VACANȚE MUZICALE LA PIATRA-NEAMȚ, Ediția a XLIX-a, Sâmbătă, 13 iulie 2024, Platoul Curții Domnești, ora 21:00

Sâmbătă, 13 iulie 2024, Platoul Curții Domnești, ora 21:00

GALĂ DE OPERĂ

ORCHESTRA IONEL PERLEA

Dirijor: CĂTĂLIN TOROPOC

Solişti:

Solişti: ALEXANDRA GRIGORAŞ (soprană)

CLAUDIA CAIA (mezzosoprană)

GEORGE PROCA (bariton)

 

Program:

  1. G. Bizet – Carmen – Preludiu, Orchestra „Ionel Perlea”
  2. Arie Habanera– Claudia Caia
  3. Arie Toreador – George Proca
  4. C. Saint Saens- Samson et Dalila,
    Mon coeur s’ouvre a ta voix – Claudia Caia
  5. J. Offenbach – Povestirile lui Hoffmann
    Entracte Act I – Orchestra „Ionel Perlea”
  6. Povestirile lui Hoffmann Barcarola Duet – Alexandra Grigoraș și Claudia Caia
  7. G. Verdi – Uvertura Nabucco – Orchestra „Ionel Perlea”
  8. G. Verdi – La TraviataÈ strano… Ah forse lui– Alexandra Grigoraș
  9. G. Verdi – Otello – Monologul lui Jago, George Proca
  10. P. Mascagni – Intermezzo Cavalleria rusticana
  11. Duet Amonasro Aida
  12. G. Verdi – Il TrovatoreStride la vampa – Claudia Caia
  13. G. Verdi- Il Trovatore- Tacea la notte placida – Alexandra Grigoras

 

Cătălin Toropoc

CĂTĂLIN TOROPOC

Absolvent al Universității de Arte  „Ovidius” din Constanța, secția Interpretare Muzicală, baritonul Cătălin Toropoc își desăvârșește și studiile dirijorale la ,,Accademia Internazionale di Musica” din Roma, la clasa prof. Claudio Maria Micheli, urmând și studiile masterale în dirijat orchestră la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, la clasa Maestrului Dumitru Goia.

De asemenea, urmează cursuri  Masterclass cu Maestrul Dumitru Goia și cu dirijorii de talie internațională Carlo Montanaro, Michalis Economou, David Crescenzi.

Este dirijor și fondator al Coralei „Magna” din Constanța, cu care participă la concerte și festivaluri, atât pe plan național, cât și pe plan internațional.

Este dirijor principal al Orchestrei „Anima” a catedralei Sf. Iosif din București, cu care are programate concerte cu specific sacru în țară și în străinătate.

Colaborează cu Teatrul Național de Opera și Balet „Oleg Danvoski” din Constanța, Filarmonica Pitești, Filarmonica Natională „Serghei Luncheevici” din Chișinău, fiind și dirijorul Galei Finale a Concursului Internațional de Canto „Ionel Perlea”, Slobozia.

În calitate de prim-solist al Operei Naționale din București colaborează cu cele mai importante teatre de Operă din țară: Opera Națională Română Cluj-Napoca, Opera Națională Română din Iași, Opera Română Timișoara, Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Opera Română din Craiova, dar și  cu Filarmonicile importante din țară: Filarmonica „George Enescu”, Sala Radio, Filarmonica Botoșani,  Filarmonica Brașov.

Pe plan internațional este invitat al Teatro San Carlo di Napoli, Dubai Opera, Teatro „Giovane da Udine”, precum și în turnee internaționale în: Austria, Germania, Franța, Italia, Elveția.

 

Orchestra simfonică Ionel Perlea

ORCHESTRA IONEL PERLEA, avându-l concertmaestru pe Cristian Balaș, este Orchestra oficială a Festivalului Internațional „Ionel Perlea” din Slobozia-Ialomița, locul natal al marelui dirijor și compozitor român. Este formată din instrumentiști ai Operei Naționale București, ai Filarmonicii „George Enescu” București și ai Orchestrei Naționale Radio.

