi orchestră (Wolfgang Amadeus Mozart), Simfonia nr. 5 în do minor op. 67 (Ludwig van Beethoven).

ION BOGDAN ŞTEFĂNESCU

S-a născut în oraşul Câmpina, judeţul Prahova, la data de 25 aprilie 1969.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Facultatea de Interpretare Muzicală – secţia Flaut – la clasa prof. Virgil Frâncu (1993), obţine diploma de „Master of Music” la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign, SUA (1995), unde l-a avut ca profesor pe renumitul flautist englez Alexander Murray. În paralel cu studiile de masterat, a activat, în cadrul Universităţii Illinois, în calitate de asistent al prof. Alexander Murray (1994 – 1995). Este doctor în muzică din anul 2002, când a obţinut înalta calificare profesională la Universitatea de Muzică din Bucureşti, cu lucrarea intitulată „Tehnici şi timbralităţi arhaice în creaţia contemporană pentru flaut” avându-l ca profesor îndrumător pe compozitorul Octavian Nemescu.

După terminarea studiilor universitare, a fost angajat în calitate de cadru didactic la catedra de Flaut a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a activat între anii 1993-1998. Din 1998 până în prezent, este membru al Orchestrei Filarmonice „George Enescu” din Bucureşti, unde ocupă funcţia de prim flautist, şef de partidă. Din anul 2007 este şi solistul Filarmonicii „Banatul” din Timişoara.

Activitatea artistică şi-a început-o de la vârsta de paisprezece ani, în 1983, când a debutat ca solist, pe scena Ateneului Român, într-un concert de Vivaldi, acompaniat de Orchestra Tineretului Bucureştean. Din anul 1983 şi până în prezent, Ion Bogdan Ştefănescu a desfăşurat o intensă activitate artistică, ce a constat în nenumărate recitaluri şi concerte, în România şi în străinătate: Anglia, Franţa, Spania, Cehia, Coreea de Nord, Japonia, SUA, Ungaria, Italia, Germania, Olanda, Elveţia, Suedia, Norvegia.

A participat la o serie impresionantă de festivaluri naţionale şi internaţionale: „George Enescu”, ediţiile 1985, 2003, 2005 (în dublă ipostază: de solist şi de dirijor al Orchestrei de Cameră Radio), 2007, 2009 (invitat cu două recitaluri), 2011, 2013, Culture Escape (Elveţia, 2007), Zeit für Musik (Bayreuth, Germania, 2006), Festivalul Steingreber (Bayreuth, Germania, 2006), acestea fiind doar câteva exemple.

A primit importante şi onorante distincţii pentru meritele sale artistice: „Diploma și medalia de excelență” acordate de UNIMIR”, 2013; „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, medalie conferită de Preşedintele României, 2011; Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare, acordat formaţiei camerale „Trio Contraste”, al cărui membru este, 2009; Premiul Revistei „Muzica” pentru interpretare, 2009; Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare solistică, 2007; Medalia „Meritul Cultural” conferită de Preşedintele României, 2004.

Ion Bogdan Ştefănescu este membru fondator al ansamblurilor „Procontemporania” şi „Profil” şi al ansamblului „Barock Orchestra”. Este, de asemenea, membru al trioului „Contraste” şi al cvintetului de suflători „George Enescu”.

MIHAIL AGAFIŢA
dirijor

Este un valoros reprezentant al tinerei generaţii de dirijori, susţinând, în decursul a douăzeci ani, circa şase sute de concerte simfonice şi spectacole de operă şi balet alături de colective din România, Republica Moldova, Spania, Finlanda, SUA, Rusia, Cehia, Ucraina şi Belarus, precum și diverse turnee în Grecia, Portugalia, Italia, Franţa, Malta şi Tunisia.

Născut în 1973, în Republica Moldova, Mihail Agafiţa studiază dirijatul la Institutul de Stat al Artelor din Chişinău. Absolvă Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, la clasa de dirijat a lui Dumitru Goia, sub a cărui îndrumare studiază ulterior ca masterand la cursul de studii aprofundate, specializarea Stilistică dirijorală – Dirijat orchestră. În anii 2005 – 2007, se perfecţionează la cursurile de măiestrie susţinute de reputatul dirijor Patrick Strub, organizate de Ambasada Germaniei la Chişinău.

Din 2004, deţine funcţia de dirijor permanent al Filarmonicii Naţionale a Republicii Moldova, iar din anul 2013, obţine prestigioasa poziţie de prim-dirijor şi devine director artistic al Orchestrei Simfonice din cadrul aceleiaşi instituţii.

Între anii 2009 – 2013, este dirijor permanent al Filarmonicii „Transilvania” din Cluj.

Mihail Agafiţa participă la prestigioase festivaluri internaţionale de muzică, unde prestaţia sa dirijorală este întâmpinată cu entuziasm de public şi apreciată la superlativ de către mass-media.

Colaborează cu personalităţi de renume ale lumii muzicale. Momente inedite ale carierei sale le constituie colaborarea cu Orchestra Filarmonicii din Moscova, precum şi evoluţia în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu” (Bucureşti, 2011) la pupitrul Filarmonicii „Transilvania” din Cluj. Importante, de asemenea, au fost şi colaborările cu Filarmonica „George Enescu” şi Orchestra Naţională Radio din Bucureşti.

Din anul 2010, Mihail Agafiţa devine membru al Uniunii Muzicienilor din Republica Moldova.

Repertoriul său impresionant conţine creaţii muzicale de diverse genuri şi stiluri, de la preclasic la contemporan, printre care şi lucrări în primă audiţie.

Pentru merite deosebite în dezvoltarea şi propagarea artei muzicale şi activitate concertistică intensă, prin decret prezidenţial, în anul 2010, i-a fost conferit titlul onorific de „Maestru în Artă”.

ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII „SERGHEI LUNCHEVICI” – CHIŞINĂU

Colectiv emerit din Republica Moldova, Orchestra Simfonică a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” a fost fondată în anul 1930. Pe parcursul activităţii sale, a avut rolul de emisar al artei şi culturii, devenind, în timp, unul dintre ansamblurile de vârf din ţară.

În prezent, Orchestra reuneşte un grup de peste optzeci de instrumentişti profesionişti, constituind un organism cu bogate tradiţii muzicale şi o activitate concertistică intensă.
Maeştrii Alexandr Klimov şi Pavel Bacinin au fost cei care au pus bazele acestui colectiv. În primii zece ani ai existenţei sale, Orchestra a activat în Tiraspol, iar în 1940, şi-a schimbat sediul la Chişinău. Tot atunci a fost inclusă în componenţa Filarmonicii de Stat din Moldova.

Printre personalităţile artistice de renume mondial care au colaborat cu Orchestra Filarmonicii Naţionale pe o perioadă de circa optzeci şi cinci ani, se numără compozitorii D. Şostakovici, D. Kabalevski, A. Haciaturian; dirijorii A. Gauk, K. Kondraşin, A. Jansons, K. Oesterreicher, M. Brediceanu, H. Chekijzan, V. Doni, I. Florea, O. Bălan, H. Andreescu, Cr. Mandeal, I. Dumănescu; soliştii D. Oistrah, V. Tretiakov, Șt. Ruha, M. Rostropovici, E. Gilels, Sv. Richter, D. Bașkirov, P. Serebriakov.

