Vacante Muzicale – Ediţia a XLIII-a, 3 – 9 iulie 2016

Festivalul Internaţional Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ revine în actualitate. Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” va organiza, la începutul lunii iulie, când emoţiile examenelor studenţeşti au trecut, cea de a XLIII-a ediţie. Organizatorii au plăcerea de a anunţa prezenţa la festival a multor artişti de valoare, precum şi a multor tineri talentaţi. Publicul meloman al oraşului se va putea bucura de recitaluri şi concerte de muzică clasică sau jazz, flamenco ori muzică de cameră, de seară corală, muzică etno-rock, folclor.

Concret, atât deschiderea, cât şi închiderea ediţiei curente vor fi făcute de concerte de muzică simfonică şi de operă. Vor urca pe scena festivalului orchestre din Braşov şi Bucureşti, ambele având la pupitru dirijori de peste hotare – Nayden Todorov (Bulgaria) şi Jin Wang (China), cu solişti de primă clasă – violoncelistul Anton Niculescu şi soprana Vassiliki Karayanni (Grecia).

În cele şapte seri ale ediţiei vor fi programate douăsprezece recitaluri şi concerte şi o lansare de carte. Vor sosi la Piatra-Neamţ, pentru a petrece frumoase seri de vară, formaţii şi ansambluri prestigioase, precum Corul Naţional de Cameră „Madrigal”, formaţia „Nightlosers”, cvartetul „Fagotissimo”, „Romanian Brass Orchestra”, Ansamblul de muzică populară „Fraţii Advahov”, Trio Zamfirescu şi Adrian Nour.

Se vor întoarce la matcă, pentru două seri muzicale alături de prieteni, artiste de valoare ale lumii muzicale româneşti, aşa cum sunt cantareata de jazz Luiza Zan şi soprana Alexandra Tărniceru.

Respectând tradiţia impusă încă de la prima ediţie, Vacanţele Muzicale ale anului 2016 vor avea cuprinse în program cursuri de măiestrie. Au fost invitaţi pentru a le conduce, Galina Buinovschi (curs de vioară) şi Dorin Gliga (oboi).

Întregul eveniment va avea loc între 3 şi 9 iulie.

VACANŢE MUZICALE 2016, PRIMA ZI

Duminică, 3 iulie, se va da startul ediţiei cu numărul 43 a Festivalului Internaţional VACANŢE MUZICALE LA PIATRA-NEAMŢ. Pentru deschiderea prestigioasei manifestări, Centrul pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” a invitat Filarmonica din Braşov, la pupitru dirijoral aflându-se, pentru acest eveniment, Nayden Todorov (Bulgaria), iar solist, viloncelistul Anton Niculescu.

Programul va cuprinde uvertura operei „Nunta lui Figaro” (W.A. Mozart),
Concertul în Si bemol Major pentru violoncel şi orchestră (Luigi Boccherini), solist Anton Niculescu, şi Simfonia a IV-a „Italiana” (Felix Mendelssohn Bartholdy).

În cele ce urmează, iată câteva informaţii despre protagonişti.

Poza 1FILARMONICA BRAŞOV

Braşovul şi-a inaugurat viaţa publică de concert cu evenimentul artistic susţinut de Societatea filarmonică braşoveană (Kronstadter Philarmonische Gesellschaft) în data de 6 mai 1878, sub bagheta lui Anton Brandner; impunându-se ca dirijor, compozitor şi pedagog, acesta poate fi considerat iniţiatorul şi fondatorul societăţii.

Sub conducerea lui Max Krause, cel care câştiga prin concurs postul de dirijor după moartea lui A. Brandner (în anul 1900), repertoriul orchestrei se diversifică iar viaţa de concert se amplifică. Activitatea frenetică a Societăţii filarmonice braşovene este întreruptă de ultimii doi ani ai primului război mondial, ani în care viaţa muzicală braşoveană va pierde cei mai buni muzicieni ai săi: Max Krause (1917) şi Rudolf Lassel (1918).

Societatea filarmonică brasoveană îşi va relua activitatea în anul 1919, când braşoveanul Paul Richter este ales dirijor al Orchestrei Societăţii.

După 66 de ani, timp în care pe podiumul şi la pupitrul orchestrei s-au aflat personalităţi de excepţie (Johann Strauss în anul 1848, Joseph Joachim şi Johannes Brahms în 1878, Richard Strauss – 1921, Felix von Weingartner – 1923, George Enescu – 1923, 1928, 1930, Edwin Fischer), Societatea filarmonică braşoveană se desfiinţează. Viaţa muzicală anterioară va fi continuată, timp de două decenii, de marele dirijor şi profesor de muzică Dinu Niculescu, cel care a reuşit să adune fonduri şi să reorganizeze orchestra. Stimulată de colaborarea unor mari dirijori, ca George Georgescu şi Constantin Silvestri, orchestra obţine succese triumfale şi câştiga, pe drept cuvânt, întreaga atenţie, fiind transformată din 1949 în Filarmonica de stat „G. Dima” Braşov.

Una dintre personalităţile care, pe parcursul anilor, au modelat cu bagheta destinul artistic al orchestrei simfonice încă din anii 60, este maestrul Emanuel Elenescu.

Un rol extrem de important în reîntinerirea Orchestrei simfonice, precum şi in reluarea ciclurilor concertelor lecţie, l-a avut dirijorul permanent Ovidiu Dan Chirilă, care a ocupat funcţia de Director al Filarmonicii Braşov în perioada 1996-2004.

Pe parcursul îintregii existenţe colaborarile cu numeroşi artişti, oaspeţi de mare renume, au avut darul de a confirma valoarea orchestrei şi de a contribui la creşterea sa calitativă şi artistică.

În prezent, sub conducerea directorului Liviu Mateş, Filarmonica Braşov susţine o bogata activitate concertistică în cadrul fiecărei stagiuni, având angajaţi instrumentişti de o reală valoarea artistică, dirijori şi solişti de renume naţional şi internaţional: dirijorii Ovidiu Dan Chirilă şi Cristian Oroşanu, violonistul Florin Ionescu-Galaţi, violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Horia Mihail şi cvartetul de coarde „Gaudeamus”.

Orchestra simfonică a Filarmonicii Braşov oferă publicului meloman creaţia unui evantai repertorial extrem de larg, ce aparţine atât compozitorilor români, cât şi străni, din toate epocile şi orientările estetice muzicale.

NAYDEN TODOROV (Bulgaria)Nayden Todorov

„Un dirijor cu o gestică impecabilă, unul dintre cei mai talentaţi muzicieni bulgari ai tinerei generaţii. Controlează o scară largă de tempo-uri şi este capabil să atingă culmi strălucitoare, stăpânind desfăşurarea dramaturgică a muzicii, atât în lucrările simfonice, cât şi în operă. Este un muzician talentat, a cărui mişcări armonioase şi linie încântă atât vederea cât şi auzul.” (Solothurner Zeitung, iulie 2005).

S-a născut la Plovdiv, în anul 1974, a început studiul pianului la vârsta de cinci ani şi, la şaisprezece, a dirijat primul său concert.

A studiat dirijat şi compoziţie la Conservatorul de Stat din Sofia, iar mai târziu, la Academia de Muzică din Viena. În perioada 1995-1997 a beneficiat de o bursă de studii în Elveţia, oferită de Fundaţia Internaţională „Georg Wachter”.

A câştigat numeroase premii la concursul naţional „Svetoslav Obretenov”, la concursul pentru muzică cehă, Premiul special al fondului muzical slovac, Premiul Fundaţiei Borghese, Premiul „Sdravko Manolov”, precum şi Premiul „Sofia” pentru interpretarea operei „Faust”, de Charles Gounod, cu orchestra Operei Naţionale din Sofia. Foarte talentatul dirijor a fost o revelaţie în Austria, Israel şi Bulgaria unde, în prezent, este director general şi muzical al Operei şi Filarmonicii de Stat din Russe.

A studiat cu Karl Osterreicher şi Uros Lajovic în Viena, de unde a pornit să dirijeze marile orchestre europene, ale continentului american şi din Asia, precum şi în Israel, unde a fost dirijor rezident al orchestrei „Israel Northern Symphony” din Haifa, fiind selecţionat din peste o sută cincizeci de candidaţi. Stăpâneşte un amplu repertoriu şi este un foarte apreciat tânăr dirijor din lumea muzicală.