Pe lângă Galele Finale ale Concursurilor Internaționale de Canto și Dirijat, are în repertoriu titlurile: „La Traviata”, „Don Giovanni”, „La Boheme” și „Tosca”, în cadrul Masterclas-ului International de Dirijat Opera integral, precum și numeroase simfonii: Haydn, Mozart, Beethoven, Ceaikovski, Mendelssohn, Schubert și Gale Tematice de Operă din lucrările lui Mozart, Verdi, Puccini.

Orchestra s-a bucurat de colaborarea cu dirijori importanți ai scenei internaționale și autohtone: Sabin Păutza, Claudio Maria Micheli, Alessandro Cedrone, Andriy Yurkevych, Adrian Morar, Mihnea Ignat, Eduard Dabrovski și Cătălin Toropoc.

 

Alexandra Grigoraș

ALEXANDRA GRIGORAŞ

Născută în Piatra-Neamț, Alexandra își începe studiile de canto la Liceul de Artă „Victor Brauner” din localitatea natală, sub îndrumarea sopranei Elena Botez. Își continuă studiile la Conservatorul „Luigi Cherubini” din Florența, unde va termina cu notă maximă.

În anul 2015, debutează cu succes în rolul Contesei din opera „Le nozze di Figaro”, de Mozart, la Opera din Tenerife și anul următor, cu același rol, la Opera din Bologna.

Câștigătoare a numeroase concursuri, din Italia și alte țări, începe colaborarea cu Agenția de canto „In ART” din Milano. Își perfecționeaza studiile cu numeroși artiști internaționali, cum ar fi Mirella Freni, Katia Ricciarelli și Mariella Devia.

În anul 2017, debutează în al teatrul „Verdi” din Trieste, în rolul Tatianei din opera „Evgheni Onegin”, de Ceaikovski.

În anul 2018, se întoarce la opera din Tenerife pentru rolul Madamei Cortese din opera „Il Viaggio a Reims”, de Rossini. În anul următor, debutează la „Teatro Massimo” din Palermo, cu roulul lui Liu din opera „Turandot”, de Puccini, rol pe care îl va cânta și la Opera din Tenerife, în același an.

O cunoaște pe Katia Ricciarelli într-un concurs de canto la Orte, unde va primi premiul celei mai bune soprane și rolul lui Mimì din opera „La Boheme”, de Puccini, rol pe care îl va prezenta cu succes și în Teatrul „Petruzzelli” din Bari.

Este invitată, în anul 2022, să cânte la opera „La Boheme”, în rolul lui Mimì la Teatrul „Colon” din Buenos Aires.

În Romania, a cântat în rolul Violettei din „La Traviata”, de G. Verdi, și Donna Anna din opera „Don Giovanni”, W. A. Mozart, în cadrul Masterclassului de dirijat de la Slobozia. După un an, a cântat, la Filarmonica din Brașov, partea de sopran din „Carmina Burana”, de Carl Orff.

În noiembrie 2022, intepretează, la Festivalul din Glyndbourne, rolul lui Mimì.

În anul 2023, cântă, alături de opera din Livorno, rolul Violettei din „La Traviata”, rol pe care îl va reprezenta și la Teatrul „Bunka Kaikan” din Tokio, în cadrul turneului cu Opera din Roma.

În noiembrie 2023, Alexandra este invitata să interpreteze rolul lui Mimi la Teatrul de operă din Bolzano, din Italia, rol pe care trei luni mai apoi îl reprezintă și la Teatrul din Trento, Italia, iar în aprilie 2024, la Kiel, Germania.

Este cunoscută iubitorilor de muzică nemțeni, Alexandra Grigoraș având mai multe prezențe pe scena Vacanțelor Muzicale.

 

Claudia Caia

CLAUDIA CAIA

Mezzosoprana Claudia Caia, fostă elevă a Liceului de Artă „Victor Brauner” din Piatra-Neamț, la clasa de canto a doamnei profesor Elena Botez, este absolventa Universității de Muzică din București și desfășoară o intensă activitate artistică atât în țară (Opera Națională București, Sala Radio, Filarmonica „George Enescu”, Sala Palatului, Opera Brașov, Filarmonicile din Pitești, Sibiu, Brașov), cât și în străinătate (turnee în Italia, Germania, Franța, Polonia, Grecia, Republica Moldova).