Preocupată de acurateţea interpretărilor, înalt apreciată de publicul meloman şi critica muzicală, Orchestra Simfonică a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” a fost invitată pentru a susţine numeroase concerte pe cele mai importante scene din Moldova şi a efectuat turnee de mare succes peste hotarele ţării. Orchestra se numără, la fel, şi printre protagoniştii Festivalurilor Internaţionale din Germania, Italia, Portugalia, România.

Pasiune şi entuziasm, muncă asiduă de făurire şi acumulare a experienţei, continuă căutare a noilor idei – sunt toate acele elemente prin care se manifestă şi se consolidează rezultatele de colaborare a câtorva generaţii de muzicieni, care au dat naştere marelui colectiv artistic din Moldova, ce poartă numele de Orchestra Simfonică a Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici”.

VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A DOUA

 

Ziua a doua a ediţiei a XLIV-a programează două evenimente artistice. Dar şi debutul celor două cursuri de măiestrie – de muzică de cameră, coordonat de Verona Maier, şi de flaut, condus de Ion Bogdan Ştefănescu.

La începutul serii, de la ora 19:00, la Teatrul Tineretului, publicul pietrean are ocazia de a se reîntâlni cu pianistul Andrei Gologan, fiul al urbei.
La ora 21:00, sub secularul turn al măreţului Domn Ştefan vor concerta, într-o formulă rodată în multe alte concerte, jazzmanii George Natsis, Nicu Patoi, Vlad Popescu şi Adrian Mircea Flautistu.

ANDREI GOLOGAN

S-a născut la Piatra-Neamț, în 1992, într-o familie care, deși nu activa în domeniul muzical, a încurajat iubirea sa pentru muzică, precum și talentul său. A primit primele lecții de pian la vârsta de 5 ani. Șase luni mai târziu interpreta deja piesele lui Czerny, Beethoven și Schumann pe scena școlii de muzică din orașul său natal.

În anii următori, și-a perfecționat educația muzicală prin studii cu pianistul Iulian Arcadi Trofin și a câștigat numeroase premii la concursuri pianistice de nivel național și internațional.

La vârsta de 14 ani, Andrei și-a făcut debutul orchestral alături de instrumentiștii Filarmonicii din Bacău. Au urmat numeroase spectacole solo și de muzică de cameră susținute în România, Italia, Scoția, Croația, Ucraina, Ungaria, Elveția, Austria și SUA.

În 2009, la doar 16 ani, a devenit student al Universității „Mozarteum Salzburg”, la clasa de concert a profesorului Pavel Gililov. După absolvirea liceului, în 2011, și-a început studiile de licență.

Andrei Gologan este câștigătorul a numeroase concursuri internaționale de pian, precum ”International Piano Competition in Memory of V. Horowitz” – Kiev, International ”Piano Campus” Competition – Paris, International ”Sigismund Thalberg” Competition – Napoli, ”Lions European Piano Competition”- Istanbul.

Andrei este bursier al Academiei Internaționale de Muzică din Principatul Liechtenstein și participă la cursurile și activitățile intensive ale Academiei.

 

Pop goes jazz”, redefineşte ideea ”importului” tematic în jazz din alte perimetre stilistice ale muzicii. Nu este o opţiune nouă, însă originalitatea concertului vine din simultaneitatea stilurilor personale ale protagoniştilor, asamblate sincron în reformulări constructive ”jazzy” de secol XXI. Va fi o seară a alchimiei sonore, cu riffurile chitarei electrice completând ermetic soundul jazz în teme celebre.

GEORGE NATSIS este un muzician complex, cu un statut reformulat continuu şi exemplar în majoritatea apariţiilor sale artistice, deopotrivă în calitate de pianist, de orchestrator, de compozitor sau dirijor. Notorietatea lui, ataşată spectrului ”jazzy-pop” al muzicii de calitate, se probează ireproşabil într-un discurs pianistic foarte concentrat, robust, aşezat bine în timp, cu migală, mediat de un cumul de experienţe profesionale avut pe scena Sălii Radio, ca membru al Big Bandului Radio ori în alte formule jazz sau pop.

VLAD POPESCU este iniţiatorul Stagiunii de Jazz organizate de Radio România Cultural şi Orchestrele şi Corurile Radio, „arhitectul ritmicii” de la teatrul „Act”, un artist promovator asiduu al tinerilor muzicieni, pe care îi îndrumă în calitatea sa de asistent universitar doctor al Departamentului Jazz şi Muzică Uşoară, al Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie muzicală, a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Se exprimă artistic cu dezinvoltura tipică percuţioniştilor valoroşi, posedă o dinamică a ritmului foarte eficientă în genurile abordate, o tehnică instrumentală surprinzătoare, subtilitate armonică şi, în plus, nu ezită să experimenteze spaţiile ”noi” ale percuţiei de secol XXI.

ADRIAN MIRCEA FLAUTISTU este unul dintre cei mai incisivi contrabasişti ai momentului, cu o spontaneitate aparte în dezvoltarea improvizatorică, cu sunet rotund, clar şi foarte prompt în tempouri. Adrian Mircea Flautistu şi-a construit stăruitor propria viziune artistică, colaborările sale, alături de mari muzicieni de jazz din România, indicându-l drept cel mai solicitat contrabasist al momentului pe scena de jazz de aici.

NICU PATOI, un muzician care a mai cântat (alături de Berti Barbera) la „Vacanţe Muzicale”, este unul dintre puţinii chitarişti autohtoni cu polivalenţă stilistică remarcabilă. Construieşte sonorităţi surprinzătoare, indiferent de genul pe care îl abordează. Este un muzician rafinat, apreciat pentru proiectele sale artistice, un ”trotter” al stilurilor adaptate chitarei.

 VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A TREIA

Ziua a treia a Vacanţelor muzicale începe, de la ora 19:00, în sala mare a Teatrului Tineretului, cu un concert coral de mare ţinută. Protagonişti vor fi membrii Corului Academic Radio, cu Ciprian Ţuţu la pupitrul dirijoral.

De la ora 21:00, în Piaţa Turnului, iubitorii folclorului românesc vor putea urmări unul dintre cele mai apreciate ansambluri de gen din ţară – „Cindrelul – Junii Sibiului”.

ANSAMBLUL FOLCLORIC „CINDRELUL – JUNII SIBIULUI”

Cea mai veche formaţie de dansuri populare a României, devenită patrimoniu universal, „Junii Sibiului”, a luat fiinţă în 1944, din iniţiativa maestrului coregraf Ioan Macrea şi s-a transformat, în mers, din formaţie de amatori, la început bărbătească, apoi mixtă. În calitate de ansamblu de amatori, „Junii Sibiului” a participat la numeroase competiții și festivaluri folclorice, organizate în țară și străinătate, iar valoarea ansamblului a fost recunoscută prin cele peste o sută de premii naționale și peste şaizeci de premii internaționale acordate de jurii de specialitate.

În anul 1992, Ansamblul „Junii Sibiului” se unește cu orchestra „Cindrelul” și primește statutul de ansamblu profesionist, în semn de recunoaștere a valorii corpului de dansatori și instrumentiști, precum și a bogăției și diversității repertoriului abordat. Ansamblul Folcloric Profesionist „Cindrelul-Junii Sibiului” este condus de directorul Dumitru Giurcă Notar, iar în anul 1999, ansamblul devine parte integrantă a Centrul Județean al Creației Populare, condus de Traian Rapiță, apoi de Ioan Dinu și din 2005, de Silvia Macrea, fiica maestrului Ioan Macrea.