A înregistrat peste o sută de CD-uri pentru casele Naxos RENT Music, Balkanton, MMO, Danacord, IMI şi Hungaroton, precum şi imprimări pentru diferite radio-televiziuni. Pe lângă acestea, este director muzical al foarte apreciatului Festival Internaţional „Thracia Summer”, iar din anul 2001 dirijează cu regularitate Opera Naţională şi de Balet din Sofia şi, începând cu stagiunea 2003-2004, este prim dirijor invitat al Orchestrei Filarmonicii de Stat din Sofia.

Anton-NiculescuANTON NICULESCU

S-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni. Cu tatăl său, prim violoncelist al Orchestrei Radio din Bucureşti, a început studiul violoncelului; cu mama sa, pianistă, a avut prima apariţie în public într-un recital la vârsta de 12 ani, la Sala Mică a Palatului din Bucureşti, iar doi ani mai târziu a apărut ca solist în compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii “Moldova” din Iaşi, cu concertul de E. Lalo.

După absolvirea cu nota 10 a Conservatorului de Muzică din Bucureşti, la clasa profesorului George Iarosevici, se perfecţionează cu Radu Aldulescu, Antonio Janigro şi Daniil Şafran. Palmaresul său competiţional numără importante premii obţinute la concursurile de specialitate (Concursul Internaţional de la Trapani – Italia). Începe o intensă activitate concertistică şi, în paralel, ocupă posturi de mare prestigiu ca cele de prim-violoncelist al Teatrului „Scala” din Milano şi „Teatro Comunale” din Florenţa.

Datorită talentului său de excepţie, sensibilităţii, muzicalităţii, tehnicii briliante şi seriozităţii, numele său se impune din ce în ce mai mult în viaţa muzicală. Astfel, este din ce în ce mai des prezent pe scene de mare renume din Europa, Asia, America de Sud, America de Nord şi Africa, susţinând turnee de concerte şi recitaluri în Franţa, Danemarca, Elveţia, Germania, Austria, România, Italia, Spania, Ungaria, Grecia, Croaţia, Belgia, Turcia, Portugalia, Brazilia, Mexic, Japonia, Coreea, China, Hong-Kong, Arabia Saudită, Africa de Sud, Venezuela, Ecuador, Peru, S.U.A., Kazakstan, Uzbekistan, Republica Moldova. Face parte din renumite formaţii camerale: „Zürcher Streichtrio” (Trio de coarde din Zürich), „Ansamblul Oistrach” (cvartet, cvintet, sextet) şi „Trio di Vienna”; are parteneri pianişti ca: Bruno Canino, Pavel Gililov.

An de an este invitat în juriile diferitelor concursuri internaţionale din întreaga lume, printre care Concursul Internaţional „Johannes Brahms” din Austria, Concursul Internaţional „Shabit Inspiration” din Kazakstan, în Italia, Japonia. De asemenea, susţine cursuri de măiestrie în Italia, Coreea, China, Brazilia, Austria, Germania, Japonia, SUA, România.

Timp de zece ani a fost directorul artistic al Festivalului Internaţional „Meersburger Winter” din Germania. Din 1997 este Membru de Onoare al Academiei Filarmonice din Bolonia (Italia), academie fondată în anul 1666, care l-a avut ca membru şi pe W. A. Mozart.

Mari personalităţi din lumea muzicii, ca Zubin Mehta, Riccardo Muti, Eugen Jochum, Mstislav Rostropovich, Carlo Maria Giulini, Daniil Şafran, Paul Tortelier, Radu Aldulescu, Vladimir Orlov, şi-au exprimat admiraţia şi preţuirea faţă de arta sa interpretativă. A realizat înregistrări radio, t.v. şi CD-uri şi, din anul 1996, este solist-concertist la Filarmonica din Braşov, interpretând şi prime audiţii ale unor concerte importante pentru violoncel. Instrumentul său este un “Pietro Guarnierius” ce datează din anul 1709.

A mai participat la Vacanţele Muzicale în anii 2003 şi 2004.

VACANŢE MUZICALE 2016, ZIUA A DOUA

Programul ediţiei a XLIII-a a Vacanţelor Muzicale cuprinde, pentru ziua de luni, 4 iulie 2016, două concerte speciale. Primul se adresează iubitorilor muzicii corale, invitat fiind cel mai valoros ansamblu coral al ţării, Corul Naţional de Cameră MADRIGAL! Al doilea eveniment al serii de luni se va constitui într-un regal folcloric oferit de Orchestra Fraţilor ADVAHOV, ansamblu foarte apreciat dincolo de Prut!

MADRIGALCORUL NAŢIONAL DE CAMERĂ „MADRIGAL”

Este etalonul mondial al muzicii corale camerale, cu un repertoriu îndreptat către Renaşterea europeană, creaţia bizantină şi muzica contemporană românească şi universală.

Corul Madrigal a fost înfiinţat în anul 1963 de către reputatul dirijor Marin Constantin, susţinând peste patru mii o sută de concerte pe cele mai prestigioase scene din Europa, America şi Asia.

La numai cinci ani de la naşterea sa, Madrigalul a primit Medalia UNICEF, iar trei ani mai târziu prestigiosul premiu al Criticii Muzicale Germane. Au urmat IL Saggitario d’Oro, în Italia – 1976, Medaille en Vermeil – Luxemburg 1979, Diploma de onoare şi Premiul Grand Duc Adolf tot în 1979, Premiul excepţional al ATM în 1979, Diploma de onoare a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 1985 şi 1993.

În 1992 Corul Madrigal a fost declarat la Paris Bun al Patrimoniului Cultural Universal UNESCO, iar preşedintele UNESCO din acel timp, Federico Mayor, a ţinut un discurs emoţionant omagial şi i-a oferit maestrului Marin Constantin titlul de Ambassadeur de bonne volonte de l’UNESCO. În anul 2003, Corul Naţional de Cameră Madrigal a primit din partea Preşedinţiei României, Ordinul Meritul Cultural în Grad de Comandor.

Începând din anul 1964, Madrigalul a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional „George Enescu”. Din 1969, Madrigalul a susţinut permanent concerte în S.U.A., Canada, Europa şi Asia.

“Miracolul Madrigal” cum l-a numit Wilma Vernocchi, membră a conducerii Operei Scala din Milano, a incitat imaginaţia multor poeţi şi compozitori care au scris special pentru ansamblul creat de Marin Constantin. Miriam Marbe, Sigismund Toduţă, Sabin Pauţa, Tiberiu Olah, Liana Alexandra, Cornel Ţăranu sunt doar câteva nume din componistica românească, iar din constelaţia poeţilor, Grigore Vieru şi Nichita Stănescu au scris cele mai vibrante poeme dedicate Madrigalului.

Discografia realizată de Madrigal numără multe LP-uri şi CD-uri înregistrate la Electrecord. De excepţie este CD-ul Mysterium, cu soprana Angela Gheorghiu şi Orchestra Filarmonicii din Londra dirijată de Ion Marin, înregistrat la Casa Decca. Au fost realizate filme de scurt metraj şi filme de televiziune difuzate în România, Italia, Belgia, Franţa, Germania, Olanda, Japonia şi Macedonia. BBC a realizat în 2006 un film cu Angela Gheorghiu şi Corul Madrigal la Mănăstirile din Bucovina, iar Mirel Ilieşiu a luat la Festivalul de la Cannes premiul Palm d’Or cu filmul Cântecele Renaşterii în interpretarea Madrigalului.

În ianuarie 2011 Marin Constantin a trecut în nefiinţă. Celebrul dirijor Ion Marin a devenit directorul de onoare al ansamblului, iar bagheta dirijorală i-a fost predată dirijorului Voicu Popescu.