A colaborat cu personalități marcante: Vlad Conta, David Crescenzi, Ludovic Bacs, Daniel Jinga, Ethan Schmeisser, Miquel Ortega, Stephen Barlow, Matteo Mazzoni, Toufic Maatouk, Cătălin Ionescu Arbore, Cristian Sandu, Dumitru Cîrciumaru.

S-a remarcat în repertoriul vocal-simfonic (Verdi – „Recviem”, Vivaldi – „Gloria”, Bach – „Magnificat”, Handel – „Messiah”, Pergolesi – „Stabat Mater”) și în cel al operei contemporane (Enescu – „Oedipe”, Philip Glass – „Akhnaten”, L. T. Ciocănea – „Doamna cu cățelul”, Anatol Vieru – „Ultimele zile, ultimele ore”, Miquel Ortega – „La Casa de Bernarda Alba”). Rolurile favorite de operă sunt Azucena din „Il Trovatore” și Ulrica din „Un ballo in maschera” (Verdi), Erda din „Inelul nibelungilor”, „Aurul Rinului” (Wagner), Zia Principessa din „Suor angelica” (Puccini).

A participat la cursuri de măiestrie cu: Daniela Dessi, Ira Siff, David Lomeli, Daniel Magdal, Petra Lang, Vasile Martinoiu, Liliana Matei-Ciucă, Lucy Arner, Liora Maurer, Sharon Mohar, Irina Iordăchescu, Peter Maus.

 

George Proca

GEORGE PROCA

Născut într-o familie de intelectuali, la Piatra-Neamţ, baritonul George Proca dovedeşte încă de la o vârstă fragedă talentul muzical. Este îndrumat spre studiul pianului la vârsta de cinci ani, pentru ca mai apoi să urmeze cursurile Școlii de Muzică, respectiv ale Liceului de Artă „Victor Brauner” din oraşul natal unde, mai târziu, îşi începe studiul Interpretării muzicale, având-o ca profesor îndrumător  pe doamna prof. Elena Botez.

Ȋncepe aprofundarea studiului de belcanto la Universitățile de Muzică din Bucureşti și la „George Enescu” din Iaşi, unde i-a avut ca profesori îndrumători pe maeştrii Nicolae  Constantinescu, Pompei Hărăşteanu, Corneliu Solovăstru.

Ca masterand al universităţilor amintite, participă la masterclass-uri atât în ţară cât şi în străinatate, cursuri iniţiate de mari maeştrii în arta cântului precum: Viorica Cortez, Giuseppe Pastorello, Leontina Văduva, Corneliu Fânăţeanu, Marina Krilovici, Corneliu Murgu.

Este laureatul mai multor concursuri de interpretare muzicală, dintre care amintim: Premiul de excelenţă „Giuseppe Taddei” pentru cel mai bun bariton la „Concorso Internationale V. Bellini per cantanti lirici”, în 2010.

Debutul şi-l face pe scena Operei Naţionale Romane din Iaşi, în 2010, cu opera „Don Giovanni”, de W. A. Mozart. Urmează o perioadă în care a interpretat diferite roluri de mai mică sau mare anvergură, în care a colaborat cu mai multe instituţii de profil din ţară.

Ȋn anul 2013, urmează debutul pe scena Operei Naţionale Române din Timişoara, cu rolul Escamillo din opera „Carmen”, de G. Bizet. Ulterior, este angajat de această instituţie, unde interpretează roluri precum: Contele di Luna din „Trubadurul”, G. Verdi
Renato – „Bal Mascat”, G. Verdi; Germont – „Traviata”, G. Verdi; Escamillo – „Carmen”, G. Bizet; Don Giovanni – „Don Giovanni”, W. A. Mozart; Alfio – „Cavaleria Rusticana”, P. Mascagni; Tonio – „Paiațe”, R. Leoncavallo; Monterone – „Rigoletto”, G. Verdi; Barone – „Traviata”, G. Verdi; Marchese – Traviata”, G. Verdi; Valentin – Faust”, Ch. Gounod; Ping – „Turandot”, G. Puccini; Scarpia – „Tosca”, G. Puccini; Uberto – „La Serva padrona”, G. B. Pergolesi; Marcello – „Boema”, G. Puccini; Amonasro – „Aida”, G. Verdi; Belcore – „L’elisir  d’amore” , G. Donizzetti; Nabucco – „Nabucco”, G. Verdi; Iago – „Otello”, G. Verdi.