În repertoriul ansamblului se regăsesc jocurile populare din Transilvania, Moldova, Oltenia, Muntenia, Banat, Dobrogea, din patrimoniul muzical-coregrafic european, toate prezentate în costume specifice. Ansamblul valorifică deopotrivă obiceiuri, precum Prinsul văruţelor, Înălbitul pânzelor, Culesul viilor, Intrarea fetei în horă, Căluşul, Drăgaica, Capra, Căiuţii, şi jocuri bătrâneşti din zona Sibiului: Hodoroaga, Banu Mărăcine, Coconiţa, Glâmboaca. Fluierul de Mărginime, imaginea feciorului care joacă simultan cinci fete, „bituşca” ciobănească, pălăriile bogat ornamentate de Avrig, coiful de fată şi vălitorile de pe Valea Hârtibaciului, şirurile neobosite de 20 de piruete sau ponturi fecioreşti concură la crearea momentelor muzical-coregrafice, completate de proiecţii video şi efecte tehnice moderne. Toate suitele de jocuri şi obiceiuri pot fi adaptate reprezentaţiilor cu 4 -20 de perechi de dansatori, în săli de spectacol sau în spaţii mai puţin convenţionale.

Un segment special în cadrul repertoriului ansamblului o reprezintă spectacolele tematice: „Pe firul nesfârşit al vieţii” – montat în 2009, „Călătorie în ritm de vers, de cânt şi jocuri” – 2010 şi „De dragoste şi de dor”- 2011, „La Sibiu, în Piața Mare, târg de n-are asemănare” – 2012, primul spectacol de teatru muzical coregrafic montat de ansamblul după zeci de ani, și „La hanul lui Ghiță” – 2013.

Manager al Ansamblului este Silvia Macrea.

CIPRIAN ŢUŢU – dirijorul Corului Academic Radio

Născut la Braşov, în 1979, dirijorul Ciprian Ţuţu a absolvit cursurile Facultăţii de Muzică din orașul natal (specializarea Pedagogie Muzicală – dirijat cor academic şi masterat în Stilistică dirijorală), beneficiind de îndrumarea maeştrilor Nicolae D. Bica (Dirijat coral), Ludovic Bács (Dirijat vocal-simfonic) și Dan Buciu (Tehnici moderne de analiză muzicală). Între anii 2006-2010 a participat la cursuri susţinute de dirijorii Victor Dumănescu (Academia de Muzică din Cluj-Napoca), Octav Calleya (Conservatorul Superior de Muzică din Malaga, Spania) şi Mihai Diaconescu (Universitatea de Muzică din Bucureşti).

Din anul 2000, Ciprian Ţuţu este dirijor al Corului „Gheorghe Dima” din Braşov, ansamblu ale cărui origini le găsim în „Reuniunea Română de Gimnastică” şi „Cântări”, înfiinţată odinioară de însuşi compozitorul Gheorghe Dima şi a cărei continuitate a fost asigurată prin activitatea dirijorilor Constantin Bobescu şi Nicolae D. Bica.

Activitatea dirijorală cuprinde manifestări artistice diverse, de la spectacole de operă, până la concerte á cappella, cu acompaniament, precum şi vocal-simfonice, în compania unor importante orchestre din ţară (Braşov, Oradea, Cluj-Napoca, Bucureşti) şi străinătate. Ca dirijor al corului mixt Gheorghe Dima a concertat în anul 2005 alături de orchestra Filarmonicii ”Dmitri Șostakovici” din Sankt-Petersburg (în program oratoriul „Matthäus Passion”, de Johann Sebastian Bach), iar în anul 2007 a prezentat, alături de Filarmonica din Roma, o lucrare contemporană – oratoriul „San Camillo de Lellis”, de Collafranceschi. A pregătit şi condus mai multe proiecte de operă cu studenţii specializării Interpretare Muzicală – Canto din cadrul Facultăţii de Muzică Braşov.

Din anul 2012 ocupă funcţia de maestru de cor la Opera Braşov, de-a lungul celor patru stagiuni pregătind sau dirijând ansamblul coral al instituţiei în peste o sută de spectacole. De asemenea, Ciprian Țuțu s-a aflat la pupitrul orchestrei Operei Brașov, conducând, în perioada 2013-2015, un număr de şapte gale sau concerte de arii și coruri din opere.

În anul 2015 obține o bursă din partea Universității „Transilvania” din Brașov și participă la Masterclass-ul Internațional de Dirijat și Cânt Coral de la Sarteano, Italia, unde are posibilitatea să studieze cu Simon Carrington (Yale University SUA și fondator al sextetului vocal „The King’s Singers”), Brian O’Connell (Boston University din S.U.A.) și Bronislawa Falinska (Padua Music Conservatory, Italia).

CORUL ACADEMIC RADIO

Creat în scopul susţinerii repertoriului vocal-simfonic, Corul Academic Radio a parcurs drumul maturizării artistice, asimilând neîncetat noi partituri, ajungând să stăpânească astăzi un impresionant număr de lucrări: oratorii, cantate, madrigale, poeme, balade şi numeroase miniaturi.

Fondat în 1940, sub conducerea dirijorului şi compozitorului Ioan Croitoru, Corul Academic Radio s-a impus în scurt timp ca o formaţie de elită, condus fiind de-a lungul anilor de: Dumitru D. Botez, Gheorghe Danga, Dumitru D. Stancu, Constantin Petrovici, Emanuel Elenescu, Alexandru Şumski, Carol Litvin, Aurel Grigoraş şi Dan Mihai Goia.

În prezent, Corul Academic Radio este pregătit şi condus de Ciprian Ţuţu.

Principalul argument al iniţierii acestui partener al Orchestrei Naţionale Radio este necesitatea de a răspunde problematicii unui repertoriu complex, cuprinzând capodopere ale muzicii vocal – simfonice universale şi româneşti. Concomitent cu asigurarea programelor stagiunilor muzicale, Corul Academic Radio, format din circa şaptezeci de muzicieni profesionişti, asigură efectuarea înregistrărilor pentru discuri şi pentru fondul muzical Radio, promovând valori importante ale creaţiei româneşti tradiţionale sau de actualitate, inclusiv prime audiţii, numeroase fiindu-i dedicate.

Istoria ansamblului este marcată şi de constituirea unei preocupări specifice formaţiei, prin concertele şi imprimările formulelor “a cappella”, în spiritul tradiţiei muzicii corale naţionale.

Acest ansamblu muzical a efectuat turnee de concerte în Germania, Bulgaria, Spania, Grecia, Cipru, Israel, colaborând adesea cu orchestre de renume, sub baghete de prestigiu din ţară şi din străinătate.

VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A PATRA

 

Festivalul „Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ” programează şi în a patra zi a ediţiei a XLIV-a două concerte de înaltă calitate artistică.