Fratii AdvahovOrchestra Fraţilor Advahov

Fraţii Vasile şi Vitalie Advahov, descendenţi dintr-o familie de lăutari din sudul republicii, s-au născut în Cahul. Ambii părinţi au fost profesori la Şcoala Pedagogică din Cahul. Tata preda acordeonul şi conducea mai multe grupuri de orchestră. În 1978 a absolvit Institutul de Arte din Chişinău, clasa de acordeon şi dirijor de orchestră. Imediat după aceasta, a format o orchestră în care a adunat toţi lăutarii de la sud, inclusiv pe Dumitru şi Gheorghe Botgros, tatăl şi, respectiv, fratele dirijorului Nicolae Botgros, pe Ion Marinovici, Ionel şi Toma Acriş. Astăzi, orchestra feciorilor săi este un adevărat miracol, de care se bucură toată lumea.

Orchestra municipală a fraţilor Vasile şi Vitalie Advahov, care numără treizeci de instrumentişti, a fost fondată în 2003. Debutul lor din acel an a fost de mare succes, CD-ul „Lume, nu mă judeca”, lansat atunci, a fost înregistrat cu distinsa cântăreaţă de muzică populară din Republica Moldova, Zinaida Julea.

De atunci încoace, Orchestra fraţilor Advahov este solicitată frecvent de către interpreţii de pe ambele maluri ale Prutului. „Cântăm cu vedete, dar promovăm şi tineretul, pentru că suntem şi noi tineri”, afirmă Vasile Advahov.

Specialiştii în materie caracterizează apariţia acestei formaţii drept un miracol, ea adunându-i în jurul său pe cei mai talentaţi tineri lăutari din Basarabia, majoritatea veniţi de pe băncile Liceului republican „Ciprian Porumbescu”, unde au învăţat fraţii Advahov înşişi.

Soliştii care însoţesc orchestra fraţilor Advahov pentru spectacolul din seara muzicii tradiţionale a ediţiei din 2016 a Vacanţelor Muzicale sunt Zinaida Julea, Mihai Ciobanu şi Igor Cuciuc.

VACANŢE MUZICALE 2016, ZIUA A TREIA

 

Programul ediţiei a XLIII-a a Vacanţelor Muzicale cuprinde, pentru ziua de marţi, 5 iulie 2016, două concerte speciale. Primul se adresează iubitorilor muzicii camerale, invitat fiind un valoros ansamblu, FAGOTISSIMO. Seara, sub turnul secular al măreţului voievod Ştefan va concerta LUIZA ZAN, pietreanca noastră care revine acasă pentru a ne propune un concert intitulat „Luiza Zan – Heritage”.

Luiza Zan – HERITAGE

Luiza Zan

Luiza Zan

Luiza Zan – voce

Albert Tajti – pian

Michael Acker – bass

Aron Ferencz – tobe

Ioana Mardare – violă

Albumul „Heritage” este primul album de autor al Luizei Zan. Al şaselea album al carierei sale, „Heritage” este scris în întregime de Luiza, atât versurile, cât şi muzica reprezentând evocări explicite ale vieţii artistei, precum şi descrieri amănunţite ale strămoşilor ei, acest album fiind o plimbare intimă printre crengile arborelui genealogic al familiei Zan.

Întregul album este dedicat memoriei mamei, Maria Zan, îndrăgit profesor de violă şi vioară, cea care a încurajat cariera de muzician a Luizei, plecată prea devreme dintre noi în iarna lui 2014. „Heritage” este un album de jazz, presărat cu elemente folclorice şi improvizaţii vocale de o coloristică extrem de variată, cu improvizaţii instrumentale de mare angajament şi care lasă moştenire publicului român o lucrare unitară, inspirată şi de o frumuseţe ieşită din comun. Albumul emană o melancolie amestecată cu recunoştinţă, iar nota generală imprimată planului sonor este de aducere-aminte a valorilor şi tradiţiilor moştenite, motiv pentru care a primit acest titlu.SONY DSC

Muzicienii implicaţi în proiect sunt, fără doar şi poate, de excepţie. Începând cu pianistul Sarik Peter şi ghitaristul Gyarfas Istvan, a căror abordare classic-jazz-istică dau o notă de eleganţă şi virtuozitate întregului discurs muzical, la basistul Fonay Tibor, specializat în echilibristică instrumentală, sau toboşarul Attila Galfi, de o precizie şi o fineţe proprie doar adevăratelor talente. Nota de fineţe a întregului album o completează inegalabil Ioana Mardare, violistă de excepţie care a fost eleva Mariei Zan şi care a dorit să aducă propriul omagiu celei care i-a insuflat iubirea pentru violă.

În concertul prezentat publicului nemţean, Luiza va cânta alături de alţi doi fost elevi ai Liceului de Artă „Victor Brauner” Piatra-Neamţ, pianistul Albert Tajti şi violista Ioana Mardare, alături de Michael Acker la bass şi Aron Ferencz la tobe.

 

„FAGOTISSIMO ÎN RITM DE DANS”

Fagotissimo” a fost constituit în 1999, când trei fagotişti de la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, Mihai Timofti, Costică Mărcuţ şi Pavel Ionescu, împreună cu George Hariton, prim fagotist la Filarmonica „Moldova” din Iaşi, au decis să exploreze magnificul univers timbral al acestui interesant instrument.

Ulterior, Mihai Badiu a devenit component al cvartetului, formaţia colaborând şi cu fagotistul Mihai Gavril.

Repertoriul acestui grup cuprinde muzica barocă şi ajunge până la lucrări compuse special pentru această combinaţie de instrumente.

Formaţia a susţinut deja numeroase concerte în ţară (Iaşi, Bacău, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Piatra-Neamţ, Piteşti, Oneşti, Constanţa) şi străinătate (Italia, Franţa, Germania, Bulgaria, Macedonia, Moldova, Grecia, Ucraina), participând la numeroase festivaluri şi fiind prezentă în teatre de tradiţie, precum Piccolo Reggio (Torino, Italia), Teatro Zanon (Udine, Italia), Palazzo Magnani (Reggio Emilia, Italia), Megaron (Salonic, Grecia).Fagotissimo@680

VACANŢE MUZICALE 2016, ZIUA A PATRA

 

… Va continua seria revenirilor acasă. De data aceasta va fi vorba de soprana ALEXANDRA TĂRNICERU, cea care, chiar dacă e născută la Galaţi, se consideră pietreancă. Miercuri, 6 iulie, în cadrul SERII TINERILOR MUZICIENI NEMŢENI (ora 19, la teatrul Tineretului), Alexandra Tărniceru se va prezenta în faţa rudelor, a colegilor şi a prietenilor din Piatra cu un recital de mare calitate artistică. Va fi acompaniată la pian şi susţinută în periplul muzical de Verona Maier.
De la ora 21, la Turn, „Romanian Brass Orchestra” le dă pietrenilor întâlnire pentru alte două ore de muzică de înaltă calitate.

REPERTORIU FESTIVAL „VACANTE MUZICALE” , PIATRA-NEAMT

6 Iulie 2016

Fr. Schubert – Ganymed

  1. Fauré – Claire de lune
  2. Charpantier – LOUISE: „Depuis le jour” (Louise)
  3. Bizet – CARMEN: „Je dis que rien ne m’épouvante” ( Micaela )

Interludiu instrumental – surpriza

Rachmaninov – Nie poy krasavitza

  1. Puccini – LA BOHÈME : „Si, mi chiamano Mimi” ( Mimi )
  2. Puccini – TURANDOT: „Tu, che di gel sei cinta” ( Liu )
  3. Kalmann – DIE CSARDASFÜRSTIN: ” Heia in den Bergen” ( Sylvia )

Alexandra Tărniceru

Alexandra Tarniceru

Alexandra Tărniceru

Născută la Tecuci (Galaţi), Alexandra Tărniceru a început de la vârsta de opt ani studiul pianului cu profesoara Mihaela Spiridon şi teoria muzicii cu profesorul Ionel Ceobanu, în cadrul Liceul de Artă din Piatra-Neamț.

Tot din perioada liceului începe în paralel şi studiile de canto cu profesoara Elena Botez, continuându-le apoi, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, cu lector univ. dr. Claudia Codreanu.

Alexandra Tărniceru participă la numeroase concursuri naţionale, obţinând importante succese, dintre care menţionăm: Marele Premiu „Paul Constantinescu” (Ploieşti), Bursa „Iolanda Mărculescu” oferită de soprana Georgeta Stoleriu; Concursul „Mihail Jora” (Bucureşti, 2010), Premiul I la Festivalul de Lied „Ionel Perlea” (Slobozia, 2011), Bursa „Salzburg Vocal Academy” oferită de mezzosoprana Elisabeth Cornelius Lund ( 2012).

În calitate de laureată cu Premiul II la Concursul Internațional de Canto „Le Grand Prix de l’Opera” (Bucureşti, 2013), Alexandra Tărniceru este invitată să facă parte din Ansamblul Studioului de Operă din Zürich (Elveţia), unde activează între 2013 şi 2015.

Rolurile interpretate în Zürich cuprind: W.A. Mozart – Die Zauberflote: Erste Dame, Le nozze di Figaro: Contessa şi Cosi fan tutte: Fiordiligi; L. Janacek – Jenufa: Magd, J. Offenbach – Povestirile lui Hoffman:Giulietta, G. Bizet – Carmen: Micaela; P.I. Ceaikovski -Pique dame: Mascha; R. Strauss – Ariadne auf Naxos: Echo.

În 2015, Alexandra Tărnicerua câștigat Premiul II în Germania la Concursul Internaţional de Canto „Anneliese Rothenberger”, fiind consecutiv invitată să cânte Missa în fa minor – A. Bruckner, în Bergen-Norvegia. În decembrie, se intoarce la Zürich, debutând în rolul lui Liu în opera Turandot, de G. Puccini.

Repertoriul Alexandrei cuprinde, pe lângă cel operatic, și roluri vocal-simfonice, cântând în Requiemul de G. Verdi și W. A. Mozart, de asemenea şi din repertoriul baroc, incluzând Oratoriul „Matthäus Passion”, de J.S. Bach.

Alexandra Tărniceru a colaborat cu artiști renumiti, printre care dirjorii Fabio Luisi, Patrick Lange, Jiři Bělohlávek, Alexander Joel, Lothar Koenigs, Peter Tilling; regizorii Willie Decker, Robert Carsen, Christoph Loy, Andreas Homoki, Tatjana Gürbaca; interpreții Nina Stemme, Hanna Schwartz, Waltraud Meier; Masterclass cu mezzosoprana Liliana Nikiteanu si tenorul Reinaldo Macias.

Proiectele viitoare ale Alexandrei Tărniceru cuprind participări în cadrul Festivalurilor Festspiele Mecklenburg „Vorpommern Festival” şi Open-Air-Konzert „Klassik am See” (Germania); Matthäus Passion – Sibiu (România).

Ca elevă a Liceului de Arte “Victor Brauner” din Piatra-Neamţ, şi mai apoi ca studentă, a mai urcat, mereu cu succes, treptele scenei Vacanţelor Muzicale.

Verona Maier

Verona-Maier-small

Verona Maier

Verona Maier îndeplineşte, la ediţia a XLIII-a a Vacanţelor Muzicale, sarcina de pianist acompaniator al festivalului. Pianistă cu o experienţă artistică şi pedagogică bogată, Verona Maier este o prezenţă constantă la Vacanţe, răspunzând cu amabilitate de fiecare dată când a fost solicitată.

Începe studiul pianului la vârsta de şase ani, la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice nr. 2 din Bucureşti, iar din 1975 devine elevă a Liceului de Artă „George Enescu”, pe care îl absolvă în 1980. În vara aceluiaşi an este admisă la Universitatea de Muzică din Bucureşti, unde îşi încheie studiile la clasa de pian a profesoarelor Ioana Minei şi Ana Pittiş. În 1983 este deţinătoarea unei burse de studii din partea Guvernului francez pentru cursurile de pian ale Academiei de Vară de la Nisa. Este doctor în muzică şi, din 1990, cadru didactic la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, fiind în prezent profesor de muzică de cameră şi prorector al instituţiei. Desfăşoară o bogată activitate artistică, materializată în recitaluri, concerte şi cursuri de măiestrie (Italia, Elveţia, Franţa, Ungaria, Germania, Austria, Spania, Portugalia, Danemarca, Polonia, Suedia, Anglia, Cehia, Norvegia) şi participă la Festivalul Internaţional „George Enescu”, Festivalul Internaţional al Muzicii Noi” şi Festivalul Artelor (Bucureşti), Festivalurile Internaţionale de la Palencia şi Santander (Spania), Festivalul „Festum Musicae” (Iaşi), Festivalul de Artă Medievală (Sighişoara), „Zilele Muzicii Româno-Americane” (Constanţa), Festivalul filmului elveţian (Bucureşti), Festivalul de Teatru Atelier (Sfântu Gheorghe), Festivalul „Max Deutsch” (Paris). A fost invitată, ca membru sau preşedinte, în jurii de concursuri muzicale cu participare naţională şi internaţională.

Alături de prestigioşi dirijori şi interpreţi din România şi din străinătate, apare în cadrul unor orchestre cum ar fi Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de cameră „Simfonietta” sau Orchester Contemporary Opera Zürich, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Ansamblul „Concordia”. Manifestă o preferinţă deosebită pentru muzica de cameră, domeniu în care colaborează, între alţii, Daniel Kientzy (saxofon), Pierre Yves Artaud, Claudi Arimany, Alan Weiss, Virgil Frâncu, Ion Bogdan Şefănescu (flaut), David Harris, Aurelian Octav Popa, Emil Vişenescu, Sacha Rattle (clarinet), Remus Azoiţei, Florin Croitoru, Thomas Bowes, Gabriel Croitoru, Vlad Stănculeasa (vioară), Ioana Ostafi, Marin Cazacu (violoncel), Ion Ivan Roncea (harpă), Sarah Meredith, Elisabeth Lawrence (mezzo-soprane). Alături de Georgeta Stoleriu, Anca Iarosevici şi Robert Dumitrescu, face parte din formaţia de cameră Studioul de Muzică Veche, unde evoluează la clavecin şi percuţie. A realizat înregistrări şi a participat la numeroase emisiuni pentru radio şi televiziune, fiind prezentă pe şapte CD-uri realizate în ţară şi în străinătate. A prezentat în primă audiţie sau primă audiţie românească peste şaizeci de lucrări muzicale.

De asemenea, a fost solicitată de o serie de regizori români la realizarea consultanţei de specialitate la muzica mai multor filme pentru marele sau micul ecran: „Moara lui Călifar” (Şerban Marinescu, 1986), „O vară de neuitat” (Lucian Pintilie, 1994), „Craii de Curtea Veche” (Mircea Veroiu, 1996), „Scrisorile prietenului” (Mircea Veroiu, 1997). Din 2014 este membru al Uniunii Cineaştilor.

Este vice-preşedinte al Fundaţiei ACCUMM, înfiinţată împreună cu soţul său, regretatul cineast şi scriitor Petru Maier Bianu şi coordonează Stagiunea muzicală a Fundaţiei, găzduită de Palatul Şuţu din Bucureşti

De la muzica medievală la cea contemporană şi improvizaţie, de la claviatura pianului la cele ale clavecinului şi orgii sau la unele dintre instrumentele de percuţie, Verona Maier „migrează” cu uşurinţă şi mobilitate prin teritorii diverse ale muzicii. În acelaşi sens se înscriu şi preocupările sale pentru experimentele în care muzica se alatură teatrului, literaturii sau filmului. Acestui fel de a exista al Veronei Maier i se datorează, cu siguranţă, decizia de a i se acorda”, de către Preşedinţia României, medalia Meritul Cultural – clasa I. distinsă cu medalia „Meritul cultural – clasa I.

Ansamblul ROMANIAN BASS

brass_204_400

Ansamblul ROMANIAN BASS

Formaţia camerală “Romanian Brass” este alcătuită din elita instrumentiştilor suflători la instrumente de alamă din cadrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „George Enescu”. Iniţiatorul şi dirijorul acestui proiect ambiţios este Adrian Petrescu, muzician cu o impresionantă carieră artistică natţonala şi internaţională, prim oboist al Filarmonicii bucureştene.

Originalitatea componenţei ansamblului instrumental, entuziasmul interpreţilor, competenţa profesională şi pasiunea cu care cântă, au fost tot atâtea motive pentru care primele concerte ale formaţiei s-au bucurat de un foarte mare succes la public.