De la ora 19:00, la Teatrul Tineretului, violoncelistul Răzvan Suma şi pianistul Horia Mihail vin în faţa publicului meloman cu un program conţinând lucrări de Johannes Brahms şi Robert Schumann.
Începând cu ora 21:00, pe scena amplasată în Piaţa Turnului vor urca membrii formaţiei TRAFFIC STRINGS. Sub conducerea muzicală a lui Lucian Moraru, muzicienii bucureşteni, unii dintre cei mai valoroşi instrumentişti ai momentului din România, au pregătit – aşa cum chiar ei declară – „câte ceva pentru fiecare, fie că e vorba de moştenirea muzicală a folclorului românesc, ori de muzica lui Bach şi Vivaldi, sau folosind un cocktail de ritmuri în concertele de jazz, tango şi chiar rock instrumental, ansamblul nostru transferă publicului o stare de bine contagioasă.”

„TRAFFIC STRINGS”

Grupul instrumental „Traffic Strings” a fost iniţiat de muzicianul Lucian Moraru şi are în componenţă câţiva dintre cei mai valoroşi instrumentişti ai momentului din România. Iniţiat ca un cvintet de coarde, în prezent, grupul „Traffic Strings” vine cu o surpriză, sub forma unui nou instrument în componenţă.

Repertoriul pe care îl interpretează impune folosirea naiului şi uneori, pentru un anumit tip de spectacol, în corpul formaţiei, se integrează pianul, acordeonul şi o secţie de percuţie.

Muzicienii grupului cântă cu emoţie şi virtuozitate, găsind expresia veritabilă fiecărui gen muzical pe care îl abordează. Folosind aranjamente muzicale inovatoare, dar fidele în seva compoziţiilor originale, „Traffic Strings” şi-a găsit un stil de interpretare unic şi în acelaşi timp profund autentic.

Grupul instrumental are câte ceva pentru fiecare, fie că e vorba de moştenirea muzicală a folclorului românesc, ori de muzica lui Bach şi Vivaldi, sau folosind un cocktail de zgomote şi ritmuri în concertele de jazz , tango şi chiar rock instrumental, „Traffic Strings” transferă publicului o stare de bine contagioasă.

Primul album al grupului a rezultat dintr-o colaborare prolifică avută cu renumitul naist Gheorghe Zamfir. Celelalte două albume au fost lansate în 2009 şi 2013 şi sunt „Tango Finesse” şi „Tango Aficionado”. Ele includ unele dintre cele mai seducătoare tangouri autentice, dar înregistrate într-o formă instrumentală inovatoare, prin folosirea naiului.

Grupul şi-a căpătat o reputaţie internaţională prin susţinerea unor turnee de concerte în importante săli din Europa şi America de Nord.

Au fost folosite, ca denumiri iniţiale: „Athenaeum String Quintet” şi „RO Strings”. Denumirea de „Traffic Strings” a fost preferată în cele din urmă datorită varietăţii repertoriale de stiluri muzicale, care aparţin unor epoci diferite pe care grupul le abordează.

HORIA MIHAIL

Pianistul Horia Mihail a debutat în oraşul său natal Braşov, interpretând, la vârsta de zece ani, „Concertul în Re major” de Haydn. De atunci, a concertat de peste o mie de ori cu marea majoritate a orchestrelor simfonice din România, inclusiv cu Filarmonica „George Enescu“ din Bucureşti şi cu Orchestra Naţională Radio.

După paisprezece ani de studii în România, cu prof. Stela Drăgulin, la Braşov, şi prof. Constantin Ionescu-Vovu, la Academia de Muzică din Bucureşti, Horia Mihail a urmat cursurile Universităţii din Illinois, unde a studiat cu Ian Hobson, obţinând diplomele de absolvire şi de masterat în 1995, după o perioadă de trei ani.

„Subtilitatea ritmică şi articulaţia atmosferei şi a culorii sunetului au fost de un fel pe care această muzică (Prokofiev) o primeşte foarte rar“, se scrie în ziarul Boston Globe, după una dintre apariţiile sale.

După ce a funcţionat o perioadă de trei ani ca lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Braşov, în toamna anului 2002, ca solist al Filarmonicii şi membru al deja cunoscutei formaţii „Romanian Piano Trio”, alături de violonistul Alexandru Tomescu şi celistul Răzvan Suma, cu care a susţinut concerte de mare succes în ţară şi străinătate, inclusiv la Piatra-Neamţ (2007).

În aprilie 2011, artistul a susţinut un turneu naţional de recitaluri solo cu un program integral Franz Liszt intitulat „Pianul călător – Pe urmele lui Franz Liszt”.

Proiectele în care artistul a fost implicat în continuare, în fiecare an ce a urmat, printre alte proiecte solo şi camerale, sunt „Pianul călător”, „Duelul viorilor”, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, „Flautul de aur”/„Flautul fermecat”, alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi „Vioara lui George Enescu la sate,” alături de Gabriel Croitoru.

În afara scenelor din România, în ultimii ani, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, München, Paris, Lisabona, Londra, în Danemarca, Germania, Ungaria, Spania, Bulgaria sau Republica Moldova, dar şi în Argentina, Chile, Statele Unite, China, Malayesia sau Japonia.

RĂZVAN SUMA

„Violoncelistul Răzvan Suma a fascinat publicul prin talentul, sensibilitatea şi inteligenţa sa.” Astfel caracteriza renumita publicaţie germană, „Das Orchester”, prestanţa tânărului violoncelist român – un mare talent muzical, o certitudine artistică a momentului.

Prin repertoriul impresionant pe care l-a realizat în cele peste cinci sute de recitaluri şi concerte susţinute în turneele din Europa, America de Nord, America de Sud, Africa şi Asia, Răzvan Suma a dovedit o mare sensibilitate şi intuiţie muzicală, o tehnică performantă, redând impecabil – prin diversitatea sonorităţilor – specificul stilistic al fiecărei piese.

Concursurile de mare prestigiu ca „Giovanni Batista Viotti” (Italia), “Markneukirchen” (Germania) sau „Villa de Llanes” (Spania) sunt doar câteva dintre cele mai importante premii câștigate de Răzvan Suma în participările sale la competițiile naționale și internaționale în cariera competițională începută chiar la șase ani.

Născut în 1977, la Cluj-Napoca, urmează cursurile Liceului de muzică din oraşul natal, la clasa profesoarei Gabriela Todor. În anul 2000, obţine Diploma de licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Marin Cazacu. În 2002, studiază în cadrul programului “Artist Diploma” la Longy School of Music – Cambridge (S.U.A.), la clasa profesorului Terry King. Educaţia sa muzicală a fost armonios completată de cursurile de perfecţionare cu maeştrii Marin Cazacu, Arto Noras, Miklos Pereny, Radu Aldulescu, Aurel Niculescu, Mirel Ianovici, Herre-Jan Stegenga, Frans Helmerson şi de colaborările cu muzicieni de marcă, precum Justus Frantz, Maxim Vengerov, Cvartetul Borromeo, Silvia Marcovici sau Misha Katz. La rândul său, Răzvan Suma devine profesor asociat la Universitatea de Muzică Bucureşti şi este invitat să predea la cursuri de măiestrie prestigioase şi cu tradiţie.

Devine, din anul 2008, solist concertist al Filarmonicii din Piteşti, alături de colegii săi din “Romanian Piano Trio” (Alexandru Tomescu şi Horia Mihail). Din 2010, este solist concertist al orchestrelor Societăţii Române de Radiodifuziune.

După participarea sa la ediţia a XXXVII-a (2008), Răzvan Suma urcă pentru a doua oară pe scena “Vacanţelor Muzicale”.


VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A CINCEA

Ziua de joi aduce, în programul ediţiei curente a Festivalului, prima întâlnire cu studenţii. În cadrul Serii instituţiilor de învăţământ muzical superior, reprezentanţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, ai Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi şi ai Facultăţii de Muzică Piatra-Neamţ, vor ieşi la rampă cu o serie de microrecitaluri. Ei vor fi însoţiţi de profesorii lor – Raluca Ouatu, Aurelia Simion, Brînduşa Tudor şi Alexandru Veleşcu.

Seara, în Piaţa Turnului, publicul VAcanţelor muzicale va beneficia de prestaţia unor muzicieni de marcă. Pe scenă vor fi prezenţi Analia Selis (voce), Răzvan Suma (violoncel), Omar Massa (bandoneon), Mariano Castro (pian) şi Rafael Butaru (vioară), reuniţi într-un program spectaculos intitulat ArgEnTango.

ANALIA SELIS

Este originară din Argentina. A început să cânte de la primele amintiri ale vieţii sale. În anul 1998, a obţinut „Diploma de educatoare de muzică” la Universitatea de Muzică din San Miguel de Tucuman (Argentina), pentru ca, din 2002, să deţină “Diploma in Vocal Performance” la “Longy School of Music” (Boston, USA).

În S.U.A. a apărut un drum neaşteptat pentru Analia. L-a întâlnit pe apreciatul violoncelist român, Răzvan Suma, motiv pentru care, în anul 2003, s-a mutat în România.

Analia Selis a reprezentat Argentina la Festivalul „Cerbul de Aur” 2004. Între 2005 şi 2009, a lansat patru albume de mare succes, care au dus-o pe Analia în atenţia mediilor de presă, radio şi televiziune din România.

În anul 2009, a fost invitată pentru a doua oară să cânte în Piaţa Festivalului „George Enescu”, alături de chitaristul Julio Santillan (Argentina), violoncelistul Răzvan Suma şi actrița Mihaela Teleoacă. Au urmat o serie de concerte împreună şi un album lansat în anul 2011, „Un instante”.

În anul 2014, Analia Selis se îndreaptă spre o altă cale muzicală, menită să-i aducă Argentina mai aproape – drumul tangoului. A debutat în arta tangoului în turneul naţional „Vă place tango?”, împreună cu violoncelistul Răzvan Suma şi chitaristul argentinian Julio Santillan.

În anul 2015, a lansat, împreună cu Mariano Castro (membru al renumitei trupe de tango „Narcotango”), proiectul „Tango Simfonic”, tango aranjat pentru orchestră de cameră, pian şi voce. Proiectul a beneficiat de colaborarea celor mai importante filarmonici din ţară.

Anul 2016 este un an extrem de important al carierei sale: devine membru al ansamblului „ArgEnTango”, alături de patru mari muzicieni: Răzvan Suma – violoncel, Rafael Butaru – vioară, Mariano Castro – pian şi Omar Massa – bandoneon. Împreună cu „ArgEnTango”, Analia abordează un alt stil de a cânta tango – Piazzolla. Tot în anul 2016, Analia debutează în cariera sa internaţională, fiind invitată în luna aprilie să reprezinte România la „ABU Radio Song Festival” (Beijing, China) şi în iulie să cânte în Argentina, în oraşul său natal, Tucuman.

Vine pentru a doua oară la Festivalul Internaţional „Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ”.

ARGENTANGO

Obiectivul acestui proiect exprimă în cel mai autentic mod cu putinţă muzica compusă de Astor Piazzolla, supranumită “soundtrack” al Buenos Aires-ului. Cu o puternică tripletă argentiniană formată din binecunoscuţii Analia Selis (voce), Mariano Castro (pian) şi Omar Massa (bandoneon), venit special în România pentru acest proiect, se adaugă doi muzicieni români de mare valoare, Răzvan Suma (violoncel) şi Rafael Butaru (vioară). ArgEnTango îşi propune să aducă publicului o latură necunoscută a lui Piazzolla în România.

După binecunoscuta carieră în muzica comercială, Analia Selis îşi direcţionează activitatea către muzica autentică argentiniană – tangoul. Cele două ediţii ale turneului „Vă place tango?”, cât şi proiectul de mare succes „Tango Simfonic”, sunt dovada clară că tangoul este viitorul Analiei, exprimarea autentică a unui argentinian.

Împreună cu Narcotango, Mariano Castro în triplă calitate – interpret, compozitor, orchestrator – a fost nominalizat de două ori la „Latin Grammy Awards” (2009 şi 2010) la categoria „Cel mai bun album de tangou”. În această formulă, darşși in calitate de pianist şi chitarist-solist, are la activ peste douăzeci şi cinci de turnee internaţionale în Europa, Statele Unite, Canada şi America Latină.

Ambasador al muzicii lui Piazzolla pe marile scene ale lumii, alături de artişti precum Placido Domingo, Omar Massa este prezent permanent pe scene ale marilor orchestre din America, Europa şi Asia. Omar este component şi fondator al cvartetului de bandoneoane „Quatrotango”. Este invitat frecvent pentru a susţine cursuri de măiestrie în întreaga lume. Vine în România special pentru acest proiect.

Solist concertist al Orchestrelor Radio şi profesor la Universitatea de Muzică Bucureşti, Răzvan Suma dezvoltă o perpetuă carieră internaţională de solist, cele peste o mie de concerte şi recitaluri pe care le-a susţinut fiind apreciate pe toate continentele. Reprezentat de cele douăsprezece CD-uri ale sale, Răzvan este considerat unul dintre cei mai prolifici violoncelişti români ai momentului.

Concertmaestru al Operei Naţionale din Bucureşti, al Orchestrei Române de Tineret a României şi al Orchestrei Simfonice Naţionale Române, violonistul Rafael Butaru este o prezenţă constantă pe scenele muzicale naţionale şi internaţionale. În calitate de solist şi ca invitat permanent al Festivalului Sonoro, a susţinut concerte alături de muzicieni precum Gilles Apap, Daniel Rowland, Răzvan Popovici, Diana Ketler, David Cohen, Srdjan Vukasinović.


VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A SASEA

Penultima seară a ediţiei a XLIV-a programează recitalul claselor de măiestrie. Vineri, 7 iulie, pe scena de la Teatrul Tineretulu (de la ora 19:00), va avea loc un recital prezentat de către studenţii îndrumaţi de Verona Maier (clasa de muzică de cameră) şi Ion Bogdan Ştefănescu (clasa de flaut).

De la ora 21:00, în Piaţa Turnului, trei muzicieni – în speţă Marcel Pavel, Vlad Miriţă şi Andrei Lazăr – vor prezenta un program muzical aparte. Cei trei tenori ne vor plimba prin lumea muzicii, interpretând arii din opere celebre.

ANDREI LAZĂR

Distins cu Marele Premiu la Concursul naţional de lied „Ionel Perlea”, precum şi cu Premiul II la Concursul naţional de interpretare a liedului românesc, tenorul Andrei Lazăr este absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică (2007). A debutat la Opera Naţională Bucureşti cu rolul principal Caţavencu, la premiera mondială a lucrării „O scrisoare pierdută”, de Dan Dediu. Are în palmares numeroase apariţii în recitaluri în Bucureşti. A colaborat cu Opera Comică pentru Copii, cu care a participat la turnee în ţară şi străinătate. A participat la producţiile din cadrul Festivalului internaţional al artei lirice Sibiu (2009-2011), ale Festivalului tinerelor talente, Râmnicu Vâlcea (2011) şi ale Festivalului „Bucureştii lui Caragiale” (2012).