Repertoriul – care se imbogăţeşte mereu – cuprinde partituri de referinţă din perioadele preclasică, clasică, romantică şi contemporană, muzică sacră şi pagini de divertisment. „Romanian Brass” interpretează frecvent lucrări de Bach, Haendel, Vivaldi, Gabrielli, Pergolesi, Mozart, Beethoven, Berlioz, Bizet, Ceaikovski, Verdi, Strauss, Wagner, Bruckner, Elgar, Ravel, Gershwin, Enescu, Hazzel, Parker, Brubeck, J.van der Roost, Copland, Dan Dediu.

Sub conducerea lui Adrian Petrescu, propunandu-şi să aducă un omagiu marii muzici din toate epocile, maeştrii instrumentelor de alamă din formatia “Romanian Brass” au înregistrat în anul 2007 primul compact disc, intitulat “Solemn Entry“.

Componenta Ansamblului “Romanian Brass”: Mihai Toth – trompetă, Octavian Bogdan – trompetă, Ştefan Simionescu – trompetă, Daniel Ivan – trompetă, Ioan Gabriel Luca – corn, Ciprian Popa – corn, Sorin Lupaşcu – corn, Dan Cinca – corn, Florin Pane – trombon, Ciprian Parciu – trombon, Cristian Costache – trombon, Cristian Labus – trombon bass, Laurenţiu Sima – tubă.

ADRIAN PETRESCU

petrescu-950x631

ADRIAN PETRESCU

Muzician cu o impresionantă carieră artistică naţională şi internaţională, Adrian Petrescu este prim oboist al Filarmonicii “George Enescu” din Bucureşti (din 1990), dirijor invitat în stagiunile orchestrelor simfonice din România şi dirijorul permanent al formaţiei camerale de suflători de alamă “Romanian Brass”, fiind desemnat recent dirijor invitat permanent al Filarmonicii “Moldova” din Iaşi.

Născult la Brasov, a început studiul pianului la vârsta de şase ani, apoi cel al oboiului la vârsta de zece ani.

După terminarea studiilor şi a specializărilor muzicale cu profesori de renume, a fost laureat al unor concursuri de mare prestigiu, cum ar fi Concursul Internațional de la Praga și Marktneukirchen.

A concertat în ţară şi peste hotare ( Franţa, Germania, Marea Britanie, Spania, Italia, Belgia, Olanda, Japonia, Rusia, Oman, Coreea de Sud, Singapore, Egipt, S.U.A.), alături de mari dirijori şi solişti (Seiji Ozawa, Gennadi Rozhdestvensky, Sir Neville Marriner, Yuri Simonov, Placido Domingo, Jose Carreras, Angela Gheorghiu, Maxim Vengerov, Vadim Repin) şi a fost invitat ca solist la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale, cum ar fi Festivalul “George Enescu” , Schwerin (Germania), “Cimarosa” di Fermo (Italia), Charleroi (Belgia), Norfolk Norwich (Anglia), Thessaloniki (Grecia), Hanover Expo (Germania), Las Palmas (Spania), Istanbul şi Ankara (Turcia), Dranouter (Belgia).

În anul 2005, Adrian Petrescu a fondat formaţia camerală de suflători de alamă „Romanian Brass”, iar ăn 2008 a debutat ca dirijor de orchestră.

A realizat o serie de înregistrări pe CD si DVD, atât ca solist cât şi ca dirijor al formaţiei „Romanian Brass”.

Adrian Petrescu este distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa I, decernat de Preşedinţia României.

ZIUA A CINCEA A VACANŢELOR MUZICALE 2016

Joi, 7 iulie, vor urca pe scena festivalului studenţii învăţământului muzical românesc. Pentru Ziua instituţiilor de învăţământ superior muzical au fost invitate să prezinte câte un recital Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Evenimentul va avea loc în sala mare de spectacole a Teatrului Tineretului, începând cu ora 19,oo.

Universitatea de Arte “George Enescu” Iaşi

EMILIAN CLIPA – clarinet, anul II
ELIZA SOLOMON – soprană, anul II master
La pian: prof. univ. dr. AURELIA SIMION

Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti

CARLA STOLERU, LOREDANA PALADE, ELENA TEODORA GRECIUC – flaut
ANDREI AIORDĂCHIOEI – corn
La pian: prof. univ. dr. VERONA MAIER

Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca

ALEXANDRU MARIAN, CRISTIAN PIRON – chitară

 

Două ore mai târziu, pe scena care va fi amplasată în Piaţa Turnului se vor afla membrii celebrei formaţii NIGHTLOSERS. Hanno Hoffer şi colegii săi sunt pregătiţi să încânte publicul cu mai vechi, ori mai noi, melodii etno-blues.

„NIGHTLOSERS”

NIghtlosersHanno Höfer – voce, chitară, muzicuţă, washboard
Grunzo Geza – keyboard
Claudiu „Nasu” Purcărin – tobe
Jimi „El” Lako – vioară, chitară, mandolină, banjo
Lucian Pop – electric & double bass

Este o trupă înfiinţată în 1994, cântă blues ardelenesc, un etno-blues construit ca display muzical postmodern, în care acordurile serioase ale blues-ului american sunt piperate cu intervenţii etno române, maghiare şi ţigăneşti, montate în conformitate cu o imagine (a formaţiei) desprinsă dintr-un film autoironic, în care un grup de ţărănoi beţivi au ajuns întâmplător pe o scenă. În cei peste 20 de ani de existenţă au concertat la festivaluri din mai toate ţările din Europa dar şi în oraşe din SUA şi Canada. Sunt cunoscuţi de publicul larg datorită pieselor ”Beţivan Ratat” şi ”Dragostea-i ca şi o râie”, piese ce reflectă mai degrabă spiritul umoristic specific trupei prezent şi el în concertele live, unde pasajele de blues se îmbină natural cu muzica tradiţională autentică ardelenească (ţigănească, ungurească şi românească). Discografia grupului conţine patru albume: Sitting on the top of the world (1994), Plum Brandy Blues (1998), Rhythm & Bulz (2004) şi Cinste Lor (2013).

PIRON CRISTIAN

Student la Academia de Muzica Gheorghe Dima , extensia Piatra Neamt – Facultatea de Muzica – specializarea interpretare instrumentala – chitara clasica.

Absolvent al Liceului Pedagogic Braila si al Scolii Populare de Arte” Vespasian Lungu “ din Braila – specializarile chitara clasica si canto muzica usoara.

Premii obtinute:

Premiul I in cadrul Concursului National de Muzica pentru Formatii Instrumentale, Corale si Solisti Vocali din Invatamantul Preuniversitar – sectiunea solist chitara clasica – Tulcea 22 mai 2010.

Premiul al –II – lea in cadrul Concursului National de Muzica pentru Formatii Instrumentale, Corale si Solisti Vocali din Invatamantul Preuniversitar – sectiunea solist chitara clasica – Tulcea 27 aprilie 2013.

 

ZIUA A ŞASEA A „VACANŢELOR MUZICALE” 2016

Va debuta, ca şi cea precedentă, cu un recital muzical studenţesc. Protagonişti vor fi, în cadrul primului spectacol al serii (la T.T., ora 19,oo), cursanţii de la cursurile de măiestrie conduse de către Galina Buinovschi (vioară) şi Dorin Gliga (oboi), corepetitoare fiind pianistele Verona Maier şi Raluca Ouatu.
Al doilea spectacol al serii de vineri, 8 iulie, îi va avea ca protagonişti pe membrii Trioului Zamfirescu, însoţiţi prin lumea artei flamenco de către Adrian Naidin. Seara muzicii flamenco se va desfăşura în Piaţa Turnului, de la ora 21,oo.

Galina Buinovschi

Galina Buinovschi

Galina Buinovschi

Galina Buinovschi (născută la 29 iunie 1950, Chişinău, R. Moldova) a absolvit în 1969 Şcoala Medie Specială de Muzică „Eugen Coca” Chişinău, specialitatea „vioară” (prof. M. Berihman), după care au urmat studiile la Conservatorul de Stat „P. I. Ceaikovski”, Moscova (profesor Dmitri Ţîganov), după absolvire în 1974 – revine în Patrie şi îşi începe activitatea de profesor de vioară la Şcoala Medie Specială de Muzică „E. Coca”, paralel activează la Orchestra de cameră a Radioteleviziunii din Moldova, la orchestra „Mioriţa”. Şefă a catedrei instrumente cu corzi, iar după reformarea Şcolii „E. Coca” din 1990 este director al Liceului –internat Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu” şi profesor de vioară. Are elevi –laureaţi ai concursurilor naţionale şi internaţionale (Ilian Gârnetz, Ala Benderschi, Radu Banariuc, Alexandra Conunova, Lilia şi Dumitru Pocitari, etc.)

A participat în juriul concursurilor din Bucureşti, România, Bulgaria, Belarusi, Rusia, Ukraina, Chişinău. A avut masterklassuri în Belarusi, Bulgaria, Chişinău.

Din 2000 deţine titlul onorific „Maestru în Artă”, şi este membru al Prezidiului Uniunii Muzicienilor din R. Moldova. Este director al Concursului Internaţional al Tinerilor interpreţi „E.Coca” ajuns la XVI ediţie, Chişinău.

Dorin Gliga

dorin-gligaDorin Gliga-oboi

Născut la 7 iunie 1959 la Răstoliţa-Mureş, este absolvent al Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” şi al Conservatorului „Ciprian Porumbescu” Bucureşti, promoţia 1982, unde i-a avut ca profesori pe Pavel Tornea, Radu Chişu şi Francisc Laszlo. A urmat cursuri de perfecţionare în Italia cu Renato Zamfini-oboi, Antonio Banchelli-muzică preclasică, Arturo Sachetti-muzică de cameră şi în Germania cu Pierre Yves Artaud-muzică contemporană. Colaborator al Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, între anii 1979-1982, a debutat sub bagheta marelui dirijor Sergiu Celibidache, apoi a fost solist-oboist la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău. Între anii 1982-1991 este fondator al trio-ului „Syrinx”, membru al Atelierului de muzică contemporană „Archaeus” şi al trio-ului „Etos”, alături de Iancu Văduva şi Marcel Costea. Profesor la catedra de muzică de cameră la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti (1992-2004) şi la clasa de oboi a Facultăţii de Muzică din Braşov (1994-2003), este invitat să susţină cursuri de măiestrie în ţară şi străinătate şi face parte din diferite jurii naţionale şi internaţionale. Concertează ca solist cu prestigioase orchestre şi susţine numeroase recitaluri camerale în România, Austria, Albania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Rusia, Slovacia, Bulgaria, Iugoslavia, Elveţia, Spania, Germania, Finlanda, Danemarca, Japonia, S.U.A. Este laureat al concursurilor internaţionale de la Ancona, Stressa, Capri (Italia), Llangollen (Marea Britanie), Martigny (Elveţia), Tokyo (Japonia) şi a fost distins cu premiul revistei Actualitatea Muzicală, premiul Fundaţiei Soros şi premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Are înregistrări, discuri şi CD-uri la Electrecord, Radio şi TVR Bucureşri, Radio Bratislava, Edi-Pan-Roma, BBC-Londra, Emec-Madrid, Radio Köln, Canal 9-Valencia. În prezent este oboist în Orchestra Naţională Radio.

VERONA MAIER

Verona-Maier-smallVERONA MAIER începe studiul pianului la vârsta de 6 ani, la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice nr. 2 din Bucureşti, iar din 1975 devine elevă a Liceului de Artă “George Enescu”, pe care îl absolvă în 1980. În vara aceluiaşi an este admisă la Universitatea de Muzică din Bucureşti, unde îşi încheie studiile la clasa de pian a profesoarelor Ioana Minei şi Ana Pittiş. În 1983 este deţinătoarea unei burse de studii din partea Guvernului francez pentru cursurile de pian ale Academiei de Vară de la Nisa. Este doctor în muzică şi, din 1990, cadru didactic la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, fiind în prezent conferenţiar la catedra de muzică de cameră. Desfăşoară o bogată activitate artistică, materializată în recitaluri, concerte şi cursuri de măiestrie (Italia, Elveţia, Franţa, Ungaria, Germania, Austria, Spania, Portugalia, Danemarca, Polonia, Suedia, Anglia, Cehia) şi participă la Festivalul Internaţional “George Enescu”, Festivalul Internaţional al Muzicii Noi şi Festivalul Artelor (Bucureşti), Festivalurile Internaţionale de la Palencia şi Santander (Spania), Festivalul „Festum Musicae” (Iaşi), Festivalul de Artă Medievală (Sighişoara), „Zilele Muzicii Româno-Americane” (Constanţa), Festivalul filmului elveţian (Bucureşti), Festivalul de Teatru Atelier (Sfântu Gheorghe), Festivalul “Max Deutsch” (Paris) etc.

Alături de prestigioşi dirijori şi interpreţi din România şi din străinătate, apare în cadrul unor orchestre cum ar fi Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de cameră “Simfonietta” sau Orchester Contemporary Opera Zürich, Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Ansamblul “Concordia”. Manifestă o preferinţă deosebită pentru muzica de cameră, domeniu în care colaborează, între alţii, Daniel Kientzy (saxofon), Pierre Yves Artaud, Claudi Arimany, Alan Weiss, Virgil Frâncu (flaut), David Harris, Aurelian Octav Popa (clarinet), Remus Azoiţei, Florin Croitoru (vioară), Ioana Ostafi, (violoncel), Ion Ivan Roncea (harpă), Sarah Meredith, Elisabeth Lawrence (mezzo-soprane) etc. Alături de Georgeta Stoleriu, Anca Iarosevici şi Robert Dumitrescu, face parte din formaţia de cameră Studioul de Muzică Veche, unde evoluează la clavecin şi percuţie. A realizat înregistrări şi a participat la numeroase emisiuni pentru radio şi televiziune, fiind prezentă pe şapte CD-uri realizate în ţară şi în străinătate. De asemenea, a fost solicitată de o serie de regizori români la realizarea consultanţei de specialitate la muzica mai multor filme pentru marele sau micul ecran: “Moara lui Călifar”(Şerban Marinescu, 1986), “O vară de neuitat” (Lucian Pintilie, 1994), “Craii de Curtea Veche” (Mircea Veroiu, 1996), “Scrisorile prietenului” (Mircea Veroiu, 1997).

În 2004, a fost distinsă cu medalia “Meritul cultural – clasa I”, de către Preşedinţia României.

Raluca Ouatu

Raluca-Ouatu-cursantă-la-Master-Class-prof.-Vicenzo-Balzani-Italia-Născută la 11 septembrie 1982, a urmat, între anii 1989 şi 1996, cursurile Liceului de Artă din localitatea natală, avându-i ca profesori pe Mihaela Spiridon şi Mircea Dan Răducanu. În anul 2001 absolvă Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti (profesori Magda Stănescu, Marcela Nistor, Ioana Minei, Ana Pitiş), iar câţiva ani mai apoi absolvă Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, la clasa profesor Dana Borşan.

În prezent este lector univ. dr. al Univesităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

A obţinut numeroase menţiuni, premii şi premii speciale la concursurile naţionale susţinute la Piatra-Neamţ, Bacău, Focşani, Tulcea, Sibiu, Constanţa, Ploieşti, Arad, Baia Mare Bucureşti, precum şi la competiţiile internaţionale: Konterteum (Grecia), Tortona (Italia), Antonin (Polonia).

A beneficiat de burse de studiu în Germania, la Műnchen, clasa prof. Walter Krafft, în Polonia, la Universitatea de Muzică „Karol Lipinski”, clasa prof. Grzegorg Kurzynski, în Lituania, la Vilnius, clasa prof. Jurgis Karnavicius, şi în Italia, la Cuneo.

Personalitatea şi talentul său deosebite manifestate pentru domeniul muzicii de cameră şi al acompaniamentului, au propulsat-o către o carieră deosebită în aceste domenii, fiind invitată ca acompaniator oficial în cadrul Concursului şi Festivalului Internaţional „George Enescu”, a Concursului Internaţional „J. M. Events Romania” 2011, 2012, 2014, a Concursurilor şi Cursurilor Internaţionale de Dirijat Orchestră „Micul Paris” – Bucureşti 2010, 2011, 2012 şi „Jeunesses Musicales” 2012, 2013, 2014

A susţinut masterclass-uri pentru personalităţi ca Rony Rogoff (SUA), Michael Martin Kofler (Germania), Hedwig Swimberghe (Belgia), Rockwell Blake (SUA), Liora Maurer (SUA).