Raluca Elena OUATU

S-a născut la Piatra Neamţ în septembrie 1982, a început studiul pianului cu prof. Mihaela Spiridon şi Mircea Dan Răducanu la Liceul de Artă din oraşul natal. A continuat la Liceul de Muzică “Dinu Lipatti” din Bucureşti, cu prof. Magda Stănescu, Marcela Nistor, Ioana Minei, Ana Pitiş. A absolvit cursurile de licenta, masterat si doctorat in cadrul UNMB, sub indrumarea Prof. Univ. Dr. Dana Borsan. In prezent este Lector Univ. Dr. al Univesității Naţionale de Muzică din Bucureşti.

A beneficiat de burse de studiu in Germania-Munchen clasa prof. Walter Krafft, in Polonia – Universitatea de Muzica Karol Lipinski, clasa prof. Grzegorg Kurzynski, in Lituania-Vilnius clasa prof. Jurgis Karnavicius, şi Italia – Cuneo.

Este laureată a numeroase concursuri naţionale (Baia Mare, Arad, Ploiesti, Odorheiu Secuiesc, Bucureşti, Tulcea, Focşani, Bacău) si internaţionale (Carl Filtsch-Sibiu, Jeunnesses Musicale-Bucureşti, Grecia-Konterteum, Italia-Tortona, Polonia-Antonin).

Personalitatea şi talentul său deosebit manifestat pentru domeniul muzicii de cameră şi al acompaniamentului, au propulsat–o către o carieră deosebită în aceste domenii, fiind invitată ca acompaniator oficial in cadrul Concursului şi Festivalului Internaţional George Enescu, a Concursului Internaţional J M Events Romania 2011, 2012, 2014 a concursurilor şi cursurilor Internaţionale de Dirijat Orchestră Micul Paris – Bucureşti 2010, 2011, 2012 şi Jeunesses Musicales 2012, 2013, 2014 a susţinut masterclass-uri pentru personalităţi ca Rony Rogoff ( SUA ), Michael Martin Kofler ( Germania ), Hedwig Swimberghe ( Belgia ), Rockwell Blake ( SUA ), Liora Maurer ( SUA ), Marcin Habela (Elvetia), Lucas Meachem ( S.U.A.), Sivia Marcovici, a colaborat cu Orchestra si Corul Filarmonicii de Stat George Enescu Bucureşti, cu Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Orchestrele de tineret Camerata Regală şi Orchestra Română de Tineret, Orchestra Filarmonicii din Israel, sub conducerea Maestrului Zubin Mehta, Corul Naţional de Cameră Madrigal, Bucharest Brass Ensemble şi nu în ultimul rând este o prezenţă încântătoare în cadrul ansamblurilor camerale de renume.

A susţinut recitaluri solo şi concerte în tară şi in străinătate (Spania, Italia, Germania, Austria, Franţa, Elvetia, Republica Moldova, Polonia, Lituania). A concertat alături de Orchestra Simfonica Malaga, Classical Orchestra Andaluzia, Orchestra Mellilla, Orchestra Internationala de Tineret-Italia, Filarmonica Natională Serghei Lunchevici-Chişinău, Bucharest Symphonic Pops, Filarmonicile din Bacău, Iaşi, Botoşani, Craiova, Sibiu, Brasov, Targovişte, Râmnicu-Vâlcea, Oradea, Ploieşti, sub bagheta dirijorilor Ovidiu Balan, Alexandru Iosub, Bogdan Vodă, Samuel Muni, Juan Paulo Gomez, Ignacio Pilone, Octav Calleya, Ilarion Ionescu Galati, Constantin Adrian Grigore, Maria Angeles Rozas Carballo.

A participat la cursurile de maiestrie ale pianistilor Mihai Ungureanu, Walter Krafft, Viniciu Moroianu, Vincenzo Balzzani, Arkady Sevidov-Moscova, Gabriel Amiras, Shoshana Rudiakov. A înregistrat un CD în Germania, cu Beethoven – Concertul pentru pian si orchestră nr 1.

 

ION BOGDAN ŞTEFĂNESCU

S-a născut în oraşul Câmpina, judeţul Prahova, la data de 25 aprilie 1969.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Facultatea de Interpretare Muzicală – secţia Flaut – la clasa prof. Virgil Frâncu (1993), obţine diploma de „Master of Music” la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign, SUA (1995), unde l-a avut ca profesor pe renumitul flautist englez Alexander Murray. În paralel cu studiile de masterat, a activat, în cadrul Universităţii Illinois, în calitate de asistent al prof. Alexander Murray (1994 – 1995). Este doctor în muzică din anul 2002, când a obţinut înalta calificare profesională la Universitatea de Muzică din Bucureşti, cu lucrarea intitulată „Tehnici şi timbralităţi arhaice în creaţia contemporană pentru flaut” avându-l ca profesor îndrumător pe compozitorul Octavian Nemescu.

După terminarea studiilor universitare, a fost angajat în calitate de cadru didactic la catedra de Flaut a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a activat între anii 1993-1998. Din 1998 până în prezent, este membru al Orchestrei Filarmonice „George Enescu” din Bucureşti, unde ocupă funcţia de prim flautist, şef de partidă. Din anul 2007 este şi solistul Filarmonicii „Banatul” din Timişoara.

Activitatea artistică şi-a început-o de la vârsta de paisprezece ani, în 1983, când a debutat ca solist, pe scena Ateneului Român, într-un concert de Vivaldi, acompaniat de Orchestra Tineretului Bucureştean. Din anul 1983 şi până în prezent, Ion Bogdan Ştefănescu a desfăşurat o intensă activitate artistică, ce a constat în nenumărate recitaluri şi concerte, în România şi în străinătate: Anglia, Franţa, Spania, Cehia, Coreea de Nord, Japonia, SUA, Ungaria, Italia, Germania, Olanda, Elveţia, Suedia, Norvegia.

A participat la o serie impresionantă de festivaluri naţionale şi internaţionale: „George Enescu”, ediţiile 1985, 2003, 2005 (în dublă ipostază: de solist şi de dirijor al Orchestrei de Cameră Radio), 2007, 2009 (invitat cu două recitaluri), 2011, 2013, Culture Escape (Elveţia, 2007), Zeit für Musik (Bayreuth, Germania, 2006), Festivalul Steingreber (Bayreuth, Germania, 2006), acestea fiind doar câteva exemple.

A primit importante şi onorante distincţii pentru meritele sale artistice: „Diploma și medalia de excelență” acordate de UNIMIR”, 2013; „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, medalie conferită de Preşedintele României, 2011; Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare, acordat formaţiei camerale „Trio Contraste”, al cărui membru este, 2009; Premiul Revistei „Muzica” pentru interpretare, 2009; Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare solistică, 2007; Medalia „Meritul Cultural” conferită de Preşedintele României, 2004.

Ion Bogdan Ştefănescu este membru fondator al ansamblurilor „Procontemporania” şi „Profil” şi al ansamblului „Barock Orchestra”. Este, de asemenea, membru al trioului „Contraste” şi al cvintetului de suflători „George Enescu”.