A colaborat cu Orchestra şi Corul Filarmonicii de Stat „George Enescu” Bucureşti, cu Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Orchestrele de tineret „Camerata Regală” şi Orchestra Română de Tineret, Corul Naţional de Cameră „Madrigal”, „Bucharest Brass Ensemble”.

A susţinut recitaluri solo şi concerte în tară şi in străinătate (Spania, Italia, Germania, Austria, Franţa, Elveţia, Republica Moldova, Polonia, Lituania). A concertat alături de Orchestra Simfonică Malaga, „Classical Orchestra” Andalusia, Orchestra Mellilla, Orchestra Internaţională de Tineret – Italia, Filarmonica Naţională „Serghei Lunchevici” – Chişinău, „Bucharest Symphonic Pops”, Filarmonicile din Bacău, Iaşi, Botoşani, Craiova, Sibiu, Braşov, Târgovişte, Râmnicu-Vâlcea, Oradea, Ploieşti, sub bagheta dirijorilor Ovidiu Bălan, Alexandru Iosub, Bogdan Vodă, Samuel Muni, Juan Paulo Gomez, Ignacio Pilone, Octav Calleya, Ilarion Ionescu-Galaţi, Constantin Adrian Grigore, Maria Angeles Rozas Carballo.

A participat la cursurile de măiestrie ale pianiştilor Mihai Ungureanu, Walter Krafft, Viniciu Moroianu, Vincenzo Balzzani, Arkady Sevidov (Moscova), Gabriel Amiraş, Shoshana Rudiakov.

A înregistrat un CD în Germania, cu Beethoven – Concertul pentru pian şi orchestră nr. 1.

 

TRIO ZAMFIRESCU ŞI ADRIAN NOUR

Adrian-Nour-Trio-Zamfirescu-Adrian Nour este un actor pasionat de muzică, dans și pantomimă, membru al companiilor conduse de Dan Puric și Gigi Caciuleanu și colaborator al mai multor teatre bucureștene. Începe să cânte în timpul facultății alături de Puiu Crețu („Cristal”), mai apoi devine solistul trupei gălățene „Avantgarde” și lansează alături de ei albumul „Nu renunța”. În 2013 participă la Vocea României și ajunge până în finala concursului. În prezent cântă alături de Trio Zamfirescu și trupa de jazz „Cantaloop”.

Fraţii Georgeta, Ionuţ şi Stan Zamfirescu sunt unanim recunoscuţi ca cei mai buni chitarişti din Romania, fiind deţinătorii premiului întâi la toate competiţiile naţionale de gen şi repurtând rasunătoare succese pe plan european. Trio Zamfirescu s-a născut din dorinţa de a reda şi transmite acea trăire pasională regăsită în stilul flamenco, prin etalarea unei palete largi de expresie de la profunzimea stărior meditative, la intensitatea pasajelor de viruozitate.

Adrian Nour și Trio Zamfirescu s-au întâlnit pentru prima dată pe scenă în finala de la Vocea României unde au interpretat împreună Loucura, un fado portughez.

Astfel, cei patru își propun să vă ofere un regal muzical-artistic extrem de variat, realizat într-o manieră rafinată și originală!

Ultimele două evenimente ale VACANŢELOR MUZICALE 2016

 

A XLIII-a ediţie a Festivalului Internaţional VACANŢE MUZICALE se va încheia mâine cu două evenimente de marcă.

La prânz, ora 12,oo, la Muzeul de Artă, va avea loc lansarea volumul de artă „Mircea Răsvan Ciacâru – o marcă inconfundabilă”, volum apărut recent la editura „Cetatea Doamnei”. Vor vorbi despre album, dar mai ales despre pictorul Mircea Răsvan Ciacâru, criticii de artă Emil Nicolae şi Lucian Strochi, profesorul şi scriitorul Constantin Tomşa şi editorul Viorel Nicolau.

Seara, începând cu ora 21,oo, sub Turnul secular al voievodului Ştefan, va avea loc Seara muzicii de operă, în care Orchestra Simfonică Bucureşti, dirijată de Jin Wang (China), va evolua alături de soprana Vassiliki Karayanni (Grecia).

MIRCEA RĂSVAN CIACÂRU,

artist plastic contemporan, s-a născut la Cluj în data de 9 iulie 1946. Urmează cursurile Facultăţii de Desen şi Arte Plastice din cadrul Universităţii Timişoara, la clasa profesorului Ioan Sulea-Gorj. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România şi activează în cadrul filialei Neamţ din anul 1974. Îşi începe cariera artistică cu câteva expoziţii personale la Piatra-Neamţ. În decursul carierei a deschis peste 20 de expoziţii personale în Bucureşti, Tel Aviv, Almere, Frankfurt pe Main, Piatra-Neamţ, Roman. Participă la peste 80 de expoziţii de grup, saloane de artă, bienale, tabere de pictură, printre care:

  • Expoziţia concurs “Voroneţiana” – Suceava 1978 – 1980
  • Expoziţii de grup: Bruxelles-2007, Bucureşti (Galeria Apollo)-2007, Piatra-Neamţ 2008-2015
  • Expoziţie “CRUCEA” – Iaşi (Mânăstirea Golia) 2012-2014; Alba-Iulia-2016
  • Expozitia concurs „Omagiu pictorului Constantin Filimon” – Piatra-Neamţ 2015-2016
  • Bienala Naţională de Artă Plastică “Lascăr Vorel” – Piatra-Neamţ: 1976,1997-2015
  • BienalaInternaţională de pictură, sculptură şi grafică,“meeting point-Arad biennial 2013
  • Bienala Internaţională de Artă “Danubiana” – Silistra, Ruse 2014; “Balkanica” – Veliko Tarnovo 2014, “Arta Miniaturii” – Ruse 2015
  • Bienala Internaţională de Artă « Perugiana.ro – Atteggiamente contemporanei rumeni », Perugia 2015
  • Salonul Naţional de Artă Plastică „ Atitudini contemporane”, ediţiile VII – IX, 2014 – 2016 (Ploieşti, Slobozia, Bucureşti, Râmnicu-Vâlcea, Curtea de Argeş, Miercurea Ciuc)
  • Salonul Internaţional de Artă “TEMEIURI”– Bucureşti, Piatra Neamţ, 2014 – 2015
  • Tabere de creaţie: Durău, 1998; Agapia, 2007; Oglinzi, 2010; Potoci-Bicaz – Vânători-Neamţ, 2013; Tazlău, 2014-2015

A fost ales „Artistul anului 2015” din cadrul filialei Neamţ a UAP România, a primit Premiul pentru Arta Plastica la Gala Culturii Nemţene / Superlativele Culturale ale anului 2015, a câştigat Premiul I la Expozitia – concurs „Omagiu pictorului Constantin Filimon”, 2015 şi i s-au acordat diplome de excelenţă la numeroase expoziţii. Are lucrări în colecţii particulare din Olanda, Franţa, Rusia, Canada, Israel, Suedia, Italia şi SUA.

„Arta lui Mircea Răsvan Ciacâru se înalţă pe un fond de o aleasă cultură plastică. Aici se întâlnesc lecţiile de rafinament şi subtilitate cromatică, ce îl apropie de maestrii renaşterii, dublată de o osatură teoretică puternică, pe un fundal cu substanţiale ecouri din arta realistă contemporană.

Din această osmoză rezultă o pictură de o pregnantă originalitate, o sinteză artistică impresionantă.

Există în arta sa o permanentă aspiraţie spre puritatea culorilor.

Tonurile pe care le imaginează au limpezime, curăţenie şi claritate şi se spaţializează discret prin temperatura lor.

Dincolo de tema abordată, de motivul plastic ales, lucrările au o unitate organică profundă.

Savant armonizate, echilibrate de o dominantă tonală, culorile maestrului trăiesc, respiră şi răspândesc aromă de lăicer.