VERONA MAIER

Începe studiul pianului la vârsta de şase ani, la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice nr. 2 din Bucureşti, iar din 1975, devine elevă a Liceului de Artă „George Enescu”, pe care îl absolvă în 1980. În vara aceluiaşi an, este admisă la Universitatea de Muzică din Bucureşti, unde îşi încheie studiile la clasa de pian a profesoarelor Ioana Minei şi Ana Pittiş. În 1983, este deţinătoarea unei burse de studii din partea Guvernului francez pentru cursurile de pian ale Academiei de Vară de la Nisa.

Este, în prezent, profesor universitar doctor la catedra de muzică de cameră și Prorector al Universității Naţionale de Muzică Bucureşti. Desfăşoară o bogată activitate artistică, materializată în recitaluri, concerte şi cursuri de măiestrie (Italia, Elveţia, Franţa, Ungaria, Germania, Austria, Spania, Portugalia, Danemarca, Polonia, Suedia, Anglia, Cehia) şi participă la Festivalul Internaţional „George Enescu”, Festivalul Internaţional al Muzicii Noi şi Festivalul Artelor (Bucureşti), Festivalurile Internaţionale de la Palencia şi Santander (Spania), Festivalul „Festum Musicae” (Iaşi), Festivalul de Artă Medievală (Sighişoara), „Zilele Muzicii Româno-Americane” (Constanţa), Festivalul filmului elveţian (Bucureşti), Festivalul de Teatru Atelier (Sfântu Gheorghe), Festivalul „Max Deutsch” (Paris).

Alături de prestigioşi dirijori şi interpreţi din România şi din străinătate, apare în cadrul unor orchestre cum ar fi Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de cameră „Simfonietta” sau Orchester Contemporary Opera Zürich, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Ansamblul „Concordia”. Manifestă o preferinţă deosebită pentru muzica de cameră, domeniu în care colaborează, între alţii, cu Daniel Kientzy (saxofon), Pierre Yves Artaud, Claudi Arimany, Alan Weiss, Virgil Frâncu (flaut), David Harris, Aurelian Octav Popa (clarinet), Remus Azoiţei, Florin Croitoru (vioară), Ioana Ostafi, (violoncel), Ion Ivan Roncea (harpă), Sarah Meredith, Elisabeth Lawrence (mezzo-soprane).

Alături de Georgeta Stoleriu, Anca Iarosevici şi Robert Dumitrescu, face parte din formaţia de cameră „Studioul de Muzică Veche”, unde evoluează la clavecin şi percuţie.

A realizat înregistrări şi a participat la numeroase emisiuni pentru radio şi televiziune, fiind prezentă pe şapte CD-uri realizate în ţară şi în străinătate.

Este o prezenţă constantă la „Vacanţele Muzicale” de la Piatra-Neamţ, răspunzând cu amabilitate de fiecare dată când a fost solicitată.

În 2004, a fost distinsă cu medalia „Meritul cultural – clasa I”, de către Preşedinţia României.

MARCEL PAVEL

S-a născut pe 4 decembrie 1959, în satul Independenţa, judeţul Galaţi. Artistul face parte dintr-o familie de muzicieni. A început studiile muzicale la şase ani, în clasa a IV-a, înscriindu-se Şcoala de Muzică şi Arte Plastice din Câmpulung Muscel (jud. Argeş), la violoncel şi pian . A urmat Liceul de Muzică şi Arte Plastice din Piteşti, studiind în paralel în particular percuţia, iubind foarte mult stilurile de muzică rock şi jazz-rock. Este absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti – secţia Canto clasic.

În urma experienţei căpătate de-a lungul acestor ani, în vara lui 2000 a devenit un artist cunoscut la nivel naţional lansându-se cu melodia „Frumoasa Mea” compusă de Ovidiu Komornik. Despre „Frumoasa Mea” artistul spune că speră să rămână mult timp în inima românilor.

Albumul „Frumoasa Mea” a fost vândut în douăsute cincizeci de mii de exemplare, fapt pentru care i s-a acordat „Discul de Platină”. A colaborat cu numeroase personalităţi din show-biz-ul românesc şi internaţional – Monica Anghel, Sanda Ladoşi, Luminiţa Anghel, Nico, Andra, Bodo, Laurenţiu Cazan, Elena Cârstea, Lavinia – ex Spicy, soprana Mihaela Stanciu, soprana Irina Iordăchescu, soprana Crina Zancu, Toto Cutogno, Boney M (în concert la Chişinău, în 2006), Smokie (în concert, la Craiova, 2007) precum şi cu Orchestra Filarmonicii „George Enescu” condusă de Iosif Prunner şi Big Bandul Radio condus de Ionel Tudor. A fost membru al formaţiei „Riff” şi în anul 1981 a efectuat un turneu de şase luni împreună cu formaţia” Semnal M”.

În prezent este compozitor şi poliinstrumentist, cunoscând chitara bas, contrabasul, violoncelul, pianul şi percuţia. A susţinut nenumărate turnee în străinătate: Olanda, Germania, Italia, Belgia, Franţa (Paris), Elveţia (Lausanne, Geneva), Austria, Polonia, Egipt, Israel, Statele Unite ale Americii, Spania, Portugalia, Grecia, Turcia, Cipru, Estonia, Republica Moldova.

În 2002 a câştigat selecţia naţională pentru Eurovision 2002 alături de Monica Anghel cu piesa „Tell me why”. În finală s-au clasat pe locul nouă, cea mai bună poziţie a României în concurs de până atunci.

VLAD MIRIŢĂ

Este născut pe 2 august 1981 în oraşul Târgovişte. La îndemnul mamei sale, s-a înscris la cursurile de canto clasic ale Şcolii de Arte „Octav Enigărescu” din oraşul natal. În anul 2002, la Festivalul „Mamaia”, câştigă Locul I la secţiunea debutanţi. Astfel începe cariera în lumea muzicii uşoare şi devine primul artist român care a abordat stilul crossover sau pop-opera.

Angela Gheorghiu îl invită să cânte alături de ea în Concertele de Gala (Sankt Petersburg, Torre del Lago, Cortona, Zilele Bucureştiului (2009). Împreună cu Nico, reprezintă România la Concursul Internaţional EUROVISION 2008 — Belgrad.

Devine solist al Operei Naţionale din Bucureşti (ianuarie 2006)

Premiul I la Festivalul internaţional pentru voci de tenor Traian Grozăvescu în Lugoj.

Premiul FIDOF — Festivalul internaţional de muzică pop „Slaviansky Bazaar”, Vitebsk (Belarus, 2004).

VACANŢE MUZICALE 2017, ZIUA A SAPTEA

Închiderea ediţiei a XLIV-a a Vacanţelor Muzicale beneficiază de un concert de muzică de operă. Evenimentul o va avea în prim plan pe soprana Cellia Caterina Costea, fiică a urbei noastre. Solistă a Operei din Atena, Cellia va cânta la închiderea ediţiei alături de Orchestra simfonică de tineret „Naissus” din Niš (Serbia), dirijor, Zoran Andrić.

Un amănunt: „Naissus”, numele orchestrei sârbeşti, este denumirea latinească a oraşului Niš (Niş).