Aspiraţia spre tonal este axul întregii activităţi a maestrului. Ordonate în game calde sau reci, tonurile se armonizează, se echilibrează şi dialoghează firesc.

Formele sunt originale, elegante, decise, iar pasajele, trecerile, se fac fie pe nesimţite, fie abrupt de la un ton la altul. Ele se leagă în structuri compoziţionale singulare, neobişnuite, care dau rezistenţă artei sale.

Tuşa sa este blândă, pânza fiind mângâiată prin uşoare atingeri de penel.

Gândul creator se prelungeşte în mâna hipersensibilă care simte şi redă infinite tonalităţi, nuanţe, dând picturii un aspect simfonic.

În lucrări, mirifice pulberi de culoare, se simte cel mai bine desenatorul, care se ascunde discret în spatele coloristului. Linia lui Mircea Răsvan Ciacâru este fermă, decisă, elegantă, evidenţiind caracterul şi faţa nevăzută a celui portretizat.

Maestrul iubeşte „culorile coapte”, adică ajunse la saturaţia cerută de tema abordată.

Transfigurând realul, ajunge la esenţă, cu o artă de sinteză, epurată de anecdotic şi nesemnificativ. Ea degajă seninătate, echilibru, blândeţe şi o tandră înţelegere a oamenilor şi a naturii.

Putem vorbi cu adevărat de STILUL MIRCEA RĂSVAN CIACÂRU în PICTURA ROMÂNEASCĂ.”

(Dan Tudor Truică, 24 martie 2016)

 

Orchestra Simfonică Bucureşti

osbÎnfiinţată în 2007 de trei tineri muzicieni ambiţioşi, reunind în componenţa sa cei mai valoroşi instrumentişti din România, tânăra orchestră este un ansamblu muzical românesc de prim rang. Notorietatea şi recunoaşterea valorii au venit în urma impresionantei serii de concerte „Salut CULTURA!” şi a evenimentelor susţinute atât în săli tradiţionale de concert, în aer liber cât şi în locuri mai puţin convenţionale. Orchestra abordează o paletă variată de repertoriu, de la muzica clasică până la stiluri mai puţin convenţionale, precum muzică de film, pop/rock şi crossover. Orchestra Simfonică Bucureşti a concertat alături de artişti de talie internaţională precum renumitele soprane Angela Gheorghiu, Sarah Brightman şi Tarja Turunen, dirijorii Jose Luis Gomez, Jin Wang, Tiberiu Soare şi Alexandre Bloch, violoniştii Sarah Chang, Daishin Kashimoto, Erik Schumann, Corina Belcea, Alexandru Tomescu şi Gabriel Croitoru, pianiştii Eduard Kunz, Alexander Schimpf şi Pierre Reach, violonceliştii Claudio Bohorquez şi Rodin Moldovan, formaţiile Direcţia 5, Phoenix şi mulţi alţii. A participat la festivaluri de renume, precum: „George Enescu” şi „Dilema Veche”-Bucureşti, „Clara Haskil”-Sibiu, „Bucharest Music Film Festival”, „Rencontres de Calenzana”-Corsica. În calitate de ambasador cultural al României, a fost prima orchestră română invitată în 2013 alături de dirijorul francez Benoît Fromanger, să concerteze în premieră în şapte săli celebre din America de Sud, precum: Teatro Colón din Buenos Aires, Sala São Paulo din São Paulo, Gran Teatro Nacioanal din Lima şi Teatro Solís din Montevideo. Sub bagheta dirijorului Jin Wang, orchestra a susţinut 20 de concerte în cadrul primului său turneu în Republica Populară Chineză, devenind astfel prima orchestră simfonică din România care a concertat după anul 1990 în Shanghai, Nanjing, Ningbo, Suzhou, Wuxi, Changzhou şi Hangzhou. Pe lângă activitatea concertistică, orchestra a înregistrat două CD-uri, ambele fiind lansate în primăvara anului 2013.

 

Dirijor: Jin Wang

jinwangDistins muzician şi dirijor, Jin Wang a studiat dirijatul de orchestră la Conservatorul din Beijing şi apoi la Academia de Muzică din Viena, având şansa de a se perfecţiona de-a lungul timpului cu reputaţi maeştri ai baghetei printre care se numără Leopold Hager, Vaclav Neumann, Peter Eötvös, Richard Österreicher, Zubin Mehta şi Leonard Bernstein. A repurtat numeroase succese şi a obţinut premii în cadrul unor competiţii internaţionale dintre care amintim: „Fittelberg” – Polonia, „Muzica secolului XX” – Austria, „Budapest Television” – Ungaria, „Dinu Niculescu” – România, „Primăvara la Praga” – Cehia, „Nikolai Malko” – Danemarca, „Arturo Toscanini” – Italia. A fost invitat la pupitrul unor prestigioase orchestre precum Orchestra Simfonică Radio din Berlin, Royal Philharmonic Orchestra din Londra, Orchestra „Toscanini” din Italia, Orchestra Naţională din China, Filarmonica din Seul, Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică „Yomiuri” din Tokyo, precum şi al altor ansambluri de profil din Praga, Stockholm, Bergen, Copenhaga şi Berlin. De asemenea, a fost invitat al Filarmonicii de Stat din Moravia, al Filarmonicii „Janáček”, a dirijat la Opera Naţională din Finlanda şi Opera Comică din Berlin, precum şi la Orchestra Naţională Radio din România; este director artistic al ansamblului „Schubert Sinfonietta”, iar în stagiunile 2006-2008 a fost director atât al Filarmonicii cât şi al Operei din Würzburg.

 

Solistă: Vassiliki Karayanni-soprană (Grecia)

imagesSoprana de coloratură a început studiul pianului şi al acordeonului la Conservatorul Municipal din Patras. Ulterior, a continuat studiul pianului şi al artei vocale la Atena, unde a studiat cu Barbara Gavacou şi München, cu Joseph Metternich. În anul 1996 decide să se consacre exclusiv unei cariere în canto, debutul său având loc la Opera Naţională Greacă, în rolul Reginei nopţii din opera „Flautul fermecat” de W. A. Mozart. Au urmat evoluţii pe cele mai renumite scene europene: Teatrul Scala şi Teatro Dal Verme – Milano, Covent Garden, Queen Elisabeth Hall şi Cadogan Hall – Londra, San Carlo – Napoli, Sao Carlosd – Lisabona, Opera din Düsseldorf, Opera Comică – Berlin, Maggio Musicale Fiorentino, Carlo Felice – Genova, Megaron – Atena şi Thessaloniki. Are în repertoriu roluri de mare anvergură, între care: Olympia („Povestirile lui Hoffmann” de J. Offenbach), Regina nopţii („Flautul fermecat” de W. A. Mozart), Zerbinetta („Ariadna din Naxos” de R. Strauss), Gilda („Rigoleeto” de G. Verdi), Adina („Elixirul tinereţii” de G. Donizetti), Norina („Don Pasquale ” de G. Donizetti), Konstanze („Răpirea din serai” de W. A. Mozart), Contesa Adel („Contele Ory” de G. Rossini), Rosina („Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini şi G. Paisiello), Madame Herz („Directorul de operă” de W.A. Mozart), Oscar („Bal mascat” de G. Verdi), Zerlina (2Don Giovanni2 de W.A. Mozart), Violetta („Traviata” de G. Verdi) etc. De asemenea, a abordat şi genul vocal simfonic, în „Carmina Burana” de C. Orff, „Requiem” de W.A. Mozart şi G Fauré, Stabat Mater de G. B. Pergolesi, diferite cantate de J.S. Bach etc. A colaborat cu renumiţi dirijori, între care: Antonio Papano, Marko Letonjia, Loukas Karytinos,Stephen Langridge, Nikos Petropoulos ,Zoldan Pesko, Giovanni di Stefanno, Robert Karsen, Richard Hickox, Toni Servillo, Michel Plasson, Miltos Logiadis, Antonello Allemanti, Michael Hampe. Evoluţiile sale au fost imprimate pe trei CD-uri care cuprind: „Soţul gelos” de D. Cimarosa, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini şi „Monogramma lui Odysseas Elitis” de G. Kouroupos.