Cellia Caterina Costea

S-a născut într-o familie de muzicieni. A studiat vioara la Şcoala de Muzică din Piatra-Neamţ şi, mai târziu, canto, cu profesoara Elena Botez la Liceul de Artă din acelaşi oraş. Şi-a continuat studiile la Universitatea de Muzică din Bucureşti şi este câştigătoarea a unsprezece concursuri internaţionale de canto.

A debutat pe scena Operei Naţionale Bucureşti în rolul Desdemonei din „Otello”, de G. Verdi, cariera internaţională având ca punct de plecare rolul Contesei din „Nunta lui Figaro”, de W. A. Mozart la Klagenfurt.

Interpretând repertoriul lirico-spint, a evoluat pe unele din cele mai importante scene de operă, dintre care putem enumera Covent Garden-Londra, Opera de Stat din Viena, Teatrul Liceu de Barcelona, Deutsche Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Operele de Stat din Stuttgart, Duesseldorf, Frankfurt, Hannover, Opera de Toulon, Capitole de Toulouse, Opera de Nice, Opera municipal de Marseille, Opera Royal de Wallonie-Liège, Teatrul Naţional Praga, Opera din Cairo, Concertgebouw Amsterdam şi Opera Regală Amsterdam, în Italia în teatrele de operă din Palermo, Cagliari, Catania, Brescia, Como, Pavia, Cremona, Reggio Emilia, Novarra, Modena şi Piacenza, în Coreea de Sud, Japonia, Taiwan, China şi Chile. Se remarcă în roluri precum: Contessa – Nunta lui Figaro, Arminda – La finta giardiniera, Donna Elvira – Don Giovanni, Liu – Turandot, Mimi – La Bohème, Tosca, Madama Butterfly, Nedda – Pagliacci, Aida, Amelia –Simon Boccanegra, Leonora – Trovatore, Desdemona – Otello, Elena – Vecerniile siciliene, Amelia – Bal mascat, Elisabetta – Don Carlo.

Dirijorii importanţi cu care colaborează sunt Seiji Osawa, Juliano Carella, Mark Elder, Ascher Fisch, Eugene Kohn, Jiri Kout, Alain Lombard, Pinchas Steinberg, Alberto Veronesi, Abel Ybes.

Din anul 2012, este solista Operei Naţionale din Atena, an în care primeşte din partea Uniunii Criticilor de Teatru şi Muzică din Grecia, Marele Premiu pentru cel mai bun artist al anului.

ORCHESTRA FILARMONICĂ DE TINERET „NAISUS”

Orchestra de Tineret din Niš (Serbia) și-a început activitatea la 1 noiembrie 2010, chiar în holul Primăriei oraşului, bucurându-se de susţinerea primarului şi a preşedintelui de onoare al Filarmonicii, prof. dr. Zoran Perisić. În prezent, consiliul director al orchestrei îi are ca membri pe Zoran Andrić, preşedinte-fondator şi prim-dirijor, prof. dr. Dragan Stanimirović, director general onorific (in memoriam), Srdjan Savić, noul director general şi pe Dejan Savić, dirijor şi manager artistic.

Prima apariţie pe scenă a Orchestrei „Naissus” a avut loc pe 14 ianuarie 2011, în cadrul tradiţionalului Concert de valsuri vieneze de Anul Nou.

Membrii orchestrei sunt tineri din 20 de orașe din Serbia, de la Subotica la Leskovac. Formaţia a participat la Festivalul Filarmonicilor de Tineret din Florenţa, ediţia a XIII-a, unde spectatorii s-au ridicat în picioare, în semn de apreciere a evoluţiei lor subtile şi profunde. Orchestra a sărbătorit prima aniversare cu o apariţie internaţională la Sofia şi cu un concert la Leskovac.

Anul 2012 a fost marcat de alte evenimente importante: câştigarea Medaliei de aur la „World Contest of Youth Orchestras”, la Praga, sărbătorirea Zilei Internaţionale a Muzicii cu o premieră – Simfonia a 9-a „Din Lumea Nouă” a lui Dvořák sau participarea la Festivalul „Estate Musicale Romana”, în luna august, urmată de concerte la Sorento, Napoli, Bologna şi la Festivalul „Ravello”. Directorul artistic al Festivalului „Estate Musicale Romana” i-a invitat apoi să facă un turneu în Italia.

În 2013, orchestra participă la o competiţie internaţională dedicată formaţiilor de tineret, desfăşurată la Viena, unde ocupă locul 4. Cu acest prilej, susţine două concerte în Viena şi Bendorf.

În anul 2014, la competiţia europeană a orchestrelor de tineri, desfăşurată la Bratislava, câştigă o nouă medalie de aur.

Orchestra se află la prima vizită în România, iar după încheierea Festivalului „Vacanțe Muzicale”, vor începe pregătirile pentru a susține, în 2018, un concert special la Walt Disney Concert Hall în Los Angeles.

Zoran ANDRIĆ – dirijor

S-a născut în 1955 şi a absolvit secţia de compoziţie şi dirijat de la Facultatea de Muzică din Skopje, Macedonia. În 1983 a urmat cursuri de perfecţionare cu profesorul Milan Horvat, la Liceul de Muzică din Grazz. Din 1984 până în 1993, a lucrat ca profesor de cor şi orchestră la Şcoala de muzică „Petar Konjevic” din Belgrad. De asemenea, a înregistrat numeroase succese cu Orchestra şi Corul de Cameră pentru Copii.

În 1986, în calitate de bursier al Guvernului Rusiei, s-a specializat în dirijat operă simfonică la Conservatorul „Nikolai Rimski-Korsakov” din Sankt Petersburg, la clasa prof. dr. Rovilja Martinova.

Compune din anul 1971, repertoriul său cuprinzând Sonata „Dramatica” pentru pian, Suita pentru pian, Scherzo pentru pian şi două cvartete de coarde, Lastovo Vision pentru flaut şi pian, zece miniaturi, Simfonia nr. 1, Poema simfonică, Oratoriul, Concert pentru pian şi orchestră, Fantezie pentru orchestră, trei compoziţii pentru cor.

Ca dirijor, a susţinut concerte cu mai multe orchestre: Simfonijski Orkestar RTS, Makedonska Omladinska Filharmonija (în calitate de fondator), orchestrele simfonice din Pristina, Titograd, Mostar, Sofia, Vidin, Vrac, Ruse şi Plovdiv. A înfiinţat orchestrele „Sorabia” la Belgrad şi KPGT din Niš.

A colaborat cu solişti renumiţi: Stefan Milenković, Jovan Kolundžija, Flavio Kolombo (Italia), Carsten Grøndahl (Suedia), Romeo Smilkov (Bulgaria), Mona Mari Nok (America), Radmila Bakočević, Jadranka Jovanović, Katica Nikolić, Vera Royova (Rusia), Uros Dojčinović, Jasminka Stančul, Marina Arsenijević.

Este fondator şi director artistic al Festivalului Internaţional de Muzică „Old Gold” din Niš. De asemenea, tot lui Zoran Andrić i se datorează renaşterea Concertului vienez tradiţional de Anul Nou de la Niš. A înregistrat zece CD-uri, LP-uri, casete şi a realizat înregistrări pentru producţia muzicală a RTS.

Este, de asemenea, fondator al Corului de Cameră din Niš format din cei mai buni şi experimentaţi interpreţi. În noiembrie 2010, a înfiinţat Orchestra Filarmonică „Naissus” din Niš, pe care o dirijează cu mare succes şi în prezent.